Consumentenbond stapt naar ACM om ‘ex-btw’ adverteren

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Consumentenbond stapt naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om melding te maken van misleidende occasionadvertenties. Dat meldt de bond vandaag. Uit een eigen steekproef naar ex-btw advertenties blijkt volgens de Consumentenbond dat er veel sprake is van ‘prijsmisleiding’. 

De Consumentenbond heeft toezichthouder ACM ingelicht en meldt goede hoop te hebben dat de ACM “de steekproef serieus neemt en net als bij eerdere prijsmisleidingen actief stappen zal ondernemen”.

De Consumentenbond onderzocht online advertenties van drie elektrische auto’s. Daarbij werden maximaal de bovenste 10 advertenties bekeken op de websites Autoscout24, Autotrack, Marktplaats, Viabovag en ANWB. Bij zestig procent van de bekeken advertenties was er sprake van ex-btw advertenties. De Consumentenbond geeft geen exacte cijfers, maar stelt dat “de meeste misleidende advertenties op Autoscout24 en Marktplaats staan.”

Ook constateert de Consumentenbond dat het op Viabovag het vaakst goed gaat, “maar dat betekent niet dat alle Bovag-leden zich aan de regels houden. Op andere sites adverteerden deze namelijk wel met ex-btw prijzen”, stelt de bond.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt dat de bond moest ingrijpen. “Deze advertenties zijn gericht op particuliere kopers en dan is het wettelijk verplicht de prijzen inclusief btw te vermelden. De enige reden voor de autobedrijven om te adverteren zonder btw, is dat de advertentie gunstig naar boven komt in de zoekresultaten.”

Subsidie

De onderzoekers zagen ook een andere truc om auto’s goedkoper te laten lijken. Daarbij verrekent de dealer alvast de mogelijke overheidssubsidie voor elektrische auto’s (2.000 euro) in de advertentieprijs. Maar subsidie moet de eigenaar wél nog zelf aanvragen, nadat hij de auto heeft gekocht, aldus de bond.

Topprioriteit

Autoscout24 meldt dat het onderwerp alle aandacht heeft. “Wij zitten op dit moment midden in het proces om dit voor de consument te verduidelijken. Het heeft voor ons topprioriteit om beide varianten, de prijzen van voertuigen inclusief btw en de prijzen van voertuigen exclusief btw, voor onze klanten duidelijk zichtbaar te hebben op ons platform”, aldus head of operations Rob Schouten.

Marktplaats is om een reactie gevraagd. 

Bekijk hieronder de meest recente aflevering van het Restwaardejournaal. Hierin zijn Gerard ten Buuren (o.a. Bovag) en Rico van der Vies, commercieel directeur Automotive Mediaventions te gast. Zij gaan uitgebreid in op de ex-btw problematiek (vanaf 17.30).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Consumentenbond stapt naar ACM om ‘ex-btw’ adverteren | Automotive Online

Consumentenbond stapt naar ACM om ‘ex-btw’ adverteren

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Consumentenbond stapt naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om melding te maken van misleidende occasionadvertenties. Dat meldt de bond vandaag. Uit een eigen steekproef naar ex-btw advertenties blijkt volgens de Consumentenbond dat er veel sprake is van ‘prijsmisleiding’. 

De Consumentenbond heeft toezichthouder ACM ingelicht en meldt goede hoop te hebben dat de ACM “de steekproef serieus neemt en net als bij eerdere prijsmisleidingen actief stappen zal ondernemen”.

De Consumentenbond onderzocht online advertenties van drie elektrische auto’s. Daarbij werden maximaal de bovenste 10 advertenties bekeken op de websites Autoscout24, Autotrack, Marktplaats, Viabovag en ANWB. Bij zestig procent van de bekeken advertenties was er sprake van ex-btw advertenties. De Consumentenbond geeft geen exacte cijfers, maar stelt dat “de meeste misleidende advertenties op Autoscout24 en Marktplaats staan.”

Ook constateert de Consumentenbond dat het op Viabovag het vaakst goed gaat, “maar dat betekent niet dat alle Bovag-leden zich aan de regels houden. Op andere sites adverteerden deze namelijk wel met ex-btw prijzen”, stelt de bond.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt dat de bond moest ingrijpen. “Deze advertenties zijn gericht op particuliere kopers en dan is het wettelijk verplicht de prijzen inclusief btw te vermelden. De enige reden voor de autobedrijven om te adverteren zonder btw, is dat de advertentie gunstig naar boven komt in de zoekresultaten.”

Subsidie

De onderzoekers zagen ook een andere truc om auto’s goedkoper te laten lijken. Daarbij verrekent de dealer alvast de mogelijke overheidssubsidie voor elektrische auto’s (2.000 euro) in de advertentieprijs. Maar subsidie moet de eigenaar wél nog zelf aanvragen, nadat hij de auto heeft gekocht, aldus de bond.

Topprioriteit

Autoscout24 meldt dat het onderwerp alle aandacht heeft. “Wij zitten op dit moment midden in het proces om dit voor de consument te verduidelijken. Het heeft voor ons topprioriteit om beide varianten, de prijzen van voertuigen inclusief btw en de prijzen van voertuigen exclusief btw, voor onze klanten duidelijk zichtbaar te hebben op ons platform”, aldus head of operations Rob Schouten.

Marktplaats is om een reactie gevraagd. 

Bekijk hieronder de meest recente aflevering van het Restwaardejournaal. Hierin zijn Gerard ten Buuren (o.a. Bovag) en Rico van der Vies, commercieel directeur Automotive Mediaventions te gast. Zij gaan uitgebreid in op de ex-btw problematiek (vanaf 17.30).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.