Restwaardejournaal: ‘Problemen adverteren ex-btw nog niet opgelost’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het laatste Restwaardejournaal van dit jaar. (Foto: Automotive)

Ze gaan al jaren mee in de autobranche, maar hebben dit nog niet eerder meegemaakt: volgens occasionexpert Gerard ten Buuren, Fred Hoogewoning (commercieel directeur VDS Automotive Group) en Rico van der Vies (commercieel directeur Automotive Mediaventions) is de occasionmarkt in een unieke overspannen situatie beland. Ze bespraken de trends op de occasionmarkt tijdens het Automotive Restwaardejournaal, gepresenteerd door Bart Kuijpers van vakblad Automotive.

Buitenland

“Het aanbod dat uit de lease komt, bestaat uit diesels met hoge kilometrages. Die gaan naar het buitenland. Bedrijven die in de afgelopen jaren internationaal zijn gaan werken, plukken hier nu de vruchten van, omdat in het buitenland meer courante auto’s te vinden zijn”, aldus Ten Buuren. “Ik loop al lang mee maar heb dit nog niet meegemaakt”, vertelde Hoogewoning. “Nationaal hoor ik dat er wordt geboden wordt op consumentenniveau. Internationaal is de prijs 15 procent hoger, dat is voor ons een reden om ze niet te kopen; er zit een plafond aan de prijs van een auto.”

Rico van der Vies ziet dat het zoekgedrag van consumenten ondanks de schaarste niet verandert. “Kilometrage en leeftijd blijven constante factoren. Ondanks het beperkte aanbod wordt niet uitgeweken naar andere auto’s.”

Netjes adverteren

Van der Vies zegt dat AMV er het afgelopen halfjaar strenger op let dat bedrijven ‘netjes met btw adverteren’. “We komen in de positie dat we de contracten met notoire foutdoeners gaan beëindigen, als ze blijven weigeren om inclusief btw te adverteren”, aldus Van der Vies. “En we zijn in gesprek met de ACM. Ik heb zeker niet de indruk dat ze het onderwerp laten rusten. Er zijn enorme stappen gezet, maar we hebben het als branche zeker nog niet helemaal opgelost.”

Ten Buuren is van mening dat de branche deze kwestie toch echt zelf moet oplossen. “Ik ben geen voorstander van het bestraffen. Bedrijven weten dat het niet mag. Elke discussie daarover is gesloten; laat dat duidelijk zijn voor de branche”, aldus Ten Buuren.  

Kijk hieronder het Restwaardejournaal terug:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Restwaardejournaal: ‘Problemen adverteren ex-btw nog niet opgelost’ | Automotive Online

Restwaardejournaal: ‘Problemen adverteren ex-btw nog niet opgelost’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het laatste Restwaardejournaal van dit jaar. (Foto: Automotive)

Ze gaan al jaren mee in de autobranche, maar hebben dit nog niet eerder meegemaakt: volgens occasionexpert Gerard ten Buuren, Fred Hoogewoning (commercieel directeur VDS Automotive Group) en Rico van der Vies (commercieel directeur Automotive Mediaventions) is de occasionmarkt in een unieke overspannen situatie beland. Ze bespraken de trends op de occasionmarkt tijdens het Automotive Restwaardejournaal, gepresenteerd door Bart Kuijpers van vakblad Automotive.

Buitenland

“Het aanbod dat uit de lease komt, bestaat uit diesels met hoge kilometrages. Die gaan naar het buitenland. Bedrijven die in de afgelopen jaren internationaal zijn gaan werken, plukken hier nu de vruchten van, omdat in het buitenland meer courante auto’s te vinden zijn”, aldus Ten Buuren. “Ik loop al lang mee maar heb dit nog niet meegemaakt”, vertelde Hoogewoning. “Nationaal hoor ik dat er wordt geboden wordt op consumentenniveau. Internationaal is de prijs 15 procent hoger, dat is voor ons een reden om ze niet te kopen; er zit een plafond aan de prijs van een auto.”

Rico van der Vies ziet dat het zoekgedrag van consumenten ondanks de schaarste niet verandert. “Kilometrage en leeftijd blijven constante factoren. Ondanks het beperkte aanbod wordt niet uitgeweken naar andere auto’s.”

Netjes adverteren

Van der Vies zegt dat AMV er het afgelopen halfjaar strenger op let dat bedrijven ‘netjes met btw adverteren’. “We komen in de positie dat we de contracten met notoire foutdoeners gaan beëindigen, als ze blijven weigeren om inclusief btw te adverteren”, aldus Van der Vies. “En we zijn in gesprek met de ACM. Ik heb zeker niet de indruk dat ze het onderwerp laten rusten. Er zijn enorme stappen gezet, maar we hebben het als branche zeker nog niet helemaal opgelost.”

Ten Buuren is van mening dat de branche deze kwestie toch echt zelf moet oplossen. “Ik ben geen voorstander van het bestraffen. Bedrijven weten dat het niet mag. Elke discussie daarover is gesloten; laat dat duidelijk zijn voor de branche”, aldus Ten Buuren.  

Kijk hieronder het Restwaardejournaal terug:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.