Autotelex: Biedingen en taxaties ruim 65% teruggelopen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autotelex baseert zich op data uit AutotelexPro. (Foto: Shutterstock)

Uit de eerste coronabarometer van restwaardebepaler Autotelex blijkt dat het aantal taxaties en biedingen met ruim 65 procent is teruggelopen. Autotelex baseert zich hierbij op data uit AutotelexPro, dat door 3.300 bedrijven gebruikt wordt. De terugval was het hevigst in de week na de (semi)lockdown en stabiliseerde vorige week.

Bodem

Autotelex ziet dat handelsbiedingen momenteel zwaar onderuit gaan. Maar het bedrijf stelt dat de waarden na de crisis snel weer op het normale niveau komen. De vraag is hoe de markt in de komende maanden omgaat met enerzijds partijen die auto’s tegen forse kortingen in de markt zet, terwijl de particuliere koper afwachtend is.

Autotelex is daarom niet van plan om de voor de hand liggende prijsdalingen volledig te verwerken in de restwaarden die het afgeeft aan de markt. “We handelen niet naar de waan van de dag. Dat betekent dat we de handelsprijzen niet tot op de bodem zullen volgen, omdat we verwachten dat dit kortstondige uitschieters zijn.” Ook andere dataleveranciers zagen de prijzen al snel na de corona-uitbraak dalen.

Peugeot 308

Autotelex heeft in zijn barometer ook op een rij gezet welke auto’s momenteel de grootste prijsdruk ervaren. Daarbij spitst het zich toe op diesels en plug-ins. Vooral de Peugeot 308 SW diesel, die in 2015 massaal is ingezet, kent forse prijsdalingen. Bij de plug-ins is het vooral de Mercedes C-klasse 350e die het nu zwaar heeft. Autotelex baseert zich hierbij op biedingen in AutotelexPro.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: Biedingen en taxaties ruim 65% teruggelopen | Automotive Online

Autotelex: Biedingen en taxaties ruim 65% teruggelopen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autotelex baseert zich op data uit AutotelexPro. (Foto: Shutterstock)

Uit de eerste coronabarometer van restwaardebepaler Autotelex blijkt dat het aantal taxaties en biedingen met ruim 65 procent is teruggelopen. Autotelex baseert zich hierbij op data uit AutotelexPro, dat door 3.300 bedrijven gebruikt wordt. De terugval was het hevigst in de week na de (semi)lockdown en stabiliseerde vorige week.

Bodem

Autotelex ziet dat handelsbiedingen momenteel zwaar onderuit gaan. Maar het bedrijf stelt dat de waarden na de crisis snel weer op het normale niveau komen. De vraag is hoe de markt in de komende maanden omgaat met enerzijds partijen die auto’s tegen forse kortingen in de markt zet, terwijl de particuliere koper afwachtend is.

Autotelex is daarom niet van plan om de voor de hand liggende prijsdalingen volledig te verwerken in de restwaarden die het afgeeft aan de markt. “We handelen niet naar de waan van de dag. Dat betekent dat we de handelsprijzen niet tot op de bodem zullen volgen, omdat we verwachten dat dit kortstondige uitschieters zijn.” Ook andere dataleveranciers zagen de prijzen al snel na de corona-uitbraak dalen.

Peugeot 308

Autotelex heeft in zijn barometer ook op een rij gezet welke auto’s momenteel de grootste prijsdruk ervaren. Daarbij spitst het zich toe op diesels en plug-ins. Vooral de Peugeot 308 SW diesel, die in 2015 massaal is ingezet, kent forse prijsdalingen. Bij de plug-ins is het vooral de Mercedes C-klasse 350e die het nu zwaar heeft. Autotelex baseert zich hierbij op biedingen in AutotelexPro.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.