‘Invloed Oekraïne-oorlog op occasionmarkt vooralsnog beperkt’

Oorlog Oekraïne • Zowel de import als export van personenauto’s tot 10 jaar oud nam in februari toe.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De wegvallende export naar Oekraïne heeft weinig gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De oorlog in Oekraïne heeft vooralsnog weinig effect op de Nederlandse occasionmarkt. Productieproblemen bij fabrikanten en het wegvallen van de export naar Oekraïne en Rusland hebben nog niet tot prijsveranderingen geleid. Dat constateert restwaardebepaler Autotelex in zijn Markt Update. 

“De wegvallende export naar Oekraïne en Rusland heeft gezien de volumes niet al teveel impact op de occasionprijzen”, stelt Autotelex. “Import dicteert in dat opzicht veel meer de prijzen in Nederland. En gezien de aanhoudende schaarste van nieuwe auto’s, zeker nu er weer nieuwe productieproblemen zijn, blijven de restwaarden nog wel even minimaal op de huidige hoge niveau.”

Export

Autotelex meldt dat de export van personenauto’s tot en met 10 jaar oud in februari iets is gestegen ten opzichte van januari dit jaar. De import van personenauto’s is in de eerste twee maanden van 2022 ruim tien procent hoger dan in de eerste twee maanden van 2021.

Eerder meldde Autotelex dat de import in januari 11 procent hoger (22 duizend auto’s) uitviel dan januari vorig jaar. 

De meest courante occasions zijn nog steeds die van de premium- en VAG-merken en dan vooral de suv-uitvoeringen. “Een lage kilometerstand in combinatie met jonge bouwjaren vanaf 2016 is de kers op de taart.”

Onzekerheid

Behalve dat de restwaarden op korte termijn waarschijnlijk niet zullen dalen, durft Autotelex geen al te stevige voorspellingen te doen over ontwikkelingen in de komende periode. “De onzekerheid is groter dan ooit. Onzekere factoren zijn de inflatie, het consumentenvertrouwen, de brandstofprijzen en de ontwikkelingen in Oekraïne.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Invloed Oekraïne-oorlog op occasionmarkt vooralsnog beperkt’ | Automotive Online

‘Invloed Oekraïne-oorlog op occasionmarkt vooralsnog beperkt’

Oorlog Oekraïne • Zowel de import als export van personenauto’s tot 10 jaar oud nam in februari toe.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De wegvallende export naar Oekraïne heeft weinig gevolgen. (Foto: Shutterstock)

De oorlog in Oekraïne heeft vooralsnog weinig effect op de Nederlandse occasionmarkt. Productieproblemen bij fabrikanten en het wegvallen van de export naar Oekraïne en Rusland hebben nog niet tot prijsveranderingen geleid. Dat constateert restwaardebepaler Autotelex in zijn Markt Update. 

“De wegvallende export naar Oekraïne en Rusland heeft gezien de volumes niet al teveel impact op de occasionprijzen”, stelt Autotelex. “Import dicteert in dat opzicht veel meer de prijzen in Nederland. En gezien de aanhoudende schaarste van nieuwe auto’s, zeker nu er weer nieuwe productieproblemen zijn, blijven de restwaarden nog wel even minimaal op de huidige hoge niveau.”

Export

Autotelex meldt dat de export van personenauto’s tot en met 10 jaar oud in februari iets is gestegen ten opzichte van januari dit jaar. De import van personenauto’s is in de eerste twee maanden van 2022 ruim tien procent hoger dan in de eerste twee maanden van 2021.

Eerder meldde Autotelex dat de import in januari 11 procent hoger (22 duizend auto’s) uitviel dan januari vorig jaar. 

De meest courante occasions zijn nog steeds die van de premium- en VAG-merken en dan vooral de suv-uitvoeringen. “Een lage kilometerstand in combinatie met jonge bouwjaren vanaf 2016 is de kers op de taart.”

Onzekerheid

Behalve dat de restwaarden op korte termijn waarschijnlijk niet zullen dalen, durft Autotelex geen al te stevige voorspellingen te doen over ontwikkelingen in de komende periode. “De onzekerheid is groter dan ooit. Onzekere factoren zijn de inflatie, het consumentenvertrouwen, de brandstofprijzen en de ontwikkelingen in Oekraïne.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.