Bovag: occasionverkoop mei een-na-hoogste ooit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De occasionverkoop trekt weer aan. (Foto: Shutterstock)

Er werden vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s door bedrijven aan consumenten verkocht: 5 procent minder dan in mei 2019, maar meer dan in diezelfde maand alle jaren daarvoor. Dat meldt branchevereniging Bovag zojuist.

Zo lag de occasionverkoop in mei 2018 op 108 duizend, en in de jaren daarvoor onder de 100 duizend. De verkoopspurt volgt na een fikse daling in april en maart, als gevolg van de lockdown door het coronavirus. De handelsprijzen kwamen vorige maand ook weer op normaal niveau uit, bleek al eerder.

Boodschappenautootje

“Intussen is de occasionverkoop dus weer terug op het oude niveau”, concludeert branchevereniging Bovag. In de eerste vijf maanden van 2020 verkochten de autobedrijven 506.517 tweedehands personenauto’s, 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar. Particulieren verkochten vorige maand onderling 73.443 occasions; een stijging van 17,6. De c2c-verkoop tot en met mei lag 7,5 procent hoger. Volgens Bovag-voorzitter Han ten Broeke zijn dit vooral oude boodschappenautootjes die worden gekocht door OV-mijders die het niet zo nauw nemen met veiligheid en milieu: “Frequente OV-reizigers willen acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking hebben over een alternatief. Als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentie”, aldus Ten Broeke.

Slooppremie

Dat de verkoop in mei op het een-na-hoogste niveau ooit zit, is volgens hem geen reden om af te zien van de sloopregeling. “Dat zou écht een economische stimulans geven en beweegt mensen om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.”

Bovag presenteert de cijfers samen met de uitkomsten van een onderzoek onder 1.185 consumenten. Van deze respondenten zegt 8 procent plannen te hebben om een auto te kopen (wat in absolute getallen neerkomt op 175 duizend mensen), en 1 procent (20-25 duizend mensen) zouden willen gaan leasen, huren of lenen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Bovag: occasionverkoop mei een-na-hoogste ooit | Automotive Online

Bovag: occasionverkoop mei een-na-hoogste ooit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De occasionverkoop trekt weer aan. (Foto: Shutterstock)

Er werden vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s door bedrijven aan consumenten verkocht: 5 procent minder dan in mei 2019, maar meer dan in diezelfde maand alle jaren daarvoor. Dat meldt branchevereniging Bovag zojuist.

Zo lag de occasionverkoop in mei 2018 op 108 duizend, en in de jaren daarvoor onder de 100 duizend. De verkoopspurt volgt na een fikse daling in april en maart, als gevolg van de lockdown door het coronavirus. De handelsprijzen kwamen vorige maand ook weer op normaal niveau uit, bleek al eerder.

Boodschappenautootje

“Intussen is de occasionverkoop dus weer terug op het oude niveau”, concludeert branchevereniging Bovag. In de eerste vijf maanden van 2020 verkochten de autobedrijven 506.517 tweedehands personenauto’s, 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar. Particulieren verkochten vorige maand onderling 73.443 occasions; een stijging van 17,6. De c2c-verkoop tot en met mei lag 7,5 procent hoger. Volgens Bovag-voorzitter Han ten Broeke zijn dit vooral oude boodschappenautootjes die worden gekocht door OV-mijders die het niet zo nauw nemen met veiligheid en milieu: “Frequente OV-reizigers willen acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking hebben over een alternatief. Als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentie”, aldus Ten Broeke.

Slooppremie

Dat de verkoop in mei op het een-na-hoogste niveau ooit zit, is volgens hem geen reden om af te zien van de sloopregeling. “Dat zou écht een economische stimulans geven en beweegt mensen om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.”

Bovag presenteert de cijfers samen met de uitkomsten van een onderzoek onder 1.185 consumenten. Van deze respondenten zegt 8 procent plannen te hebben om een auto te kopen (wat in absolute getallen neerkomt op 175 duizend mensen), en 1 procent (20-25 duizend mensen) zouden willen gaan leasen, huren of lenen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.