‘Corona-effect op occasionprijzen minimaal’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De showroomprijzen gingen in april zelfs iets omhoog. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijven hebben tot nu toe geen grote prijsverlagingen doorgevoerd op hun occasionaanbod. Dat constateert Autodata in zijn occasionindex AOX en Autotelex in zijn tweede Corona Barometer. Over eventuele kortingen die uiteindelijk gegeven worden, kunnen de bedrijven geen uitspraken doen. 

Autodata constateert dat de occasionvraagprijzen in april zelfs licht gestegen zijn. De AOX komt deze maand uit op 99,01, een stijging van 0,4 procent (Jan ’18 = 100). Autodata-directeur Erik van den Heuvel denkt dat er volgende maand wel een prijsdaling zichtbaar zal zijn. “Handelsprijzen zakken gemiddeld met 5 tot 7 procent. Autobedrijven zijn daarom geneigd zelf aan de eindgebruiker te verkopen en nemen vooralsnog niet het verlies. Het sentiment is daarbij echt wisselend. Een aantal autobedrijven houdt echter een goede doorloop.” Bekijk de AOX in de Automotive Kennisbank.

Barometer

Autotelex constateert eveneens dat de particulier nog niet profiteert van de lagere handelsprijzen. Uit de eigen barometer blijkt dat de prijswijzigingen minimaal zijn. Ook ziet Autotelex een klein herstel in het aantal taxaties en biedingen. Die liggen in week 14 iets boven de veertig procent ten opzichte van de laatste week (week 10) voor de coronacrisis, een stijging van ongeveer 30 procent ten opzichte van week 13. De markt stabiliseert, stelt Autotelex. De restwaardebepaler stelde vorige week terughoudend te zijn met het volgen van de dagkoersen. Dit omdat in het verleden is gebleken dat de occasionmarkt zich na een crisis snel herstelt. Bekijk de tweede Autotelex Corona Barometer in de Automotive Kennisbank.

Van den Heuvel ziet één voordeel aan de crisis. Bedrijven nemen meer tijd voor hun online activiteiten. “Ze maken nu gebruik van de situatie om online alles beter te presenteren, een soort van achterstallig onderhoud.” 

Maandag vertelde Michel van Roon, eigenaar van CRM Automotive, in de Automotive Livestream dat versneld afprijzen onverstandig is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Corona-effect op occasionprijzen minimaal’ | Automotive Online

‘Corona-effect op occasionprijzen minimaal’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De showroomprijzen gingen in april zelfs iets omhoog. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijven hebben tot nu toe geen grote prijsverlagingen doorgevoerd op hun occasionaanbod. Dat constateert Autodata in zijn occasionindex AOX en Autotelex in zijn tweede Corona Barometer. Over eventuele kortingen die uiteindelijk gegeven worden, kunnen de bedrijven geen uitspraken doen. 

Autodata constateert dat de occasionvraagprijzen in april zelfs licht gestegen zijn. De AOX komt deze maand uit op 99,01, een stijging van 0,4 procent (Jan ’18 = 100). Autodata-directeur Erik van den Heuvel denkt dat er volgende maand wel een prijsdaling zichtbaar zal zijn. “Handelsprijzen zakken gemiddeld met 5 tot 7 procent. Autobedrijven zijn daarom geneigd zelf aan de eindgebruiker te verkopen en nemen vooralsnog niet het verlies. Het sentiment is daarbij echt wisselend. Een aantal autobedrijven houdt echter een goede doorloop.” Bekijk de AOX in de Automotive Kennisbank.

Barometer

Autotelex constateert eveneens dat de particulier nog niet profiteert van de lagere handelsprijzen. Uit de eigen barometer blijkt dat de prijswijzigingen minimaal zijn. Ook ziet Autotelex een klein herstel in het aantal taxaties en biedingen. Die liggen in week 14 iets boven de veertig procent ten opzichte van de laatste week (week 10) voor de coronacrisis, een stijging van ongeveer 30 procent ten opzichte van week 13. De markt stabiliseert, stelt Autotelex. De restwaardebepaler stelde vorige week terughoudend te zijn met het volgen van de dagkoersen. Dit omdat in het verleden is gebleken dat de occasionmarkt zich na een crisis snel herstelt. Bekijk de tweede Autotelex Corona Barometer in de Automotive Kennisbank.

Van den Heuvel ziet één voordeel aan de crisis. Bedrijven nemen meer tijd voor hun online activiteiten. “Ze maken nu gebruik van de situatie om online alles beter te presenteren, een soort van achterstallig onderhoud.” 

Maandag vertelde Michel van Roon, eigenaar van CRM Automotive, in de Automotive Livestream dat versneld afprijzen onverstandig is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.