Vraagtekens bij haalbaarheid standaard alcoholslot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat heeft Van Hasselt tijdens de première van de Telegraaf-documentaire ‘Dashcam the movie’ tegen de Telegraaf gezegd. Automotive deed naar aanleiding van deze berichtgeving navraag bij de RAI Vereniging, de ANWB en jurist Alexander Singewald.

“Wij staan positief tegenover alle maatregelen die de verkeersveiligheid bevorderen”, zegt Floris Liebrand, woordvoerder bij de RAI Vereniging. “Het probleem is hoe dit in de praktijk moet worden uitgevoerd. Denk hierbij aan andere inzittenden van de auto. Kunnen zij bijvoorbeeld hun smartphone wel gebruiken tijdens het rijden? Of het gebruik van de navigatie via de telefoon, is die nog te gebruiken als de internettoegang via de smartphone wordt geblokkeerd? Daar moet goed over nagedacht worden.”

Meer staandehoudingen

De ANWB meent dat het goed is dat er wordt nagedacht over mogelijke oplossingen om verkeersongelukken terug te dringen, maar dat er ook moet worden gekeken naar de kosten daarvan voor de samenleving, stelt ANWB-woordvoerder zegt Ad Vonk. “Als we iedereen verplichten om dergelijke middelen in de auto te plaatsen, zorgt dat voor een scheve verhouding. Het gaat immers slechts om een kleine groep recidivisten die aangepakt moeten worden. Wij pleiten ervoor dat de politie meer staandehoudingen doet en overtredingen in het verkeer signaleert.”

Volgens jurist Alexander Singewald is de maatregel juridisch wel mogelijk, maar kunnen er haken en ogen aan zitten. “De wetgever kan natuurlijk nieuwe wet- en regelgeving maken, maar er moet hierbij gewaakt worden voor subsidiariteit en proportionaliteit. Het alcoholslot bijvoorbeeld, werd als extra maatregel opgelegd aan personen die een overtreding hadden begaan. Door de maatregel aan iedereen op te leggen, bereik je ook de geheelonthouders. Welk effect heeft dit op de inbreuk van privacy en persoonlijke levenssfeer? De wetgever moet hier rekening mee houden. Er zijn wat mij betreft meerdere maatregelen nodig. Een ‘one size fits all’-oplossing is niet meer van deze tijd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vraagtekens bij haalbaarheid standaard alcoholslot | Automotive Online

Vraagtekens bij haalbaarheid standaard alcoholslot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat heeft Van Hasselt tijdens de première van de Telegraaf-documentaire ‘Dashcam the movie’ tegen de Telegraaf gezegd. Automotive deed naar aanleiding van deze berichtgeving navraag bij de RAI Vereniging, de ANWB en jurist Alexander Singewald.

“Wij staan positief tegenover alle maatregelen die de verkeersveiligheid bevorderen”, zegt Floris Liebrand, woordvoerder bij de RAI Vereniging. “Het probleem is hoe dit in de praktijk moet worden uitgevoerd. Denk hierbij aan andere inzittenden van de auto. Kunnen zij bijvoorbeeld hun smartphone wel gebruiken tijdens het rijden? Of het gebruik van de navigatie via de telefoon, is die nog te gebruiken als de internettoegang via de smartphone wordt geblokkeerd? Daar moet goed over nagedacht worden.”

Meer staandehoudingen

De ANWB meent dat het goed is dat er wordt nagedacht over mogelijke oplossingen om verkeersongelukken terug te dringen, maar dat er ook moet worden gekeken naar de kosten daarvan voor de samenleving, stelt ANWB-woordvoerder zegt Ad Vonk. “Als we iedereen verplichten om dergelijke middelen in de auto te plaatsen, zorgt dat voor een scheve verhouding. Het gaat immers slechts om een kleine groep recidivisten die aangepakt moeten worden. Wij pleiten ervoor dat de politie meer staandehoudingen doet en overtredingen in het verkeer signaleert.”

Volgens jurist Alexander Singewald is de maatregel juridisch wel mogelijk, maar kunnen er haken en ogen aan zitten. “De wetgever kan natuurlijk nieuwe wet- en regelgeving maken, maar er moet hierbij gewaakt worden voor subsidiariteit en proportionaliteit. Het alcoholslot bijvoorbeeld, werd als extra maatregel opgelegd aan personen die een overtreding hadden begaan. Door de maatregel aan iedereen op te leggen, bereik je ook de geheelonthouders. Welk effect heeft dit op de inbreuk van privacy en persoonlijke levenssfeer? De wetgever moet hier rekening mee houden. Er zijn wat mij betreft meerdere maatregelen nodig. Een ‘one size fits all’-oplossing is niet meer van deze tijd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.