Sleutelloze auto nog steeds eenvoudige prooi hackers

Rob Blom Rob Blom

Volgens ADAC doen autofabrikanten te weinig om de zogenoemde keyless entry systemen veiliger te maken en lopen ze ver achter op de veiligheidsnormen die in de IT-branche gelden. In 2016 testten ADAC en Autobild ook een aantal systemen. De auto’s werden binnen enkele seconden gehackt. Volgens de ADAC zijn de systemen sindsdien niet veiliger geworden. Ook studenten van de Radboud Universiteit hadden weinig moeite met het hacken van auto’s.

Doe het zelf

ADAC stelt dat je de beveiliging van sleutelloze auto’s met goedkope technologie kunt omzeilen. De dief moet daarvoor wel in de buurt van de keyless entry applicatie zijn. Met een versterker wordt het signaal en bereik van de applicatie vergroot en opgepikt. ADAC bouwde voor 100 euro zelf een systeem en kon tot twee meter afstand van de sleutel signalen oppikken. 

Voor iets meer geld heb je volgens de Duitse automobielvereniging een ontvanger waarmee je op acht meter afstand keyless entry signalen op kunt pikken. De data kan opgeslagen en digitaal verstuurd worden. Je kunt zo op de ene locatie het signaal van een auto oppikken en de auto later op een andere locatie ontvreemden.

Ieder half uur een auto

In Nederland wordt volgens Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) ieder half uur een auto gestolen. Per jaar worden er tienduizenden auto’s gestolen en dat zorgt voor een enorme schadelast. “We zijn continue in gesprek met brancheorganisaties en autofabrikanten om de systemen te verbeteren”, zegt Margreet Jansen van VbV.

Om diefstal te voorkomen, adviseert VbV automobilisten een extra beveiligingssysteem zoals alarm of een starblokkering te monteren. “Systemen met een pincode bijvoorbeeld zijn veel moeilijker te kraken”, aldus Jansen.     

Steeds meer auto’s worden uitgerust met keyless entry. ADAC dringt er bij autofabrikanten op aan dat ze de beveiliging van de elektronica gezamenlijk gaan verbeteren. 

Vorig jaar bleek regelmatig dat ook rijdende auto’s steeds vaker gehackt worden

Geplaatst in rubriek:
Rob Blom
Rob Blom

Rob Blom is freelance journalist.

Sleutelloze auto nog steeds eenvoudige prooi hackers | Automotive Online

Sleutelloze auto nog steeds eenvoudige prooi hackers

Rob Blom Rob Blom

Volgens ADAC doen autofabrikanten te weinig om de zogenoemde keyless entry systemen veiliger te maken en lopen ze ver achter op de veiligheidsnormen die in de IT-branche gelden. In 2016 testten ADAC en Autobild ook een aantal systemen. De auto’s werden binnen enkele seconden gehackt. Volgens de ADAC zijn de systemen sindsdien niet veiliger geworden. Ook studenten van de Radboud Universiteit hadden weinig moeite met het hacken van auto’s.

Doe het zelf

ADAC stelt dat je de beveiliging van sleutelloze auto’s met goedkope technologie kunt omzeilen. De dief moet daarvoor wel in de buurt van de keyless entry applicatie zijn. Met een versterker wordt het signaal en bereik van de applicatie vergroot en opgepikt. ADAC bouwde voor 100 euro zelf een systeem en kon tot twee meter afstand van de sleutel signalen oppikken. 

Voor iets meer geld heb je volgens de Duitse automobielvereniging een ontvanger waarmee je op acht meter afstand keyless entry signalen op kunt pikken. De data kan opgeslagen en digitaal verstuurd worden. Je kunt zo op de ene locatie het signaal van een auto oppikken en de auto later op een andere locatie ontvreemden.

Ieder half uur een auto

In Nederland wordt volgens Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) ieder half uur een auto gestolen. Per jaar worden er tienduizenden auto’s gestolen en dat zorgt voor een enorme schadelast. “We zijn continue in gesprek met brancheorganisaties en autofabrikanten om de systemen te verbeteren”, zegt Margreet Jansen van VbV.

Om diefstal te voorkomen, adviseert VbV automobilisten een extra beveiligingssysteem zoals alarm of een starblokkering te monteren. “Systemen met een pincode bijvoorbeeld zijn veel moeilijker te kraken”, aldus Jansen.     

Steeds meer auto’s worden uitgerust met keyless entry. ADAC dringt er bij autofabrikanten op aan dat ze de beveiliging van de elektronica gezamenlijk gaan verbeteren. 

Vorig jaar bleek regelmatig dat ook rijdende auto’s steeds vaker gehackt worden

Geplaatst in rubriek:
Rob Blom
Rob Blom

Rob Blom is freelance journalist.