RDW neemt CO2 waarde uit Deens register bij berekenen import-bpm

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

De Rijksdienst voor het wegverkeer RDW neemt de informatie van de Deense registerautoriteit SKAT op als bron voor de CO2-waarde van importauto’s uit dat land. Dat schrijft de RDW in een brief aan een autobedrijf dat een klacht had ingediend omdat de Rijksdienst diens berekeningen op basis van het SKAT niet accepteerde.

De CO2-waarde dient als grondslag voor de bpm-berekening bij importauto’s. Als deze waarde niet op het kentekenbewijs staat, worden internationale registers zoals Eucaris geraadpleegd, of kan het CVO – het geboortebewijs van de auto – worden gebruikt. Als geen van deze bronnen beschikbaar is, gebruikt de RDW een rekenmethodiek die – aldus de RDW zelf – soms tot wel 40 procent hogere uitstootwaarden komt. En dat betekent dus dat er te veel aan bpm wordt betaald.

Gegrond

RDW ontving een klacht van een autobedrijf over het invoeren van auto’s uit Denemarken, omdat het opvragen van een COC – de internationale variant van een CVO – “in coronatijd bijna niet te doen is”. Taxateur Frank Bolsenbroek beschuldigde de RDW om dezelfde reden eerder van het belemmeren van de import: Het opvragen van een CVO kost tijd en geld, waardoor er wordt gekozen voor de rekenmethode die tot een te hoge bpm leidt.

Ook stelde de ondernemer dat het kiezen voor een eigen berekening vreemd is omdat RDW ook het Deense kentekenregister, SKAT, kan raadplegen. De klacht van de ondernemer is door RDW gegrond verklaard. “Keuringsstations kunnen niet zelf bronnen toevoegen, dat kunnen we alleen op het hoofdkantoor omdat de bronnen geverifieerd moeten worden”, meldt RDW-manager Paul Dietz aan Automotive. “Dat hebben wij gedaan en komen tot de conclusie dat het SKAT-register prima als bron kan worden gebruikt. Die zullen we daarom zelf ook toevoegen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Zo is ook de Spaanse ‘onderhoudskaart’ met daarop de CO2 uitstoot weer in ere hersteld en wederom toepasbaar. Dat was al zo totdat ruim een jaar geleden deze plotseling en niet langer – ten faveure van de CVO – in de ban werd gedaan.
    Dat maakt ook dat mijn scherpe conclusie van ‘importbelemmering’ op z’n plaats iis. Het is zo jammer dat instanties waar de autobranche zo van afhankelijk is, zoveel macht tentoon spreiden. Voordat je fouten weer hebt hersteld moet er heel wat gebeuren. Het zou zo heel veel klantgerichter kunnen.

RDW neemt CO2 waarde uit Deens register bij berekenen import-bpm | Automotive Online

RDW neemt CO2 waarde uit Deens register bij berekenen import-bpm

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

De Rijksdienst voor het wegverkeer RDW neemt de informatie van de Deense registerautoriteit SKAT op als bron voor de CO2-waarde van importauto’s uit dat land. Dat schrijft de RDW in een brief aan een autobedrijf dat een klacht had ingediend omdat de Rijksdienst diens berekeningen op basis van het SKAT niet accepteerde.

De CO2-waarde dient als grondslag voor de bpm-berekening bij importauto’s. Als deze waarde niet op het kentekenbewijs staat, worden internationale registers zoals Eucaris geraadpleegd, of kan het CVO – het geboortebewijs van de auto – worden gebruikt. Als geen van deze bronnen beschikbaar is, gebruikt de RDW een rekenmethodiek die – aldus de RDW zelf – soms tot wel 40 procent hogere uitstootwaarden komt. En dat betekent dus dat er te veel aan bpm wordt betaald.

Gegrond

RDW ontving een klacht van een autobedrijf over het invoeren van auto’s uit Denemarken, omdat het opvragen van een COC – de internationale variant van een CVO – “in coronatijd bijna niet te doen is”. Taxateur Frank Bolsenbroek beschuldigde de RDW om dezelfde reden eerder van het belemmeren van de import: Het opvragen van een CVO kost tijd en geld, waardoor er wordt gekozen voor de rekenmethode die tot een te hoge bpm leidt.

Ook stelde de ondernemer dat het kiezen voor een eigen berekening vreemd is omdat RDW ook het Deense kentekenregister, SKAT, kan raadplegen. De klacht van de ondernemer is door RDW gegrond verklaard. “Keuringsstations kunnen niet zelf bronnen toevoegen, dat kunnen we alleen op het hoofdkantoor omdat de bronnen geverifieerd moeten worden”, meldt RDW-manager Paul Dietz aan Automotive. “Dat hebben wij gedaan en komen tot de conclusie dat het SKAT-register prima als bron kan worden gebruikt. Die zullen we daarom zelf ook toevoegen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Zo is ook de Spaanse ‘onderhoudskaart’ met daarop de CO2 uitstoot weer in ere hersteld en wederom toepasbaar. Dat was al zo totdat ruim een jaar geleden deze plotseling en niet langer – ten faveure van de CVO – in de ban werd gedaan.
    Dat maakt ook dat mijn scherpe conclusie van ‘importbelemmering’ op z’n plaats iis. Het is zo jammer dat instanties waar de autobranche zo van afhankelijk is, zoveel macht tentoon spreiden. Voordat je fouten weer hebt hersteld moet er heel wat gebeuren. Het zou zo heel veel klantgerichter kunnen.