Autotelex: Leasemaatschappijen in de knel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het dieptepunt is achter de rug, stelt Autotelex. (Foto: Shutterstock)

Restwaardebepaler Autotelex constateert nog nauwelijks een opleving van de handelsprijzen. Na de initiële forse restwaardedip is er nog maar weinig teken van herstel. Vooral leasemaatschappijen komen daardoor in de knel. Dat schrijft Autotelex in zijn zesde coronabarometer. Het bedrijf ziet dat juist in de leasemarkt de handelsopbrengsten laag zijn. “Onterecht in sommige gevallen, want ondanks een kwart lagere b2c-verkoop zijn er nog volop afzetmogelijkheden voor courante auto’s”, schrijft Autotelex. Bekijk de Autotelex Coronabarometer in de Automotive Kennisbank.

Op het eigen Autotelex-biedingsplatform zijn de biedingen steeds hoger. “In de afgelopen week waren er nauwelijks nog opbrengsten substantieel onder de Autotelex-handelswaarde te zien. Ook blijven hier de courante auto’s goed op peil.” Autotelex constateerde eerder al dat het de vraag is of autobedrijven lage biedingen kunnen weerstaan. Vooral leasemaatschappijen lijken daar moeite mee te hebben, onder meer een gevolg van de beperkte export- en opslagmogelijkheden. “Er is een groot restwaardeverschil tussen bijvoorbeeld de Toyota Auris of Yaris die via het Autotelex-biedplatform aangeboden worden en de opbrengsten voor deze modellen bij een aantal leasemaatschappijen.”

Normaliseren

Verder constateert Autotelex dat de aantallen langzaam maar zeker weer normaliseren. “We kunnen met zekerheid zeggen dat dit het dieptepunt zal zijn van de huidige crisis. Het gaat weer de goede kant op.” Zo liggen taxaties en biedingen alweer op ruim tachtig procent van het niveau begin maart. Toch verandert de crisis de bedrijfsvoering van veel bedrijven. “Autotelex heeft het drukker dan ooit met het assisteren van nieuwe klanten met het inrichten van een efficiënte workflow van inruilvoorstel tot en met adverteren.”

Groot risico

In de Automotive Livestream van 6 mei noemde Paul Harms, directeur van leasemaatschappij Mobility Service Nederland, de restwaardes een van de grootste risico’s van deze corona-uitbraak. Bekijk de livestream hieronder.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: Leasemaatschappijen in de knel | Automotive Online

Autotelex: Leasemaatschappijen in de knel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het dieptepunt is achter de rug, stelt Autotelex. (Foto: Shutterstock)

Restwaardebepaler Autotelex constateert nog nauwelijks een opleving van de handelsprijzen. Na de initiële forse restwaardedip is er nog maar weinig teken van herstel. Vooral leasemaatschappijen komen daardoor in de knel. Dat schrijft Autotelex in zijn zesde coronabarometer. Het bedrijf ziet dat juist in de leasemarkt de handelsopbrengsten laag zijn. “Onterecht in sommige gevallen, want ondanks een kwart lagere b2c-verkoop zijn er nog volop afzetmogelijkheden voor courante auto’s”, schrijft Autotelex. Bekijk de Autotelex Coronabarometer in de Automotive Kennisbank.

Op het eigen Autotelex-biedingsplatform zijn de biedingen steeds hoger. “In de afgelopen week waren er nauwelijks nog opbrengsten substantieel onder de Autotelex-handelswaarde te zien. Ook blijven hier de courante auto’s goed op peil.” Autotelex constateerde eerder al dat het de vraag is of autobedrijven lage biedingen kunnen weerstaan. Vooral leasemaatschappijen lijken daar moeite mee te hebben, onder meer een gevolg van de beperkte export- en opslagmogelijkheden. “Er is een groot restwaardeverschil tussen bijvoorbeeld de Toyota Auris of Yaris die via het Autotelex-biedplatform aangeboden worden en de opbrengsten voor deze modellen bij een aantal leasemaatschappijen.”

Normaliseren

Verder constateert Autotelex dat de aantallen langzaam maar zeker weer normaliseren. “We kunnen met zekerheid zeggen dat dit het dieptepunt zal zijn van de huidige crisis. Het gaat weer de goede kant op.” Zo liggen taxaties en biedingen alweer op ruim tachtig procent van het niveau begin maart. Toch verandert de crisis de bedrijfsvoering van veel bedrijven. “Autotelex heeft het drukker dan ooit met het assisteren van nieuwe klanten met het inrichten van een efficiënte workflow van inruilvoorstel tot en met adverteren.”

Groot risico

In de Automotive Livestream van 6 mei noemde Paul Harms, directeur van leasemaatschappij Mobility Service Nederland, de restwaardes een van de grootste risico’s van deze corona-uitbraak. Bekijk de livestream hieronder.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.