RDW krijgt controlerol in nieuw toezichtmodel parallelimport

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Staatssecretaris Menno Snel. (Foto: Overheid.nl)

De RDW neemt bij de parallelimport naast de identificatie, ook de fiscale controle op zich. Dat meldt Staatssecretaris Menno Snel vandaag aan de Tweede Kamer. Het was al bekend dat Snel de RDW een rol wilde geven, nu is deze rol ook uitgewerkt. In het nieuwe toezichtmodel vindt altijd een fysieke controle plaats van het voertuig. Dat gebeurt op een RDW Keuringsstation. Voertuigexperts van de RDW maken op basis van fysieke waarnemingen een risicoselectie. Alleen als er van de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel gebruik gemaakt wordt, volstaat een administratieve controle. RDW-keurmeesters toetsen onder meer of de vastgestelde waarde op een redelijke manier tot stand is gekomen en of de vermelde schade daadwerkelijk is waar te nemen. Het idee is de normen vast te leggen in een handboek.Vanmiddag wordt de brief van Snel met de RDW besproken op het Automotive Remarketing Network.

Positief gedragseffect

Snel hoopt dat het uitvoeren van een fysieke controle leidt tot “een positief gedragseffect op de naleving van de bpm-regels door importeurs.” Bij een positief advies van de RDW is er geen vertraging of aanvullende controles. Bij een negatief advies kunnen importeurs te maken krijgen met aanvullende controles, waarvan de kosten (die kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s) worden doorberekend aan de importeur. Bij een negatief advies kan de Belastingdienst besluiten het voertuig op te roepen voor een hertaxatie. 

Ten opzichte van het eerste voorstel is er een wijziging: het fiscaal akkoord voor de inschrijving in het kentekenregister wordt pas verleend nadat een opgeroepen voertuig is aangeboden voor een hertaxatie. Hiermee wil Snel voorkomen dat een opgeroepen voertuig niet wordt aangeboden, wat nu in 10 procent van de gevallen gebeurt.

Rechtszaken

In eerste instantie stelde Snel voor om inschrijving in het kentekenregister te weigeren (bij een negatief oordeel). Maar daar ziet Snel vanaf. Snel vreest voor een groei van het aantal procedures; er zou tegen het oordeel van de RDW geprocedeerd kunnen worden. Ook is het weigeren van een inschrijving waarschijnlijk in strijd met het Europese recht. 

Ook wordt de voor de bpm-bepaling voortaan gekeken naar de inschrijving in plaats van de tenaamstelling. Dat voorkomt dat taxateurs hun eigen taxatie kunnen aanvechten omdat de auto bij de tenaamstelling (die na de inschrijving plaatsvindt) verouderd is waardoor een afschrijving heeft plaatsgevonden. 

In de brief meldt Snel verder af te zien van uitsluitend de CO2-uitstoot als grondslag voor de bpm. Dat zou een te ingrijpende maatregel zijn voor het probleem. Snel erkent tot slot dat er over de waardebepaling discussie zal blijven plaatsvinden. “Juridische procedures zijn niet volledig te voorkomen.”

In de komende maanden vindt er een consultatieronde plaats en wordt er een uitvoeringsonderzoek gedaan.

Reactie Bolsenbroek

“De staatssecretaris opent weer een doos van Pandora”, zo reageert taxateur Bolsenbroek & Partners via jurist Tom Vriesema op de brief aan de Tweede Kamer. “Het geheel wordt weer volledig op zijn kop gegooid, met alle daarbij onvermijdelijke procedures tot gevolg. Het verleden heeft ook telkens uitgewezen dat wijzigingen op het gebied van bpm bij lange na niet altijd goed hebben uitgepakt. Het huidige systeem functioneert naar mijn mening op zichzelf goed, echter moeten de controles efficiënter plaatsvinden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Iets te voorbarig Bart!
    Het zijn nog slechts voorstellen waar ook taxateursorganisaties nog inspraak op hebben. Kamer goedkeuring en wetswijzigingen moeten nog plaatsvinden etc.

    Het lijkt echter wel een hamerstuk met al te rigoureuze oplossingen voor een beperkter probleem.

