‘Herstel occasionmarkt zet door, tekort aan benzineauto’s dreigt’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De vraag is voor een aantal modellen alweer groter dan het aanbod. (Foto: Shutterstock)

De occasionverkoop is terug op het oude niveau, aldus Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, in zijn maandelijkse marktrapport over de stand van zaken op de Europese occasionmarkt. In Nederland lag de occasionverkoop in mei boven het gebruikelijke niveau.

Dealers moeten er alles aan doen om hun voorraad op peil te houden, concludeert het bedrijf. De maand mei was bijna gelijk aan dat van vorig jaar met een min van 1,3 procent. In het marktrapport van vorige maand werd al een licht herstel gesignaleerd, nu is duidelijk dat het herstel van de occasionmarkt zich doorzet.

Volgens Indicata is de teneur in Nederland dat het aandeel milieuvriendelijke brandstofsoorten groeit ten opzichte van diesel.  Kleine auto’s houden stand en ondertussen is er een sterke toename van suv’s en sportwagens, ten kost van executive en luxe auto’s. De prijzen van occasions waren tot begin mei redelijk stabiel, maar er is nu een geleidelijke prijsdaling te zien, vooral onder diesels.

Boven handelswaarde 

De opbrengsten die gerealiseerd worden via het Autotelex remarketingplatform laten in de afgelopen twee weken een stabiel beeld zien ten opzichte van de week daarvoor. “Gemiddeld biedt men circa 200 euro boven de Autotelex handelswaarde. Dat hier uitschieters tussen zitten moge duidelijk zijn, maar het beeld stabiliseert steeds meer en de grootste uitschieters zijn ofwel verdwenen doordat de markt weer aantrekt, ofwel doordat Autotelex restwaarden heeft aangepast.” Dat schrijft Autotelex in zijn tiende Corona Barometer. De uitschieters aan de positieve kant betreffen vrijwel zonder uitzondering benzine auto’s met zeer lage kilometerstanden. Lees de Indicata Market Watch en Autotelex Corona Barometer in de Automotive Kennisbank.

Er komen volgens Autotelex steeds meer geluiden uit de markt over schaarste van courante auto’s, en dat zijn over het algemeen middenklasse benzine auto’s met lage kilometerstanden in de prijsklasse van zeven tot twaalfduizend euro. Om aan deze vraag te voldoen is de import alweer bijna op het oude niveau en verwacht Autotelex een verdere stijging in de komende periode.

WLTP

Eerder sprak Autotelex de verwachting uit dat door de invoering van de WLTP de CO2-waarden en de daarbij horende aangepaste bpm-tabellen de nieuwprijzen zouden gaan stijgen, met een positief effect op jonge gebruikte auto’s. Dat bleek ook uit een van de eerste prijslijsten, die van de Opel Corsa. De CO2 is fors hoger en wordt onvoldoende gecompenseerd door de nieuwe bpm-regeling.

Maar inmiddels druppelen meer prijslijsten binnen en ziet Autotelex bij merken als Ford, Volvo en Mercedes geen prijsstijgingen. “Sterker nog, de bpm-component in de nieuwprijs daalt soms met een paar duizend euro en wordt dan gecompenseerd met een hogere nettoprijs. Ford rekent een deel van het bpm-voordeel door aan de klant en zo zijn een aantal uitvoeringen van de Fiesta per 1 juli gunstiger geprijsd. Veel fabrikanten zien kans om, zoals eerder bij veranderende regelgeving en nu voor de nieuwe WLTP cyclus, de CO2-waarde op wenselijke niveaus te krijgen”, schrijft Autotelex.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Herstel occasionmarkt zet door, tekort aan benzineauto’s dreigt’ | Automotive Online

‘Herstel occasionmarkt zet door, tekort aan benzineauto’s dreigt’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De vraag is voor een aantal modellen alweer groter dan het aanbod. (Foto: Shutterstock)

De occasionverkoop is terug op het oude niveau, aldus Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, in zijn maandelijkse marktrapport over de stand van zaken op de Europese occasionmarkt. In Nederland lag de occasionverkoop in mei boven het gebruikelijke niveau.

Dealers moeten er alles aan doen om hun voorraad op peil te houden, concludeert het bedrijf. De maand mei was bijna gelijk aan dat van vorig jaar met een min van 1,3 procent. In het marktrapport van vorige maand werd al een licht herstel gesignaleerd, nu is duidelijk dat het herstel van de occasionmarkt zich doorzet.

Volgens Indicata is de teneur in Nederland dat het aandeel milieuvriendelijke brandstofsoorten groeit ten opzichte van diesel.  Kleine auto’s houden stand en ondertussen is er een sterke toename van suv’s en sportwagens, ten kost van executive en luxe auto’s. De prijzen van occasions waren tot begin mei redelijk stabiel, maar er is nu een geleidelijke prijsdaling te zien, vooral onder diesels.

Boven handelswaarde 

De opbrengsten die gerealiseerd worden via het Autotelex remarketingplatform laten in de afgelopen twee weken een stabiel beeld zien ten opzichte van de week daarvoor. “Gemiddeld biedt men circa 200 euro boven de Autotelex handelswaarde. Dat hier uitschieters tussen zitten moge duidelijk zijn, maar het beeld stabiliseert steeds meer en de grootste uitschieters zijn ofwel verdwenen doordat de markt weer aantrekt, ofwel doordat Autotelex restwaarden heeft aangepast.” Dat schrijft Autotelex in zijn tiende Corona Barometer. De uitschieters aan de positieve kant betreffen vrijwel zonder uitzondering benzine auto’s met zeer lage kilometerstanden. Lees de Indicata Market Watch en Autotelex Corona Barometer in de Automotive Kennisbank.

Er komen volgens Autotelex steeds meer geluiden uit de markt over schaarste van courante auto’s, en dat zijn over het algemeen middenklasse benzine auto’s met lage kilometerstanden in de prijsklasse van zeven tot twaalfduizend euro. Om aan deze vraag te voldoen is de import alweer bijna op het oude niveau en verwacht Autotelex een verdere stijging in de komende periode.

WLTP

Eerder sprak Autotelex de verwachting uit dat door de invoering van de WLTP de CO2-waarden en de daarbij horende aangepaste bpm-tabellen de nieuwprijzen zouden gaan stijgen, met een positief effect op jonge gebruikte auto’s. Dat bleek ook uit een van de eerste prijslijsten, die van de Opel Corsa. De CO2 is fors hoger en wordt onvoldoende gecompenseerd door de nieuwe bpm-regeling.

Maar inmiddels druppelen meer prijslijsten binnen en ziet Autotelex bij merken als Ford, Volvo en Mercedes geen prijsstijgingen. “Sterker nog, de bpm-component in de nieuwprijs daalt soms met een paar duizend euro en wordt dan gecompenseerd met een hogere nettoprijs. Ford rekent een deel van het bpm-voordeel door aan de klant en zo zijn een aantal uitvoeringen van de Fiesta per 1 juli gunstiger geprijsd. Veel fabrikanten zien kans om, zoals eerder bij veranderende regelgeving en nu voor de nieuwe WLTP cyclus, de CO2-waarde op wenselijke niveaus te krijgen”, schrijft Autotelex.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.