Autotelex: Kortingen en subsidies beïnvloeden EV-restwaarden nauwelijks
De EV-subsidieregeling en extra kortingen die importeurs daar bovenop geven, beïnvloeden de restwaarde van gebruikte EV’s vooralsnog nauwelijks. Dat stelt Autotelex. Met ingang van deze maand kunnen voor zowel nieuwe als gebruikte EV’s subsidies worden aangevraagd. Voor nieuwe EV’s is het potje al bijna leeg. Bovenop de 4.000 euro subsidie geven importeurs als MG nu kortingen die eveneens oplopen tot 4.000 euro.
Volgens Autotelex is het echter belangrijk om te kijken naar het structurele karakter van de korting(en). “In het verleden werd er veel vaker gestunt met nieuwprijzen, maar veelal had dat een beperkte invloed op de restwaarden. Zodra de nieuwprijzen weer terug bewegen naar het normale niveau is er al geen sprake meer van een restwaardedip”, schrijft Autotelex. “Belangrijker is het algehele prijsniveau van elektrische auto’s in de toekomst en gezien de ontwikkelingen in accutechnologie als een belangrijke kostencomponent is daar wel een prijsdaling te verwachten.”Lees ook: Restwaarde EV’s, een vloot van elektrisch goud
Vraag en aanbod blijven echter de belangrijkste restwaardebepaler. “Gezien de enorme politieke druk om ons in een elektrische auto te krijgen, met de bijbehorende financiële prikkels, zal de vraag vooral de prijs bepalen en verwacht Autotelex de komende jaren nog hoge prijzen voor tweedehands elektrische personenauto’s.”
Structureel herstel
Autotelex meldt dat het herstel van de occasionmarkt inmiddels structureel is. De opbrengsten die gerealiseerd worden via het Autotelex remarketingplatform zijn stabiel: benzineauto’s brengen gemiddeld iets boven de Autotelex handelswaarde op en dieselauto’s gemiddeld exact de handelswaarde. “De fors gestegen import en export van personenauto’s kan dit beeld in de volgende periode weer enigszins doen veranderen”, schrijft Autotelex.Lees ook het artikel: Leasemaatschappijen komen met de schrik vrij