Occasionverkoop daalt met 12 procent in februari

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De occasionmarkt laat ook in de tweede maand een dalende verkoop zien. In januari daalde de occasionverkoop met 13 procent, in februari werden er door autobedrijven 11,6 procent minder occasions aan consumenten verkocht. Dat blijkt uit cijfers van VWE. Autobedrijven verkochten in februari van dit jaar 100.873 occasions aan consumenten, tegenover 114.126 occasions in februari 2020. In de eerste twee maanden zijn er 207.719 occasions verkocht aan consumenten, 12,4 procent minder dan vorig jaar.

Hardere daling

Hiermee laat de b2c-verkoop een hardere daling zien dan de verkoop tussen consumenten onderling: particulieren verkochten elkaar in februari 46.495 auto’s  (-7,9%), en over de eerste twee maanden 101.484 stuks (-6,2%).Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.

Over de afgelopen maand werden ruim 73 duizend occasions verkocht in b2b-segment, een daling van 14,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In de top 10 noteert elk merk een ‘double digit’ daling, op Volkswagen, BMW en Audi na.

Top 10 occasionverkoop per merk (b2c) feb 2021 vs feb 2020:

Merk Feb 21 Feb-20  +/- (%)
Volkswagen 12.868 13.557 -5,1
Peugeot 7.824 9.364 -16,4
Opel 7.243 8.749 -17,2
Renault 6.960 8.544 -18,5
Ford 6.684 7.728 -13,5
BMW 5.486 5.745 -4,5
Toyota 5.396 6.343 -14,9
Mercedes-Benz 4.624 4.913 -5,9
Audi 4.610 4.804 -4
Citroën 4.380 5.308 -17,5

Bron: VWE, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Occasionverkoop daalt met 12 procent in februari | Automotive Online

Occasionverkoop daalt met 12 procent in februari

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De occasionmarkt laat ook in de tweede maand een dalende verkoop zien. In januari daalde de occasionverkoop met 13 procent, in februari werden er door autobedrijven 11,6 procent minder occasions aan consumenten verkocht. Dat blijkt uit cijfers van VWE. Autobedrijven verkochten in februari van dit jaar 100.873 occasions aan consumenten, tegenover 114.126 occasions in februari 2020. In de eerste twee maanden zijn er 207.719 occasions verkocht aan consumenten, 12,4 procent minder dan vorig jaar.

Hardere daling

Hiermee laat de b2c-verkoop een hardere daling zien dan de verkoop tussen consumenten onderling: particulieren verkochten elkaar in februari 46.495 auto’s  (-7,9%), en over de eerste twee maanden 101.484 stuks (-6,2%).Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.

Over de afgelopen maand werden ruim 73 duizend occasions verkocht in b2b-segment, een daling van 14,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In de top 10 noteert elk merk een ‘double digit’ daling, op Volkswagen, BMW en Audi na.

Top 10 occasionverkoop per merk (b2c) feb 2021 vs feb 2020:

Merk Feb 21 Feb-20  +/- (%)
Volkswagen 12.868 13.557 -5,1
Peugeot 7.824 9.364 -16,4
Opel 7.243 8.749 -17,2
Renault 6.960 8.544 -18,5
Ford 6.684 7.728 -13,5
BMW 5.486 5.745 -4,5
Toyota 5.396 6.343 -14,9
Mercedes-Benz 4.624 4.913 -5,9
Audi 4.610 4.804 -4
Citroën 4.380 5.308 -17,5

Bron: VWE, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.