Occasionverkoop plust 50 procent in april, prijzen skyhigh
Er zijn in april dit jaar 122 duizend occasions door autobedrijven aan consumenten verkocht, ruim 50 procent meer dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van VWE. De sterke stijging is mede te verklaren doordat de occasionmarkt tijdens de eerste lockdown vorig jaar fors terugliep; nog voor de zomer steeg deze toen echter weer snel. Over de eerste vier maanden werden er 452 duizend occasions aan consumenten verkocht, 8,3 procent meer dan vorig jaar.
Consumenten verkochten onderling 14 procent meer occasions in april; over de eerste vier maanden werden er 209 duizend occasions door consumenten onderling verkocht, een stijging van 5,4 procent. Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.
Occasionverkoop in april:
Personenauto’s | B2B | B2C | C2C |
2020 | 57.712 | 80.753 | 44.812 |
2021 | 79.334 | 121.994 | 51.161 |
Groei t.o.v. apr 2020 | 37,5% | 51,1% | 14,2% |
Bron: VWE, bewerking Automotive
Prijsstijging
Als gevolg van de disbalans tussen vraag en aanbod is er inmiddels een behoorlijke schaarste aan de juiste voertuigen ontstaan, met forse prijsstijgingen tot gevolg. Dat stelt dataleverancier Xray. “Op de b2b-veilingplatformen wordt enorm gevochten om de goede auto’s uit de juiste segmenten. Er worden momenteel inkoopprijzen geboden op het niveau van voormalige verkoopprijzen”, zegt directeur Tom Corduwener. Omdat de levertijden op nieuwe auto’s oplopen en er veel minder verhuurvoertuigen zijn ingezet, verwacht Corduwener dat de prijzen hoog blijven.