Opinie | Van den Eijnden: EV moet waken voor ‘stofzuigerimago’

Opinie • De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hoe maak je een EV dan spannend? Dat is de uitdaging voor de komende jaren, denkt Norbert van den Eijnden. 
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Voor Van den Eijnden dreigt voor EV's een stofzuigerimago. (Foto: Marcel Cazemier)

Ooit op een modelspoorbeurs geweest? Dat is zo’n grote hal waar ze modeltreintjes en bijbehorende scenery verkopen (nieuw en gebruikt) en als je 60 bent, ben je op wat rondhuppelende kleinkinderen na, de jongste. Logisch dat kinderen tegenwoordig niet meer met treintjes spelen: de spelcomputer en de iPad bieden veel leukere mogelijkheden. Maar hoe komt het dat mannen geboren vanaf de jaren zestig niet op deze beurzen te vinden zijn? Zij hadden ook geen Nintendo en speelde nog wel degelijk met Märklin, Fleischmann, Lima of Trix.

Rochelende 8-cilinders

Het geheim zit hem in de stoomtrein. Zij die in de jaren vijftig geboren zijn hebben hem nog in het echt zien rijden. De auto speelde in die tijd een ondergeschikte rol en als je op het station stond en er zo’n lange stoomtrein met tender binnen reed, was dat buitengewoon indrukwekkend. Spectaculair was het vertrek: de zwarte stoker, het grote vuur, het gesis, de stoomfluit, de zwarte én witte rook, de geur (of stank) en natuurlijk de zware klappen van de cilinders als het gevaarte langzaam snelheid maakte. Voor ieder technisch geïnteresseerd kind een waar schouwspel.

Een elektrische trein glijdt onhoorbaar binnen en bij het wegrijden lijkt het of er een onzichtbare hand de locomotief aanduwt, de wagons maken meer geluid dan de loc zelf. Zo is het ook met de auto. De fantastische rochelende 8-cilinders zijn al vrijwel uit het straatbeeld verdwenen en de zorgvuldig getunede klanken van de sportieve modellen zullen weldra tot het verleden horen.

Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen?

De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hij stinkt niet, gebruikt geen olie en lekt al helemaal niet; er moet geen koelvloeistof in, hij stoot niets uit, maakt geen enkel geluid, start altijd, heeft een broertje dood aan onderhoud, is oersterk, heeft geen versnellingsbak nodig, is goedkoop en eenvoudig in productie…Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen?

Liefhebbers

Verbrandingsmotoren zullen nog lang een schare liefhebbers om zich heen hebben maar ik verwacht dat de liefde voor de elektrische auto een heel andere zal zijn. Uit de laatste publicaties van VW, Volvo en BMW blijkt wel dat de transitie sneller zal gaan dan dat we tot nu gedacht hebben. Tijd voor OEM’s en dealers ook zich ook gedachten te maken hoe je “premium” invult en zorgt dat de interesse voor de auto niet terugvalt tot het niveau van de interesse voor een stofzuiger.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Van den Eijnden: EV moet waken voor ‘stofzuigerimago’ | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: EV moet waken voor ‘stofzuigerimago’

Opinie • De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hoe maak je een EV dan spannend? Dat is de uitdaging voor de komende jaren, denkt Norbert van den Eijnden. 
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Voor Van den Eijnden dreigt voor EV's een stofzuigerimago. (Foto: Marcel Cazemier)

Ooit op een modelspoorbeurs geweest? Dat is zo’n grote hal waar ze modeltreintjes en bijbehorende scenery verkopen (nieuw en gebruikt) en als je 60 bent, ben je op wat rondhuppelende kleinkinderen na, de jongste. Logisch dat kinderen tegenwoordig niet meer met treintjes spelen: de spelcomputer en de iPad bieden veel leukere mogelijkheden. Maar hoe komt het dat mannen geboren vanaf de jaren zestig niet op deze beurzen te vinden zijn? Zij hadden ook geen Nintendo en speelde nog wel degelijk met Märklin, Fleischmann, Lima of Trix.

Rochelende 8-cilinders

Het geheim zit hem in de stoomtrein. Zij die in de jaren vijftig geboren zijn hebben hem nog in het echt zien rijden. De auto speelde in die tijd een ondergeschikte rol en als je op het station stond en er zo’n lange stoomtrein met tender binnen reed, was dat buitengewoon indrukwekkend. Spectaculair was het vertrek: de zwarte stoker, het grote vuur, het gesis, de stoomfluit, de zwarte én witte rook, de geur (of stank) en natuurlijk de zware klappen van de cilinders als het gevaarte langzaam snelheid maakte. Voor ieder technisch geïnteresseerd kind een waar schouwspel.

Een elektrische trein glijdt onhoorbaar binnen en bij het wegrijden lijkt het of er een onzichtbare hand de locomotief aanduwt, de wagons maken meer geluid dan de loc zelf. Zo is het ook met de auto. De fantastische rochelende 8-cilinders zijn al vrijwel uit het straatbeeld verdwenen en de zorgvuldig getunede klanken van de sportieve modellen zullen weldra tot het verleden horen.

Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen?

De elektromotor is een uiterst saai en vervelend ding. Hij stinkt niet, gebruikt geen olie en lekt al helemaal niet; er moet geen koelvloeistof in, hij stoot niets uit, maakt geen enkel geluid, start altijd, heeft een broertje dood aan onderhoud, is oersterk, heeft geen versnellingsbak nodig, is goedkoop en eenvoudig in productie…Welke emotionele band moet een techneut hier in hemelsnaam nog mee krijgen?

Liefhebbers

Verbrandingsmotoren zullen nog lang een schare liefhebbers om zich heen hebben maar ik verwacht dat de liefde voor de elektrische auto een heel andere zal zijn. Uit de laatste publicaties van VW, Volvo en BMW blijkt wel dat de transitie sneller zal gaan dan dat we tot nu gedacht hebben. Tijd voor OEM’s en dealers ook zich ook gedachten te maken hoe je “premium” invult en zorgt dat de interesse voor de auto niet terugvalt tot het niveau van de interesse voor een stofzuiger.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.