Interview met Sander de Jong, dga van Bleeker & De Jong

Sander de Jong (Bleeker & De Jong): ‘We moeten ons boerenverstand blijven gebruiken’

Coronavirus • De export staat onder druk en er is meer terughoudendheid, maar verder draaien de zaken bij het groothandelsbedrijf gewoon door. “We kopen en verkopen nog steeds auto’s. Mensen wennen aan de situatie en pakken de draad langzaam maar zeker weer op.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Sander de Jong: Wij verkopen al ongeveer de helft online en dat zou zomaar meer kunnen worden. (Foto: Max de Krijger)

Bij groothandelsbedrijf Bleeker & De Jong in Hardenberg wordt geprobeerd om nuchter met de huidige situatie om te gaan. Het bedrijf koopt en verkoopt nog steeds, zegt dga Sander de Jong. “Natuurlijk zijn wij ook geschrokken, maar we hebben geprobeerd zo snel mogelijk de normale gang van zaken weer op te pakken. Wij zijn als groothandelaren smeermiddel in de ‘autoverkoop-ketting’. Zonder auto’s houdt het voor iedereen op, dus dat willen wij voorkomen.”

Het bedrijf heeft wel de nodige maatregelen getroffen. Zo zijn alle teams gesplitst, waarbij de helft vanuit huis werkt en de andere helft op kantoor. “En daarbij nemen we alle benodigde maatregelen om ons en onze klanten te beschermen”, zegt de Jong.

Onduidelijkheid

Nadat de schokgolf wegebde, kwam de handel langzaam weer op gang. “Natuurlijk is er meer terughoudendheid, maar we taxeren nog en kopen en verkopen ook gewoon auto’s. Mensen wennen aan de situatie en pakken de draad langzaam maar zeker weer op.” De export is wel een moeizaam verhaal nu. “Dat komt door alle onduidelijkheid die er leeft over grenzen die wel of niet open zijn, of enorme files bij deze grenzen en of bedrijven in het buitenland wel of niet dicht zijn.”

Mensen zijn nu totaal niet bezig met vakanties en ze hebben nu veel tijd om online te oriënteren op auto’s

Tot nu toe is er van een enorme prijsval zeker geen sprake, vertelt De Jong. “Op exportauto’s wordt nu even niet of minder geboden, maar een goede auto is nog steeds goed geld waard. En wij zien niet dat bedrijven nu massaal hun voorraden proberen te dumpen. Dat heeft ook totaal geen zin, de markt stabiliseert straks wel weer en daarbij is import nu even geen optie, dus we moeten het nu doen met de voorraad die nu beschikbaar is.”

De Jong hoopt dat iedereen rustig blijft. “We moeten ons gezonde boerenverstand blijven gebruiken.” Hij ziet zelfs een lichtpuntje. “Mensen zijn nu totaal niet bezig met vakanties en ze hebben nu veel tijd om online te oriënteren op auto’s. Dat biedt kansen voor de branche, zeker als de ergste corona-stress uit de lucht is en mensen weer echt durven geld uit te geven.”

Profijt

Ook taxatieplatform Biddo, waar Bleeker & De Jong een van de partners in is, draait gewoon door. “We merken nu dat we veel profijt hebben van alle investeringen die we in de afgelopen jaren gedaan hebben in onze logistieke processen en digitalisering. Wij verkopen al ongeveer de helft online en dat zou zomaar meer kunnen worden de komende tijd. Maar ook is het daardoor eenvoudiger om mensen thuis te laten werken en klanten op afstand te laten kopen.”

De Jong merkt bij zijn medewerkers dan ook geen ongerustheid. “We zijn een gezond bedrijf en hebben de afgelopen jaren goed opgepast.” Bleeker & De Jong verkocht vorig jaar ruim achtduizend auto’s. Of dat aantal dit jaar weer haalbaar is, weet de Jong niet. Zijn bedrijf doet ongeveer dertig procent export. “We gaan allemaal echt wel last krijgen van deze situatie, maar het is wel een tijdelijke situatie. Uiteindelijk trekt over een paar maanden de markt weer aan. Daar vertrouwen we maar op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Sander de Jong (Bleeker & De Jong): ‘We moeten ons boerenverstand blijven gebruiken’ | Automotive Online
Interview met Sander de Jong, dga van Bleeker & De Jong