RDW krijgt controlerol in nieuw toezichtmodel parallelimport | Automotive Online

RDW krijgt controlerol in nieuw toezichtmodel parallelimport

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Staatssecretaris Menno Snel. (Foto: Overheid.nl)

De RDW neemt bij de parallelimport naast de identificatie, ook de fiscale controle op zich. Dat meldt Staatssecretaris Menno Snel vandaag aan de Tweede Kamer. Het was al bekend dat Snel de RDW een rol wilde geven, nu is deze rol ook uitgewerkt. In het nieuwe toezichtmodel vindt altijd een fysieke controle plaats van het voertuig. Dat gebeurt op een RDW Keuringsstation. Voertuigexperts van de RDW maken op basis van fysieke waarnemingen een risicoselectie. Alleen als er van de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel gebruik gemaakt wordt, volstaat een administratieve controle. RDW-keurmeesters toetsen onder meer of de vastgestelde waarde op een redelijke manier tot stand is gekomen en of de vermelde schade daadwerkelijk is waar te nemen. Het idee is de normen vast te leggen in een handboek.Vanmiddag wordt de brief van Snel met de RDW besproken op het Automotive Remarketing Network.

Positief gedragseffect

Snel hoopt dat het uitvoeren van een fysieke controle leidt tot “een positief gedragseffect op de naleving van de bpm-regels door importeurs.” Bij een positief advies van de RDW is er geen vertraging of aanvullende controles. Bij een negatief advies kunnen importeurs te maken krijgen met aanvullende controles, waarvan de kosten (die kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s) worden doorberekend aan de importeur. Bij een negatief advies kan de Belastingdienst besluiten het voertuig op te roepen voor een hertaxatie. 

Ten opzichte van het eerste voorstel is er een wijziging: het fiscaal akkoord voor de inschrijving in het kentekenregister wordt pas verleend nadat een opgeroepen voertuig is aangeboden voor een hertaxatie. Hiermee wil Snel voorkomen dat een opgeroepen voertuig niet wordt aangeboden, wat nu in 10 procent van de gevallen gebeurt.

Rechtszaken

In eerste instantie stelde Snel voor om inschrijving in het kentekenregister te weigeren (bij een negatief oordeel). Maar daar ziet Snel vanaf. Snel vreest voor een groei van het aantal procedures; er zou tegen het oordeel van de RDW geprocedeerd kunnen worden. Ook is het weigeren van een inschrijving waarschijnlijk in strijd met het Europese recht. 

Ook wordt de voor de bpm-bepaling voortaan gekeken naar de inschrijving in plaats van de tenaamstelling. Dat voorkomt dat taxateurs hun eigen taxatie kunnen aanvechten omdat de auto bij de tenaamstelling (die na de inschrijving plaatsvindt) verouderd is waardoor een afschrijving heeft plaatsgevonden. 

In de brief meldt Snel verder af te zien van uitsluitend de CO2-uitstoot als grondslag voor de bpm. Dat zou een te ingrijpende maatregel zijn voor het probleem. Snel erkent tot slot dat er over de waardebepaling discussie zal blijven plaatsvinden. “Juridische procedures zijn niet volledig te voorkomen.”

In de komende maanden vindt er een consultatieronde plaats en wordt er een uitvoeringsonderzoek gedaan.

Reactie Bolsenbroek

“De staatssecretaris opent weer een doos van Pandora”, zo reageert taxateur Bolsenbroek & Partners via jurist Tom Vriesema op de brief aan de Tweede Kamer. “Het geheel wordt weer volledig op zijn kop gegooid, met alle daarbij onvermijdelijke procedures tot gevolg. Het verleden heeft ook telkens uitgewezen dat wijzigingen op het gebied van bpm bij lange na niet altijd goed hebben uitgepakt. Het huidige systeem functioneert naar mijn mening op zichzelf goed, echter moeten de controles efficiënter plaatsvinden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Iets te voorbarig Bart!
    Het zijn nog slechts voorstellen waar ook taxateursorganisaties nog inspraak op hebben. Kamer goedkeuring en wetswijzigingen moeten nog plaatsvinden etc.

    Het lijkt echter wel een hamerstuk met al te rigoureuze oplossingen voor een beperkter probleem.