Amber Mobility start in 2018 met autonoom rijdende deelauto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Amber heeft tientallen BMW's i3 rijden. (Foto: Amber)

Dit meldt Amber Mobility.

Amber Mobility is een startup vanuit de High Tech Campus in Eindhoven, dat voortborduurt op ontwikkelingswerk van de TU Eindhoven. Maandag 1 mei gaan de eerste acht BMW i3’s rijden in de regio Eindhoven, in samenwerking met Athlon Car Lease en ABN Amro. De plannen zijn ambitieus en over een jaar wil Amber driehonderd auto’s op de weg hebben, meldt Kate Brunton, marketing manager van Amber. Voorlopig blijft het carsharing concept voorbehouden aan bedrijven: pas in 2019 kunnen ook particulieren van Amber gebruikmaken, verwacht Brunton. 

Een klein gedeelte van de BMW’s wordt voorzien van onder meer camera’s en een radarsysteem, zodat ze volgend jaar zelfstandig de weg op kunnen. De auto’s zullen voorlopig niet autonoom rijden terwijl er passagiers in zitten. Ze gaan eerst ’s nachts zelfstandig rijden, zodat ze op de volgende dag weer op de juiste plaats staan voor klanten. Bij deze nachtelijke ritten is in eerste instantie ook een chauffeur aanwezig die eventueel kan ingrijpen. Uiteindelijk wil Amber wel autonoom rijden met passagiers aan boord. Wanneer dat gebeurt is niet alleen afhankelijk van de technologie, maar ook van de wetgeving, stelt directeur Steven Nelemans.

Nelemans gaf eind vorig jaar een pitch tijdens de eerste Automotive Management Sessie, een initiatief van Automotive en de Lammers Support Groep. Lees het verslag hier.

Amber One

Vorig jaar presenteerde het bedrijf plannen voor een eigen auto, de Amber One. Deze elektrische auto wordt volledig afgestemd op het gebruik als deelauto en bewaart bijvoorbeeld ook de muzikale voorkeuren van de gebruikers. De Amber One weegt volgens de plannen 700 kilo, heeft een actieradius van 400 kilometer en een totale levensduur van 1,5 miljoen kilometer.

De ontwikkeling van de Amber One staat op een laag pitje wegens gebrek aan financiers, meldt Brunton. “We hebben 3,5 miljoen euro nodig om de eerste twee prototypes op de weg te brengen. En in een later stadium nog 65 miljoen om de eerste kleine serie te bouwen. Het vinden van financiers kost tijd, maar we praten met belangstellende partijen in Nederland, Duitsland en de VS, dus hopelijk kunnen we daar binnenkort meer over melden.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Amber Mobility start in 2018 met autonoom rijdende deelauto’s | Automotive Online

Amber Mobility start in 2018 met autonoom rijdende deelauto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Amber heeft tientallen BMW's i3 rijden. (Foto: Amber)

Dit meldt Amber Mobility.

Amber Mobility is een startup vanuit de High Tech Campus in Eindhoven, dat voortborduurt op ontwikkelingswerk van de TU Eindhoven. Maandag 1 mei gaan de eerste acht BMW i3’s rijden in de regio Eindhoven, in samenwerking met Athlon Car Lease en ABN Amro. De plannen zijn ambitieus en over een jaar wil Amber driehonderd auto’s op de weg hebben, meldt Kate Brunton, marketing manager van Amber. Voorlopig blijft het carsharing concept voorbehouden aan bedrijven: pas in 2019 kunnen ook particulieren van Amber gebruikmaken, verwacht Brunton. 

Een klein gedeelte van de BMW’s wordt voorzien van onder meer camera’s en een radarsysteem, zodat ze volgend jaar zelfstandig de weg op kunnen. De auto’s zullen voorlopig niet autonoom rijden terwijl er passagiers in zitten. Ze gaan eerst ’s nachts zelfstandig rijden, zodat ze op de volgende dag weer op de juiste plaats staan voor klanten. Bij deze nachtelijke ritten is in eerste instantie ook een chauffeur aanwezig die eventueel kan ingrijpen. Uiteindelijk wil Amber wel autonoom rijden met passagiers aan boord. Wanneer dat gebeurt is niet alleen afhankelijk van de technologie, maar ook van de wetgeving, stelt directeur Steven Nelemans.

Nelemans gaf eind vorig jaar een pitch tijdens de eerste Automotive Management Sessie, een initiatief van Automotive en de Lammers Support Groep. Lees het verslag hier.

Amber One

Vorig jaar presenteerde het bedrijf plannen voor een eigen auto, de Amber One. Deze elektrische auto wordt volledig afgestemd op het gebruik als deelauto en bewaart bijvoorbeeld ook de muzikale voorkeuren van de gebruikers. De Amber One weegt volgens de plannen 700 kilo, heeft een actieradius van 400 kilometer en een totale levensduur van 1,5 miljoen kilometer.

De ontwikkeling van de Amber One staat op een laag pitje wegens gebrek aan financiers, meldt Brunton. “We hebben 3,5 miljoen euro nodig om de eerste twee prototypes op de weg te brengen. En in een later stadium nog 65 miljoen om de eerste kleine serie te bouwen. Het vinden van financiers kost tijd, maar we praten met belangstellende partijen in Nederland, Duitsland en de VS, dus hopelijk kunnen we daar binnenkort meer over melden.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.