Het bedrijf ontkent de melding bewust te hebben verzwegen

Verzwijgen WOK-status kost autobedrijf 2.000 euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De schade werd goed hersteld. De auto op de foto is niet de auto die centraal staat in deze zaak. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijf Nordic moet een klant tweeduizend euro betalen omdat het bij de verkoop van een auto het schadeverleden van de auto niet gemeld heeft. Dat heeft de rechtbank kantonrechter in Utrecht bepaald.

De klant kocht in januari 2017 en Volvo V40, bouwjaar 2014, voor 19 duizend euro bij autobedijf Nordic Auto. Toen een jaar later de auto werd verkocht kwam de klant erachter dat de auto een Wachten op Keuring (WOK) melding heeft gehad, een melding die schadeauto’s krijgen als ze eerst RDW gekeurd moeten worden voordat ze weer de weg op mogen. Na herstel wordt de melding ingetrokken. Tot vorig jaar bleef de melding wel zichtbaar in de RDW-data (zie kader). De Volvo had forse schade aan de achterbumper (in de uitspraak wordt verder niet bevestigd dat dit de schade is die tot de melding heeft geleid, red). Ruim een jaar later verkocht de klant de auto voor 10 duizend euro aan een handelaar.

De klant eiste daarna vierduizend euro van Nordic Auto omdat het de schade-informatie verzwegen zou hebben, waardoor hij er bij de verkoop – toen de WOK-melding aan het licht kwam – nadeel van ondervonden zou hebben. Geen enkel bedrijf zou daardoor meer dan tienduizend euro geboden hebben voor de auto.

Goed hersteld

Nordic Auto stelt in zijn verweer en zegt een voorstel te hebben gedaan om de auto weer in te ruilen omdat het zelf “geen probleem ziet in een WOK-melding”. Dat de melding bewust zou zijn verzwegen, ontkende het bedrijf. “Die WOK-informatie wordt op meerdere plekken op het internet gedeeld. Ook is het intrekken van de melding het bewijs dat de auto goed is hersteld.” Voor de rechtbank betoogde Nordic Auto dat de waardevermindering primair is toe te schrijven aan de snel afnemende populariteit van dieselauto’s. “De inruilprijs van tienduizend euro is aan de lage kant, maar dat is een transactie die de klant zelf gesloten heeft. Omdat er geen taxatie heeft plaatsgevonden, is het niet meer aan te tonen in welke staat de auto verkeerde bij de verkoop.” De niet bij naam genoemde opkoper van de auto verkocht de auto vervolgens voor 13 duizend euro aan Auto Siero.

De omstandigheid dat een auto een schadeverleden heeft behoort in beginsel tot de feiten die een verkoper van een auto bij verkoop moet mededelen.

Rechtbank Utrecht

De rechter oordeelde dat Nordic Auto zijn meldingsplicht heeft geschonden. “De omstandigheid dat een auto een schadeverleden heeft behoort in beginsel tot de feiten die een verkoper van een auto bij verkoop moet mededelen aan de koper. Een schadeverleden kan immers van relevante en mogelijk doorslaggevende betekenis zijn bij de onderhandelingen. Door geen mededeling te doen over de omstandigheid dat de aangeboden auto na een schade is hersteld, onthoudt de verkoper de belangstellende koper de mogelijkheid om vanwege het schadeverleden af te zien van aankoop of zelf (nader) onderzoek te verrichten naar de staat van de aangeboden auto en eventueel daarmee samenhangende risico’s”, schrijft de rechtbank in zijn oordeel.

Onvoldoende onderbouwd

De kantonrechter is van oordeel dat de klant onvoldoende heeft onderbouwd waarom de auto vierduizend euro minder waard zou zijn door de WOK-melding. “De koerslijst van de ANWB geeft slechts een indicatie en houdt geen rekening met de feitelijke staat van de betreffende auto en in hoe garagehouders in de omgeving de wederverkoopbaarheid van de auto inschatten.” De kantonrechter schat de waardevermindering op 2.000 euro.

Nordic Auto is om een reactie gevraagd.

