Occasionverkoop daalt in januari met 13 procent
Autobedrijven verkochten in de eerste maand van dit jaar 106.879 occasions aan consumenten. Dat is 13,1 procent minder dan in januari 2020 toen er 123.040 duizend occasions verkocht werden aan consumenten. Onderling verkochten consumenten ruim 55 duizend occasions, een daling van 4,7 procent. Dat meldt dataleverancier VWE.
Over de afgelopen maand werden ruim 76 duizend occasions verkocht in b2b-segment, een daling van 19,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De b2c-verkopen zijn bij de nummer 1 in de lijst, Volkswagen, gedaald met 5,8 procent naar ruim 13 duizend occasions, terwijl nummer 2 Peugeot de occasionverkopen zag dalen met 16,5 procent naar ruim 8 duizend. Bekijk het overzicht in de Automotive Kennisbank.
Top 10 occasionverkoop (b2c) jan 2021 vs jan 2020:
Merk | Jan 2021 | Jan 2020 | +/- (%) |
Volkswagen | 13.858 | 14.710 | -5,8 |
Peugeot | 8.490 | 10.173 | -16,5 |
Opel | 8.045 | 9.321 | -13,7 |
Renault | 7.381 | 9.326 | -20,9 |
Ford | 7.259 | 8.391 | -13,5 |
Toyota | 5.822 | 6.897 | -15,6 |
BMW | 5.383 | 6.049 | -11,0 |
Audi | 4.827 | 5.228 | -7,7 |
Mercedes-Benz | 4.790 | 5.051 | -5,2 |
Volvo | 4.522 | 5.353 | -15,5 |
Bron: VWE, bewerking Automotive
In 2020 ging de occasionverkoop door de grens van 2 miljoen stuks. Hiervan werd bijna 1,3 miljoen door autobedrijven verkocht, de overige door particulieren onderling.