Opinie | Leo Bingen: Dealer, stuur je klant het bos niet in

Opinie • Het aantal rijhulpsystemen in auto’s neemt toe, maar het schort nog aan informatievoorziening over het gebruik van deze systemen. En dat is gevaarlijk, zegt Leo Bingen, lid van het kernteam van de ADAS Alliantie.
Leo Bingen Leo Bingen
• Laatste update:
Leo Bingen: Dealers moeten meer informatie geven over ADAS-systemen. (Foto: Leo Bingen)

Af en toe worden we opgeschrikt door auto-ongevallen waarbij er met de beschuldigende vinger naar de ‘autopilot-functies’ van de auto wordt gewezen. Een zelfrijdende Ubertaxi die een overstekende vrouw aanrijdt, een Tesla-chauffeur die overlijdt doordat de auto de witte lijnen blijft volgen in plaats van de tijdelijke gele en daardoor de middenvangrail ramt. In beide gevallen liet de bestuurder van de auto het sturen volledig over aan zijn auto en lette hij/zij zelf niet meer op. Dit soort voorbeelden doen het vertrouwen in de steeds geavanceerdere rijhulpsystemen geen goed.

Kennisniveau

Daarom is het hoognodig dat consumenten beter op de hoogte zijn van wat ze van onder andere hun lane departure warning, adaptive cruise control en het autonomous emergency brake-systeem mogen verwachten. Veel systemen worden niet, of onveilig gebruikt en dat leidt juist tot onveilige situaties in plaats van dat ADAS de verkeersveiligheid verhoogt. En dat terwijl het aantal rijhulpsystemen op de markt fors toeneemt, evenals het aantal auto’s dat is uitgerust met één of meerdere van dit soort systemen.

Dat het kennisniveau van de bestuurder achter blijft, wordt door de politiek gelukkig onderkend: de minister van I&W liet de Kamer in 2018 weten het veilig gebruik van ADAS in 3 jaar te willen verhogen. Onder andere door automobilisten meer en betere informatie te verschaffen. Om die reden is in 2019 een ADAS Convenant opgesteld en is de ADAS Alliantie opgericht. Hierin zijn inmiddels zo’n 60 bedrijven actief, zoals een flink aantal branche organisaties, lagere overheden, RDW en RWS en een aantal private bedrijven. De missie van de Alliantie, namelijk betere informatievoorziening over veilig gebruik van ADAS, kreeg vorig jaar een flinke duw in de rug door het rapport “Wie Stuurt” van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin de raad onder meer concludeert dat er veel schort aan de informatievoorziening aan de automobilist. Er wordt een sterk beroep gedaan op onder meer de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging om hierin verbetering aan te brengen.

Vertrouwen

Helaas valt de informatievoorziening vanuit importeurs en dealers aan autobezitters momenteel in de praktijk tegen. Importeurs moeten in hun (reclame-)campagnes en instructies aan de dealers meer aandacht geven aan rijhulpsystemen. Onder dealers moet het kennisniveau worden verhoogd, zodat hij de klant op verschillende momenten in het aankoopproces (oriëntatie, aankoop en aflevering) kan voorlichten over het veilig gebruik van ADAS-systemen; hoe te bedienen, wat de klant er wel of niet van mag verwachten en wat de eigen verantwoordelijkheid van de klant is. 

Een consument wordt bij aflevering de sleutels in handen gedrukt en succes gewenst

Het gebeurt in de praktijk nog te vaak dat een consument bij aflevering de sleutels in handen wordt gedrukt en succes wordt gewenst – wellicht met een vluchtig praatje zodat de bestuurder wel weg kan rijden. Dat zal mede komen doordat de klant graag snel wil rijden en geen zin heeft in voorlichting. Dan zal hem op een later tijdstip een mogelijkheid tot instructie moeten worden geboden. Als we dit als branche niet voor elkaar krijgen, neemt het vertrouwen in en het imago van ADAS-systemen in snel tempo af. En daarmee ook de verkeersveiligheid.

Leo Bingen is onafhankelijk adviseur en lid van het kernteam ADAS Alliantie. Voorheen was hij onder andere werkzaam bij RAI Vereniging en belast met de portefeuille Smart Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Leo Bingen
Leo Bingen

Leo Bingen heeft een lange staat van dienst in de automotive, waarbij hij zich voornamelijk bezighield met het ontwikkelen van een datalandschap voor retailers en importeurs. Zo was hij onder meer initiatiefnemer en directeur van SIMS (Standaardisatie- en Informatiebeleid Mobiliteit Sector) waarmee gegevensuitwisseling werd vergemakkelijkt. Meest recent was hij adviseur smart Mobiliy & ITS bij RAI Vereniging.

