RDW ontsluit voertuigrapporten, AutoTrack eerste aanbieder

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: RDW

Met ingang van augustus kunnen occasionportalen automatisch RDW-voertuigrapporten ontsluiten bij hun advertenties. De eerste portal die van de feature gebruik maakt is AutoTrack. Dat melden RDW en AutoTrack.

In het voertuigrapport staat onder meer technische informatie en de kilometerstandhistorie. Voor adverterende bedrijven is het aanbieden van de datarapporten kosteloos. Zij geven, als eigenaar van voertuigen, eenmalig toestemming en daarna worden alle advertenties automatisch aangevuld met het RDW-rapport.

Het was voor autobedrijven en particulieren al sinds 2018 mogelijk om gratis het voertuigrapport op te vragen en aan te bieden, maar dat moest dan of fysiek (op papier) of via omwegen (bijvoorbeeld als fotobestand in de advertentie). Na 2018 is de RDW in overleg gegaan met onder andere AutoTrack over de nu gerealiseerde automatische koppeling. “Tellerstanden zijn privacy- en fraudegevoelige informatie waardoor er zowel juridisch als uitvoerend technisch tijd nodig was om het product te realiseren”, zegt RDW-relatiemanager René Vermeulen.

Hij denkt dat de koppeling met online advertenties voor meer transparantie gaan zorgen. “Mensen die een occasion willen kopen, krijgen behalve nog meer informatie over het voertuig ook alle geregistreerde tellerstanden te zien. Dat geeft een extra stuk zekerheid, met name omdat de informatie beschikbaar is voorafgaand aan de aankoop.”

Stap vooruit

AutoTrack is met ingang van augustus de eerste die de koppeling aanbiedt aan zijn klanten. “We zijn hier jaren over in overleg geweest, dus wij zijn blij deze toevoeging met ingang van komende maand te kunnen introduceren”, zegt Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions. Zijn bedrijf biedt nu ook al informatie over de voertuighistorie op de website AutoTrack aan, maar hij ziet de toevoeging van het RDW-voertuigrapport op AutoTrack  koppeling als een stap vooruit. “Potentiële autokopers hebben veel vertrouwen in de RDW. Door het toevoegen van dit rapport aan auto-advertenties vergroot een bedrijf zijn verkoopkansen.”

Al jaren is het veel partijen een doorn in het oog dat voertuigrapport-handelaren een paar euro vragen voor gratis RDW-rapporten. “Die route snijden we nu af. We rollen daarom nu op grote schaal, voor iedereen tegelijkertijd, de koppeling uit”, aldus Van der Vies.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

RDW ontsluit voertuigrapporten, AutoTrack eerste aanbieder | Automotive Online

RDW ontsluit voertuigrapporten, AutoTrack eerste aanbieder

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: RDW

Met ingang van augustus kunnen occasionportalen automatisch RDW-voertuigrapporten ontsluiten bij hun advertenties. De eerste portal die van de feature gebruik maakt is AutoTrack. Dat melden RDW en AutoTrack.

In het voertuigrapport staat onder meer technische informatie en de kilometerstandhistorie. Voor adverterende bedrijven is het aanbieden van de datarapporten kosteloos. Zij geven, als eigenaar van voertuigen, eenmalig toestemming en daarna worden alle advertenties automatisch aangevuld met het RDW-rapport.

Het was voor autobedrijven en particulieren al sinds 2018 mogelijk om gratis het voertuigrapport op te vragen en aan te bieden, maar dat moest dan of fysiek (op papier) of via omwegen (bijvoorbeeld als fotobestand in de advertentie). Na 2018 is de RDW in overleg gegaan met onder andere AutoTrack over de nu gerealiseerde automatische koppeling. “Tellerstanden zijn privacy- en fraudegevoelige informatie waardoor er zowel juridisch als uitvoerend technisch tijd nodig was om het product te realiseren”, zegt RDW-relatiemanager René Vermeulen.

Hij denkt dat de koppeling met online advertenties voor meer transparantie gaan zorgen. “Mensen die een occasion willen kopen, krijgen behalve nog meer informatie over het voertuig ook alle geregistreerde tellerstanden te zien. Dat geeft een extra stuk zekerheid, met name omdat de informatie beschikbaar is voorafgaand aan de aankoop.”

Stap vooruit

AutoTrack is met ingang van augustus de eerste die de koppeling aanbiedt aan zijn klanten. “We zijn hier jaren over in overleg geweest, dus wij zijn blij deze toevoeging met ingang van komende maand te kunnen introduceren”, zegt Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions. Zijn bedrijf biedt nu ook al informatie over de voertuighistorie op de website AutoTrack aan, maar hij ziet de toevoeging van het RDW-voertuigrapport op AutoTrack  koppeling als een stap vooruit. “Potentiële autokopers hebben veel vertrouwen in de RDW. Door het toevoegen van dit rapport aan auto-advertenties vergroot een bedrijf zijn verkoopkansen.”

Al jaren is het veel partijen een doorn in het oog dat voertuigrapport-handelaren een paar euro vragen voor gratis RDW-rapporten. “Die route snijden we nu af. We rollen daarom nu op grote schaal, voor iedereen tegelijkertijd, de koppeling uit”, aldus Van der Vies.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.