Manifest Ex-btw, weg ermee: ‘Veel grote dealerholdings adverteren foutief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De auto's worden massaal tegen ex-btw prijzen geadverteerd. (Foto: Shutterstock)

Van de grootste 25 dealerholdings van Nederland zijn er maar 4 die zich aan de regels houden met betrekking tot het adverteren van occasions. 21 van de 25 hebben advertenties met daarin de ex-btw prijs opgenomen. Dat blijkt uit een inventarisatie van het manifest Ex-btw, weg ermee. Het betreft vooral heel veel elektrische auto’s.

Voor het onderzoek is in eerste instantie gekeken op de grotere occasionportalen van Nederland. Indien er geen resultaten waren is er vervolgens gekeken naar het occasionaanbod op de website van de betreffende dealergroep. Automotive heeft de resultaten ingezien. 

Alleen bij de advertenties van Tesla Nederland, Huiskes-Kokkeler Autogroep, Maas Autogroep en Wassink Autogroep zijn er geen ex-btw advertenties gevonden. Het manifest heeft daarvoor de ranglijst gebruikt van de Aumacon Dealerholdingtop 100.

Moedeloos

Afgelopen vrijdag werd het manifest gelanceerd

Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis wordt er moedeloos van, zegt hij. “De vraagprijs van personenauto’s hoort in autoadvertenties inclusief btw te zijn, een eventuele exclusief btw-prijs mag vervolgens in de kleine lettertjes getoond worden of in de titel van de advertentie. Hierover is de ACM volstrekt helder.” 

Bedrijfsauto’s

In een reactie meldt Bovag dat de ex-btw-problematiek de volle aandacht heeft. Bovag liet recent opnieuw een bericht uitgaan naar leden dat aIs een advertentie van een voertuig gericht is op zowel particuliere als zakelijke klanten, de prijs inclusief btw moet worden vermeld. “Hiervan is sprake als een voertuig in de praktijk niet alleen aan zakelijke kopers, maar ook aan consumenten wordt verkocht”, schrijft Bovag, dat ook meldt via Viabovag.nl actief te controleren.

“Als de advertentie alleen op zakelijke klanten is gericht, is de prijs zonder btw toegestaan. Denk aan voertuigen die vanwege hun aard in de praktijk niet door consumenten worden gekocht, zoals voertuigen met een specifieke bedrijfsinrichting. Deze voertuigen mogen met een prijs exclusief btw worden geadverteerd.” 

‘Prijs op aanvraag’

Vorige maand startte Autotrack al een pilot om auto’s zowel inclusief als exclusief btw te adverteren. Volgens commercieel directeur Rico van der Vies is de pilot afgerond. “Gezien alle positieve reacties van zowel consumenten als autobedrijven hebben we de feature versnelt uitgerold.” Bij advertenties waar het nu alsnog mis gaat, grijpt Autotrack in. “Wij bellen autobedrijven actief na. Daar wordt goed op gereageerd, bedrijven passen hun advertenties aan. Als we ze niet kunnen bereiken of ze passen het niet aan, dan zetten we de advertenties op ‘prijs op aanvraag’. Dat is vervelend voor de bedrijven want het komt de vindbaarheid niet ten goede”, aldus Van der Vies. 

Concurrentienadeel

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers en eigenaar van Vallei Autogroep, baalt ook van de btw-problematiek. “We moeten dit probleem als branche echt oplossen. Want nu hebben bedrijven die zich wél aan de regels houden een concurrentienadeel. Daarbij moeten we als branche zelf ingrijpen, ook om te voorkomen dat autoriteiten gaan ingrijpen.” In de tussentijd blijft het voor ieder bedrijf lastig, stelt De Kroon. “We willen ons allemaal aan de regels houden, maar ook bij ons glipt er wel eens eentje doorheen en echt niet met slechte bedoelingen. Ik hoop dat de branche, de portalen en vms-leveranciers snel breed gedragen oplossingen in de markt weten te zetten.”