Opinie | Leo Bingen: Dealer, stuur je klant het bos niet in | Automotive Online

Opinie | Leo Bingen: Dealer, stuur je klant het bos niet in

Opinie • Het aantal rijhulpsystemen in auto’s neemt toe, maar het schort nog aan informatievoorziening over het gebruik van deze systemen. En dat is gevaarlijk, zegt Leo Bingen, lid van het kernteam van de ADAS Alliantie.
Leo Bingen Leo Bingen
• Laatste update:
Leo Bingen: Dealers moeten meer informatie geven over ADAS-systemen. (Foto: Leo Bingen)

Af en toe worden we opgeschrikt door auto-ongevallen waarbij er met de beschuldigende vinger naar de ‘autopilot-functies’ van de auto wordt gewezen. Een zelfrijdende Ubertaxi die een overstekende vrouw aanrijdt, een Tesla-chauffeur die overlijdt doordat de auto de witte lijnen blijft volgen in plaats van de tijdelijke gele en daardoor de middenvangrail ramt. In beide gevallen liet de bestuurder van de auto het sturen volledig over aan zijn auto en lette hij/zij zelf niet meer op. Dit soort voorbeelden doen het vertrouwen in de steeds geavanceerdere rijhulpsystemen geen goed.

Kennisniveau

Daarom is het hoognodig dat consumenten beter op de hoogte zijn van wat ze van onder andere hun lane departure warning, adaptive cruise control en het autonomous emergency brake-systeem mogen verwachten. Veel systemen worden niet, of onveilig gebruikt en dat leidt juist tot onveilige situaties in plaats van dat ADAS de verkeersveiligheid verhoogt. En dat terwijl het aantal rijhulpsystemen op de markt fors toeneemt, evenals het aantal auto’s dat is uitgerust met één of meerdere van dit soort systemen.

Dat het kennisniveau van de bestuurder achter blijft, wordt door de politiek gelukkig onderkend: de minister van I&W liet de Kamer in 2018 weten het veilig gebruik van ADAS in 3 jaar te willen verhogen. Onder andere door automobilisten meer en betere informatie te verschaffen. Om die reden is in 2019 een ADAS Convenant opgesteld en is de ADAS Alliantie opgericht. Hierin zijn inmiddels zo’n 60 bedrijven actief, zoals een flink aantal branche organisaties, lagere overheden, RDW en RWS en een aantal private bedrijven. De missie van de Alliantie, namelijk betere informatievoorziening over veilig gebruik van ADAS, kreeg vorig jaar een flinke duw in de rug door het rapport “Wie Stuurt” van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin de raad onder meer concludeert dat er veel schort aan de informatievoorziening aan de automobilist. Er wordt een sterk beroep gedaan op onder meer de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging om hierin verbetering aan te brengen.

Vertrouwen

Helaas valt de informatievoorziening vanuit importeurs en dealers aan autobezitters momenteel in de praktijk tegen. Importeurs moeten in hun (reclame-)campagnes en instructies aan de dealers meer aandacht geven aan rijhulpsystemen. Onder dealers moet het kennisniveau worden verhoogd, zodat hij de klant op verschillende momenten in het aankoopproces (oriëntatie, aankoop en aflevering) kan voorlichten over het veilig gebruik van ADAS-systemen; hoe te bedienen, wat de klant er wel of niet van mag verwachten en wat de eigen verantwoordelijkheid van de klant is. 

Een consument wordt bij aflevering de sleutels in handen gedrukt en succes gewenst

Het gebeurt in de praktijk nog te vaak dat een consument bij aflevering de sleutels in handen wordt gedrukt en succes wordt gewenst – wellicht met een vluchtig praatje zodat de bestuurder wel weg kan rijden. Dat zal mede komen doordat de klant graag snel wil rijden en geen zin heeft in voorlichting. Dan zal hem op een later tijdstip een mogelijkheid tot instructie moeten worden geboden. Als we dit als branche niet voor elkaar krijgen, neemt het vertrouwen in en het imago van ADAS-systemen in snel tempo af. En daarmee ook de verkeersveiligheid.

Leo Bingen is onafhankelijk adviseur en lid van het kernteam ADAS Alliantie. Voorheen was hij onder andere werkzaam bij RAI Vereniging en belast met de portefeuille Smart Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Leo Bingen
Leo Bingen

Leo Bingen heeft een lange staat van dienst in de automotive, waarbij hij zich voornamelijk bezighield met het ontwikkelen van een datalandschap voor retailers en importeurs. Zo was hij onder meer initiatiefnemer en directeur van SIMS (Standaardisatie- en Informatiebeleid Mobiliteit Sector) waarmee gegevensuitwisseling werd vergemakkelijkt. Meest recent was hij adviseur smart Mobiliy & ITS bij RAI Vereniging.