Sander de Jong (Bleeker & De Jong): ‘We moeten ons boerenverstand blijven gebruiken’

Coronavirus • De export staat onder druk en er is meer terughoudendheid, maar verder draaien de zaken bij het groothandelsbedrijf gewoon door. “We kopen en verkopen nog steeds auto’s. Mensen wennen aan de situatie en pakken de draad langzaam maar zeker weer op.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Sander de Jong: Wij verkopen al ongeveer de helft online en dat zou zomaar meer kunnen worden. (Foto: Max de Krijger)

Bij groothandelsbedrijf Bleeker & De Jong in Hardenberg wordt geprobeerd om nuchter met de huidige situatie om te gaan. Het bedrijf koopt en verkoopt nog steeds, zegt dga Sander de Jong. “Natuurlijk zijn wij ook geschrokken, maar we hebben geprobeerd zo snel mogelijk de normale gang van zaken weer op te pakken. Wij zijn als groothandelaren smeermiddel in de ‘autoverkoop-ketting’. Zonder auto’s houdt het voor iedereen op, dus dat willen wij voorkomen.”

Het bedrijf heeft wel de nodige maatregelen getroffen. Zo zijn alle teams gesplitst, waarbij de helft vanuit huis werkt en de andere helft op kantoor. “En daarbij nemen we alle benodigde maatregelen om ons en onze klanten te beschermen”, zegt de Jong.

Onduidelijkheid

Nadat de schokgolf wegebde, kwam de handel langzaam weer op gang. “Natuurlijk is er meer terughoudendheid, maar we taxeren nog en kopen en verkopen ook gewoon auto’s. Mensen wennen aan de situatie en pakken de draad langzaam maar zeker weer op.” De export is wel een moeizaam verhaal nu. “Dat komt door alle onduidelijkheid die er leeft over grenzen die wel of niet open zijn, of enorme files bij deze grenzen en of bedrijven in het buitenland wel of niet dicht zijn.”

Mensen zijn nu totaal niet bezig met vakanties en ze hebben nu veel tijd om online te oriënteren op auto’s

Tot nu toe is er van een enorme prijsval zeker geen sprake, vertelt De Jong. “Op exportauto’s wordt nu even niet of minder geboden, maar een goede auto is nog steeds goed geld waard. En wij zien niet dat bedrijven nu massaal hun voorraden proberen te dumpen. Dat heeft ook totaal geen zin, de markt stabiliseert straks wel weer en daarbij is import nu even geen optie, dus we moeten het nu doen met de voorraad die nu beschikbaar is.”

De Jong hoopt dat iedereen rustig blijft. “We moeten ons gezonde boerenverstand blijven gebruiken.” Hij ziet zelfs een lichtpuntje. “Mensen zijn nu totaal niet bezig met vakanties en ze hebben nu veel tijd om online te oriënteren op auto’s. Dat biedt kansen voor de branche, zeker als de ergste corona-stress uit de lucht is en mensen weer echt durven geld uit te geven.”

Profijt

Ook taxatieplatform Biddo, waar Bleeker & De Jong een van de partners in is, draait gewoon door. “We merken nu dat we veel profijt hebben van alle investeringen die we in de afgelopen jaren gedaan hebben in onze logistieke processen en digitalisering. Wij verkopen al ongeveer de helft online en dat zou zomaar meer kunnen worden de komende tijd. Maar ook is het daardoor eenvoudiger om mensen thuis te laten werken en klanten op afstand te laten kopen.”

De Jong merkt bij zijn medewerkers dan ook geen ongerustheid. “We zijn een gezond bedrijf en hebben de afgelopen jaren goed opgepast.” Bleeker & De Jong verkocht vorig jaar ruim achtduizend auto’s. Of dat aantal dit jaar weer haalbaar is, weet de Jong niet. Zijn bedrijf doet ongeveer dertig procent export. “We gaan allemaal echt wel last krijgen van deze situatie, maar het is wel een tijdelijke situatie. Uiteindelijk trekt over een paar maanden de markt weer aan. Daar vertrouwen we maar op.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.