Verkeerde been

De status ‘wachten op keuring’ (WOK) wordt door de RDW sinds juli 2018 niet meer in de open voertuigdata gezet. Naar eigen zeggen wil de RDW hiermee tegengaan dat de historie van WOK-statussen automatisch wordt verzameld en opgeslagen en gebruikt om het schadeverleden van een voertuig weer te geven. Volgens de RDW gebruiken onder meer dataleveranciers, maar ook consumentenplatforms zoals Autoweek, de WOK-status om het schadeverleden van een voertuig weer te geven. Volgens de dienst is dit inhoudelijk niet juist. Een WOK-status hoeft namelijk niet te betekenen dat een voertuig schade heeft gehad. Hierdoor zouden consumenten op het verkeerde been worden gezet en zou een waarde verminderend effect kunnen optreden. Tegenwoordig geeft de RDW bij ernstige schade een tijdelijk gepubliceerde kentekenstatus onder vermelding van ‘verbod voor rijden op de weg’. Na herstel wordt dat verbod opgeheven.

Oneerlijk

Een van de grootste voorstanders van deze maatregel was Frank Bolsenbroek, van Bolsenbroek & Partners. “Wij hebben altijd betoogd dat een WOK-melding, als voortdurend gepubliceerd oormerk, een waardeverminderd effect heeft. Het is namelijk een gevoelig gegeven dat niet goed te interpreteren valt. In deze zaak was er schade aan de achterbumper, die kun je herstellen. Er was mogelijk geen chassisschade. Hoe erg kan dan de schade geweest zijn? Zeker omdat de rechter stelt dat er over de kwaliteit van het herstel geen vraagtekens bestaan.” Bolsenbroek deelt de opvatting dat de verkopende partij het verleden van de auto moet delen. “Dat de verkoper het moet melden, staat buiten kijf.” Hij juicht de uitspraak toe. “Nu is er jurisprudentie. Weliswaar kan de zaak niet in hoger beroep, maar het is goed dat de waarde van een WOK-melding nu eens is becijferd.”

Deze zaak toont volgens Bolsenbroek de essentie van het probleem: er ontstaan oneerlijke handelssituaties. “Een particulier gaat door het WOK-signaal twijfelen aan de auto. Maar de inkopende handelaar heeft de auto met drieduizend euro winst verkocht, want de auto is kennelijk goed hersteld.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verzwijgen WOK-status kost autobedrijf 2.000 euro | Automotive Online
Het bedrijf ontkent de melding bewust te hebben verzwegen

Verzwijgen WOK-status kost autobedrijf 2.000 euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De schade werd goed hersteld. De auto op de foto is niet de auto die centraal staat in deze zaak. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijf Nordic moet een klant tweeduizend euro betalen omdat het bij de verkoop van een auto het schadeverleden van de auto niet gemeld heeft. Dat heeft de rechtbank kantonrechter in Utrecht bepaald.

De klant kocht in januari 2017 en Volvo V40, bouwjaar 2014, voor 19 duizend euro bij autobedijf Nordic Auto. Toen een jaar later de auto werd verkocht kwam de klant erachter dat de auto een Wachten op Keuring (WOK) melding heeft gehad, een melding die schadeauto’s krijgen als ze eerst RDW gekeurd moeten worden voordat ze weer de weg op mogen. Na herstel wordt de melding ingetrokken. Tot vorig jaar bleef de melding wel zichtbaar in de RDW-data (zie kader). De Volvo had forse schade aan de achterbumper (in de uitspraak wordt verder niet bevestigd dat dit de schade is die tot de melding heeft geleid, red). Ruim een jaar later verkocht de klant de auto voor 10 duizend euro aan een handelaar.

De klant eiste daarna vierduizend euro van Nordic Auto omdat het de schade-informatie verzwegen zou hebben, waardoor hij er bij de verkoop – toen de WOK-melding aan het licht kwam – nadeel van ondervonden zou hebben. Geen enkel bedrijf zou daardoor meer dan tienduizend euro geboden hebben voor de auto.

Goed hersteld

Nordic Auto stelt in zijn verweer en zegt een voorstel te hebben gedaan om de auto weer in te ruilen omdat het zelf “geen probleem ziet in een WOK-melding”. Dat de melding bewust zou zijn verzwegen, ontkende het bedrijf. “Die WOK-informatie wordt op meerdere plekken op het internet gedeeld. Ook is het intrekken van de melding het bewijs dat de auto goed is hersteld.” Voor de rechtbank betoogde Nordic Auto dat de waardevermindering primair is toe te schrijven aan de snel afnemende populariteit van dieselauto’s. “De inruilprijs van tienduizend euro is aan de lage kant, maar dat is een transactie die de klant zelf gesloten heeft. Omdat er geen taxatie heeft plaatsgevonden, is het niet meer aan te tonen in welke staat de auto verkeerde bij de verkoop.” De niet bij naam genoemde opkoper van de auto verkocht de auto vervolgens voor 13 duizend euro aan Auto Siero.