De ACM meldt veel tijd en energie te stoppen in de toezicht op de autobranche. “Wij hebben dit in het vizier. Maar wij hadden gehoopt dat de branche inmiddels zelf wel doorheeft dat de auto’s geadverteerd moeten zijn met de meeneemprijs”, zegt woordvoerder Saskia Bierling. Of de ACM gaat ingrijpen, kan ze niet zeggen. “De branche heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar wij snappen wel dat er soms extra druk gezet moeten worden vanuit onze rol als toezichthouder.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Manifest Ex-btw, weg ermee: ‘Veel grote dealerholdings adverteren foutief’ | Automotive Online

Manifest Ex-btw, weg ermee: ‘Veel grote dealerholdings adverteren foutief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De auto's worden massaal tegen ex-btw prijzen geadverteerd. (Foto: Shutterstock)

Van de grootste 25 dealerholdings van Nederland zijn er maar 4 die zich aan de regels houden met betrekking tot het adverteren van occasions. 21 van de 25 hebben advertenties met daarin de ex-btw prijs opgenomen. Dat blijkt uit een inventarisatie van het manifest Ex-btw, weg ermee. Het betreft vooral heel veel elektrische auto’s.

Voor het onderzoek is in eerste instantie gekeken op de grotere occasionportalen van Nederland. Indien er geen resultaten waren is er vervolgens gekeken naar het occasionaanbod op de website van de betreffende dealergroep. Automotive heeft de resultaten ingezien. 

Alleen bij de advertenties van Tesla Nederland, Huiskes-Kokkeler Autogroep, Maas Autogroep en Wassink Autogroep zijn er geen ex-btw advertenties gevonden. Het manifest heeft daarvoor de ranglijst gebruikt van de Aumacon Dealerholdingtop 100.

Moedeloos

Afgelopen vrijdag werd het manifest gelanceerd

Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis wordt er moedeloos van, zegt hij. “De vraagprijs van personenauto’s hoort in autoadvertenties inclusief btw te zijn, een eventuele exclusief btw-prijs mag vervolgens in de kleine lettertjes getoond worden of in de titel van de advertentie. Hierover is de ACM volstrekt helder.” 

Bedrijfsauto’s

In een reactie meldt Bovag dat de ex-btw-problematiek de volle aandacht heeft. Bovag liet recent opnieuw een bericht uitgaan naar leden dat aIs een advertentie van een voertuig gericht is op zowel particuliere als zakelijke klanten, de prijs inclusief btw moet worden vermeld. “Hiervan is sprake als een voertuig in de praktijk niet alleen aan zakelijke kopers, maar ook aan consumenten wordt verkocht”, schrijft Bovag, dat ook meldt via Viabovag.nl actief te controleren.

“Als de advertentie alleen op zakelijke klanten is gericht, is de prijs zonder btw toegestaan. Denk aan voertuigen die vanwege hun aard in de praktijk niet door consumenten worden gekocht, zoals voertuigen met een specifieke bedrijfsinrichting. Deze voertuigen mogen met een prijs exclusief btw worden geadverteerd.” 

‘Prijs op aanvraag’

Vorige maand startte Autotrack al een pilot om auto’s zowel inclusief als exclusief btw te adverteren. Volgens commercieel directeur Rico van der Vies is de pilot afgerond. “Gezien alle positieve reacties van zowel consumenten als autobedrijven hebben we de feature versnelt uitgerold.” Bij advertenties waar het nu alsnog mis gaat, grijpt Autotrack in. “Wij bellen autobedrijven actief na. Daar wordt goed op gereageerd, bedrijven passen hun advertenties aan. Als we ze niet kunnen bereiken of ze passen het niet aan, dan zetten we de advertenties op ‘prijs op aanvraag’. Dat is vervelend voor de bedrijven want het komt de vindbaarheid niet ten goede”, aldus Van der Vies. 

Concurrentienadeel

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers en eigenaar van Vallei Autogroep, baalt ook van de btw-problematiek. “We moeten dit probleem als branche echt oplossen. Want nu hebben bedrijven die zich wél aan de regels houden een concurrentienadeel. Daarbij moeten we als branche zelf ingrijpen, ook om te voorkomen dat autoriteiten gaan ingrijpen.” In de tussentijd blijft het voor ieder bedrijf lastig, stelt De Kroon. “We willen ons allemaal aan de regels houden, maar ook bij ons glipt er wel eens eentje doorheen en echt niet met slechte bedoelingen. Ik hoop dat de branche, de portalen en vms-leveranciers snel breed gedragen oplossingen in de markt weten te zetten.”

De ACM meldt veel tijd en energie te stoppen in de toezicht op de autobranche. “Wij hebben dit in het vizier. Maar wij hadden gehoopt dat de branche inmiddels zelf wel doorheeft dat de auto’s geadverteerd moeten zijn met de meeneemprijs”, zegt woordvoerder Saskia Bierling. Of de ACM gaat ingrijpen, kan ze niet zeggen. “De branche heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar wij snappen wel dat er soms extra druk gezet moeten worden vanuit onze rol als toezichthouder.”  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.