Auto’s verkopen aan het buitenland? Het gevaar komt van alle kanten

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Wim Bollen, die eerder dit jaar stopte als Officier van Justitie, heeft in zijn carrière vaak te maken gehad met gevallen van witwassen in de autobranche. Hij kan en wil niets zeggen over de inval van eerder dit jaar bij vier autobedrijven. In algemene zin wil hij wel kwijt dat “het kan natuurlijk dat een autobedrijf niet zelf het initiatief neemt tot witwassen maar er wel bij betrokken raakt”, zegt hij. “Maar dan kun je als ondernemer toch de waarschuwingssignalen wel waarnemen.” Bollen is één van de sprekers op het Automotive Remarketing Network, dat komende dinsdag plaatsvindt in Den Haag. Bollen zal inzicht geven in de werkwijze en strategie van het OM en Fiod.

Onderzoeksplicht

Vooruitlopend op het event, deelt Bollen al wat ervaringen die hij als officier in de afgelopen jaren opdeed. Het meest voor de hand liggende signaal is natuurlijk dat een buitenlands bedrijf auto’s wil inkopen en die contant wil afrekenen. “Je bent als ondernemer, in welke branche dan ook, verplicht om contante transacties boven de tienduizend euro te melden bij het FIU, de Financial Intelligence Unit”, zegt Bollen. “Maar buiten die meldplicht van ongebruikelijke transacties, heb je, als er waarschuwingssignalen aan de orde zijn, ook een onderzoeksplicht. Als bijvoorbeeld een bedrijf uit Duitsland auto’s van je wil kopen, dan dien je te onderzoeken bij de Kamer van Koophandel of het bedrijf waar je de factuur aan richt, ook daadwerkelijk is ingeschreven en ook een actueel, geldig btw-nummer heeft. Je moet ook nagaan of degene die zich bij jou meldt, inderdaad de bevoegde Geschäftsführer is van het bedrijf. Immers, vaak is er sprake van fake bedrijven (de zgn. ploffers, red) die katvangers hebben ingeschreven als bestuurders, doch die zich niet werkelijk met het handeldrijven bemoeien.”

Fake

En als je in contact komt via iemand die je al kent en die je vertrouwt? “Ook dan heb je onderzoeksplicht”, zegt Bollen. “Want die contactpersoon kan ook om de tuin geleid zijn. Je moet altijd zorgen dat je weet met wie je daadwerkelijk zaken doet en opletten dat er niet allerlei fake-vennootschappen tussen geschoven worden. En ook als je toch met een onderneming in zee gaat, zorg dan dat je dat onderzoek hebt gedaan en dat je ook verslagen maakt van je bevindingen. Zodat je later altijd kunt aantonen hoe het contact tot stand is gekomen en dat je te goeder trouw gehandeld hebt.”

Het belang voor de ondernemer is groot. Betrokkenheid bij een buitenlandse btw-carrousel kan tot forse naheffing van de fiscus leiden, die het 0%-tarief op export weigert. Daarnaast kan strafrechtelijke vervolging voor (schuld) witwassen aan de orde zijn. “Zorgvuldigheid en voorzichtigheid is dus geboden”, aldus Bollen.

Bollen spreker op Remarketing Network

Vakblad Automotive lanceert op 3 december een nieuw evenement: Automotive Remarketing Network. Dit evenement is de opvolger van Impex Day, het jaarlijkse seminar over import en export. Er is voor verbreding gekozen omdat de occasionmarkt zich steeds meer internationaal ontwikkelt. Import en export zijn geen niches meer maar een logisch onderdeel van een goede occasionstrategie. Daarnaast werd bij de bezoekers van Impex Day de roep steeds luider om ook geïnformeerd te worden over precaire zaken als het voorkomen van fraude en witwassen, en over algemenere trends zoals online retail. 

Auto’s verkopen aan het buitenland? Het gevaar komt van alle kanten | Automotive Online

Auto’s verkopen aan het buitenland? Het gevaar komt van alle kanten

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Wim Bollen, die eerder dit jaar stopte als Officier van Justitie, heeft in zijn carrière vaak te maken gehad met gevallen van witwassen in de autobranche. Hij kan en wil niets zeggen over de inval van eerder dit jaar bij vier autobedrijven. In algemene zin wil hij wel kwijt dat “het kan natuurlijk dat een autobedrijf niet zelf het initiatief neemt tot witwassen maar er wel bij betrokken raakt”, zegt hij. “Maar dan kun je als ondernemer toch de waarschuwingssignalen wel waarnemen.” Bollen is één van de sprekers op het Automotive Remarketing Network, dat komende dinsdag plaatsvindt in Den Haag. Bollen zal inzicht geven in de werkwijze en strategie van het OM en Fiod.

Onderzoeksplicht

Vooruitlopend op het event, deelt Bollen al wat ervaringen die hij als officier in de afgelopen jaren opdeed. Het meest voor de hand liggende signaal is natuurlijk dat een buitenlands bedrijf auto’s wil inkopen en die contant wil afrekenen. “Je bent als ondernemer, in welke branche dan ook, verplicht om contante transacties boven de tienduizend euro te melden bij het FIU, de Financial Intelligence Unit”, zegt Bollen. “Maar buiten die meldplicht van ongebruikelijke transacties, heb je, als er waarschuwingssignalen aan de orde zijn, ook een onderzoeksplicht. Als bijvoorbeeld een bedrijf uit Duitsland auto’s van je wil kopen, dan dien je te onderzoeken bij de Kamer van Koophandel of het bedrijf waar je de factuur aan richt, ook daadwerkelijk is ingeschreven en ook een actueel, geldig btw-nummer heeft. Je moet ook nagaan of degene die zich bij jou meldt, inderdaad de bevoegde Geschäftsführer is van het bedrijf. Immers, vaak is er sprake van fake bedrijven (de zgn. ploffers, red) die katvangers hebben ingeschreven als bestuurders, doch die zich niet werkelijk met het handeldrijven bemoeien.”

Fake

En als je in contact komt via iemand die je al kent en die je vertrouwt? “Ook dan heb je onderzoeksplicht”, zegt Bollen. “Want die contactpersoon kan ook om de tuin geleid zijn. Je moet altijd zorgen dat je weet met wie je daadwerkelijk zaken doet en opletten dat er niet allerlei fake-vennootschappen tussen geschoven worden. En ook als je toch met een onderneming in zee gaat, zorg dan dat je dat onderzoek hebt gedaan en dat je ook verslagen maakt van je bevindingen. Zodat je later altijd kunt aantonen hoe het contact tot stand is gekomen en dat je te goeder trouw gehandeld hebt.”

Het belang voor de ondernemer is groot. Betrokkenheid bij een buitenlandse btw-carrousel kan tot forse naheffing van de fiscus leiden, die het 0%-tarief op export weigert. Daarnaast kan strafrechtelijke vervolging voor (schuld) witwassen aan de orde zijn. “Zorgvuldigheid en voorzichtigheid is dus geboden”, aldus Bollen.

Bollen spreker op Remarketing Network

Vakblad Automotive lanceert op 3 december een nieuw evenement: Automotive Remarketing Network. Dit evenement is de opvolger van Impex Day, het jaarlijkse seminar over import en export. Er is voor verbreding gekozen omdat de occasionmarkt zich steeds meer internationaal ontwikkelt. Import en export zijn geen niches meer maar een logisch onderdeel van een goede occasionstrategie. Daarnaast werd bij de bezoekers van Impex Day de roep steeds luider om ook geïnformeerd te worden over precaire zaken als het voorkomen van fraude en witwassen, en over algemenere trends zoals online retail.