De omstandigheid dat een auto een schadeverleden heeft behoort in beginsel tot de feiten die een verkoper van een auto bij verkoop moet mededelen.

Rechtbank Utrecht

De rechter oordeelde dat Nordic Auto zijn meldingsplicht heeft geschonden. “De omstandigheid dat een auto een schadeverleden heeft behoort in beginsel tot de feiten die een verkoper van een auto bij verkoop moet mededelen aan de koper. Een schadeverleden kan immers van relevante en mogelijk doorslaggevende betekenis zijn bij de onderhandelingen. Door geen mededeling te doen over de omstandigheid dat de aangeboden auto na een schade is hersteld, onthoudt de verkoper de belangstellende koper de mogelijkheid om vanwege het schadeverleden af te zien van aankoop of zelf (nader) onderzoek te verrichten naar de staat van de aangeboden auto en eventueel daarmee samenhangende risico’s”, schrijft de rechtbank in zijn oordeel.

Onvoldoende onderbouwd

De kantonrechter is van oordeel dat de klant onvoldoende heeft onderbouwd waarom de auto vierduizend euro minder waard zou zijn door de WOK-melding. “De koerslijst van de ANWB geeft slechts een indicatie en houdt geen rekening met de feitelijke staat van de betreffende auto en in hoe garagehouders in de omgeving de wederverkoopbaarheid van de auto inschatten.” De kantonrechter schat de waardevermindering op 2.000 euro.

Nordic Auto is om een reactie gevraagd.

Verkeerde been

De status ‘wachten op keuring’ (WOK) wordt door de RDW sinds juli 2018 niet meer in de open voertuigdata gezet. Naar eigen zeggen wil de RDW hiermee tegengaan dat de historie van WOK-statussen automatisch wordt verzameld en opgeslagen en gebruikt om het schadeverleden van een voertuig weer te geven. Volgens de RDW gebruiken onder meer dataleveranciers, maar ook consumentenplatforms zoals Autoweek, de WOK-status om het schadeverleden van een voertuig weer te geven. Volgens de dienst is dit inhoudelijk niet juist. Een WOK-status hoeft namelijk niet te betekenen dat een voertuig schade heeft gehad. Hierdoor zouden consumenten op het verkeerde been worden gezet en zou een waarde verminderend effect kunnen optreden. Tegenwoordig geeft de RDW bij ernstige schade een tijdelijk gepubliceerde kentekenstatus onder vermelding van ‘verbod voor rijden op de weg’. Na herstel wordt dat verbod opgeheven.

Oneerlijk

Een van de grootste voorstanders van deze maatregel was Frank Bolsenbroek, van Bolsenbroek & Partners. “Wij hebben altijd betoogd dat een WOK-melding, als voortdurend gepubliceerd oormerk, een waardeverminderd effect heeft. Het is namelijk een gevoelig gegeven dat niet goed te interpreteren valt. In deze zaak was er schade aan de achterbumper, die kun je herstellen. Er was mogelijk geen chassisschade. Hoe erg kan dan de schade geweest zijn? Zeker omdat de rechter stelt dat er over de kwaliteit van het herstel geen vraagtekens bestaan.” Bolsenbroek deelt de opvatting dat de verkopende partij het verleden van de auto moet delen. “Dat de verkoper het moet melden, staat buiten kijf.” Hij juicht de uitspraak toe. “Nu is er jurisprudentie. Weliswaar kan de zaak niet in hoger beroep, maar het is goed dat de waarde van een WOK-melding nu eens is becijferd.”

Deze zaak toont volgens Bolsenbroek de essentie van het probleem: er ontstaan oneerlijke handelssituaties. “Een particulier gaat door het WOK-signaal twijfelen aan de auto. Maar de inkopende handelaar heeft de auto met drieduizend euro winst verkocht, want de auto is kennelijk goed hersteld.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.