Onvrede over adverteren met ex-btw prijzen leidt tot manifest

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Bas Oude Luttikhuis (MrWheelson) en Martijn Duivenvoorden (Leasebijtellingvriendelijk.nl) zijn het manifest ‘Ex-btw, weg ermee’ gestart. Daarmee willen ze een einde maken aan autoadvertenties waar geadverteerd wordt met een prijs exclusief btw terwijl dit inclusief btw moet zijn. De branche worstelt al geruime tijd met dit probleem. 

Met dit manifest vragen de initiatiefnemers aandacht voor de situatie waarbij het ene autobedrijf de prijzen van personenauto inclusief btw op de portalen toont en andere autobedrijven ervoor kiezen om prijzen te tonen exclusief btw, om dit vervolgens in de kleine letters alsnog te vermelden. De ACM heeft eerder al aangegeven dat dit niet mag, maar vooralsnog heeft de autoriteit nog niet ingegrepen of boetes opgelegd. 

Kleine lettertjes

“Aanleiding om met dit manifest te komen is dat particuliere kopers een steeds groter deel van de elektrische en hybride auto’s kopen. Ze komen echter telkens weer voor een verrassing te staan als ze zoeken naar een auto. Een auto lijkt een mooie deal, de bijkomende btw staat vervolgens vaak ergens in de kleine lettertjes vermeld. Deze manier van adverteren zorgt daarnaast voor een oneerlijke concurrentiepositie voor autobedrijven die zich wel aan de regels houden. De auto’s van adverteerders die het niet zo nauw nemen met de wettelijke regels worden namelijk bovenaan in de zoekresultaten getoond”, schrijven Oude Luttikhuis en Duivenvoorden.

De twee roepen zowel portalen als de ACM op om op te treden. “Portalen moeten gaan optreden en na een waarschuwing autobedrijven die niet volgens de regels adverteren uitsluiten van de betreffende website. Autoriteiten dienen op te treden tegen autobedrijven die de regels overtreden. Ook behoort een proefproces tot de mogelijkheden.”

Oude Luttikhuis en Duivenvoorden lichten hun manifest vanmiddag (16.00 uur) toe in de livestream van Paul de Vries.

Autotrack

Recentelijk paste Autotrack zijn systematiek zo aan dat autobedrijven kunnen adverteren met zowel de vraagprijs inclusief als exclusief btw. Momenteel loopt een pilot, later deze maand moet het systeem definitief worden ingevoerd. Autotrack hoopt daarmee de onduidelijkheid over inclusief en exclusief btw-prijzen weg te nemen en de groeiende groep mensen die een auto ex-btw zoekt beter te faciliteren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Rolf Westgeest

    Goed initiatief, EuroStocks houdt al jaren de ex BTW prijzen tegen naar mobile.de. Gelukkig hebben ze in Duitsland geen ACM, maar 17 miljoen Duitse ‘politie agenten’ als bezoekers per maand, die niet pikken dat op een eindgebruikers website ex BTW prijs vermeld staat, met in de tekst ergens: Let op: Incl BTW.
    We zijn er bijna – heel goed! #levelplayingfield

  • B.M. Hijkoop

    Vermeld dan beide prijzen,
    incl btw/bpm en excl btw/incl bpm

Onvrede over adverteren met ex-btw prijzen leidt tot manifest | Automotive Online

Onvrede over adverteren met ex-btw prijzen leidt tot manifest

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Bas Oude Luttikhuis (MrWheelson) en Martijn Duivenvoorden (Leasebijtellingvriendelijk.nl) zijn het manifest ‘Ex-btw, weg ermee’ gestart. Daarmee willen ze een einde maken aan autoadvertenties waar geadverteerd wordt met een prijs exclusief btw terwijl dit inclusief btw moet zijn. De branche worstelt al geruime tijd met dit probleem. 

Met dit manifest vragen de initiatiefnemers aandacht voor de situatie waarbij het ene autobedrijf de prijzen van personenauto inclusief btw op de portalen toont en andere autobedrijven ervoor kiezen om prijzen te tonen exclusief btw, om dit vervolgens in de kleine letters alsnog te vermelden. De ACM heeft eerder al aangegeven dat dit niet mag, maar vooralsnog heeft de autoriteit nog niet ingegrepen of boetes opgelegd. 

Kleine lettertjes

“Aanleiding om met dit manifest te komen is dat particuliere kopers een steeds groter deel van de elektrische en hybride auto’s kopen. Ze komen echter telkens weer voor een verrassing te staan als ze zoeken naar een auto. Een auto lijkt een mooie deal, de bijkomende btw staat vervolgens vaak ergens in de kleine lettertjes vermeld. Deze manier van adverteren zorgt daarnaast voor een oneerlijke concurrentiepositie voor autobedrijven die zich wel aan de regels houden. De auto’s van adverteerders die het niet zo nauw nemen met de wettelijke regels worden namelijk bovenaan in de zoekresultaten getoond”, schrijven Oude Luttikhuis en Duivenvoorden.

De twee roepen zowel portalen als de ACM op om op te treden. “Portalen moeten gaan optreden en na een waarschuwing autobedrijven die niet volgens de regels adverteren uitsluiten van de betreffende website. Autoriteiten dienen op te treden tegen autobedrijven die de regels overtreden. Ook behoort een proefproces tot de mogelijkheden.”

Oude Luttikhuis en Duivenvoorden lichten hun manifest vanmiddag (16.00 uur) toe in de livestream van Paul de Vries.

Autotrack

Recentelijk paste Autotrack zijn systematiek zo aan dat autobedrijven kunnen adverteren met zowel de vraagprijs inclusief als exclusief btw. Momenteel loopt een pilot, later deze maand moet het systeem definitief worden ingevoerd. Autotrack hoopt daarmee de onduidelijkheid over inclusief en exclusief btw-prijzen weg te nemen en de groeiende groep mensen die een auto ex-btw zoekt beter te faciliteren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Rolf Westgeest

    Goed initiatief, EuroStocks houdt al jaren de ex BTW prijzen tegen naar mobile.de. Gelukkig hebben ze in Duitsland geen ACM, maar 17 miljoen Duitse ‘politie agenten’ als bezoekers per maand, die niet pikken dat op een eindgebruikers website ex BTW prijs vermeld staat, met in de tekst ergens: Let op: Incl BTW.
    We zijn er bijna – heel goed! #levelplayingfield

  • B.M. Hijkoop

    Vermeld dan beide prijzen,
    incl btw/bpm en excl btw/incl bpm