Renault-Nissan bouwt energiecentrale van oude accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Accupakket van de Nissan Leaf

Dit meldt Reuters.

De energieopslag zou groot genoeg moeten zijn om 120 duizend huishoudens van energie te voorzien. Het is bijvoorbeeld geschikt om piekopvang in de energieconsumptie op te vangen. Op dit moment worden bij piekdrukte vaak oude kolencentrales ingeschakeld, meldt Reuters.

Oude autoaccu’s kunnen op veel manieren worden toegepast. Bijvoorbeeld ook om laadstations voor ev’s van te maken, een plan dat Mister Green enkele jaren terug al presenteerde. Ook BMW en Tesla hebben de afgelopen maanden alternatieve toepassingen voor hun accu’s aangekondigd. Bij die merken gaat het om ‘thuisaccu’s’, die particulieren kunnen gebruiken als energieopslag als zij zonnepanelen hebben geïnstalleerd.

Amsterdam Arena

De grootschalige energieopslag die Renault-Nissan voor ogen heeft, zou een goede aanvulling zijn op wind- en waterenergie. Daarbij is het rendement zeer onregelmatig en die pieken en dalen kunnen met een opslag worden afgevlakt. Celine Farissier, woordvoerster van Renault, heeft aan Reuters bevestigd dat zulke plannen worden ontwikkeld met The Mobility House, een Duitse specialist in energie-opslag. Farissier benadrukt dat het nog gaat om een studie.

Nissan, voor 44 procent eigendom van Renault, heeft eind vorig jaar al een contract getekend om samen met The Mobility House een energieopslag te realiseren voor de Amsterdam Arena. Daarin worden opgefriste accu’s van de Nissan Leaf gebruikt. 

Vanuit de producent gezien is het een mooie kans om oude accupakketten uit ev’s opnieuw te gebruiken. Die accu’s zijn na verloop van jaren (volgens Renault 8-10 jaar) circa 25% van hun vermogen kwijt. Dan zijn ze niet meer geschikt voor auto’s, maar kunnen ze nog wel jarenlang dienen als energieopslag. Door de praktische levensduur te verlengen, worden de accupakketten in auto’s goedkoper.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jasper Baltus

    Leuke bezigheid! EcarACCU is in Nederland ook bezig met dit soort praktijken, in samenwerking met ARN. Check eens http://www.ecaraccu.nl voor meer informatie, gave projecten en contact.
    Groetjes,
    Jasper
    EcarACCU

Renault-Nissan bouwt energiecentrale van oude accu’s | Automotive Online

Renault-Nissan bouwt energiecentrale van oude accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Accupakket van de Nissan Leaf

Dit meldt Reuters.

De energieopslag zou groot genoeg moeten zijn om 120 duizend huishoudens van energie te voorzien. Het is bijvoorbeeld geschikt om piekopvang in de energieconsumptie op te vangen. Op dit moment worden bij piekdrukte vaak oude kolencentrales ingeschakeld, meldt Reuters.

Oude autoaccu’s kunnen op veel manieren worden toegepast. Bijvoorbeeld ook om laadstations voor ev’s van te maken, een plan dat Mister Green enkele jaren terug al presenteerde. Ook BMW en Tesla hebben de afgelopen maanden alternatieve toepassingen voor hun accu’s aangekondigd. Bij die merken gaat het om ‘thuisaccu’s’, die particulieren kunnen gebruiken als energieopslag als zij zonnepanelen hebben geïnstalleerd.

Amsterdam Arena

De grootschalige energieopslag die Renault-Nissan voor ogen heeft, zou een goede aanvulling zijn op wind- en waterenergie. Daarbij is het rendement zeer onregelmatig en die pieken en dalen kunnen met een opslag worden afgevlakt. Celine Farissier, woordvoerster van Renault, heeft aan Reuters bevestigd dat zulke plannen worden ontwikkeld met The Mobility House, een Duitse specialist in energie-opslag. Farissier benadrukt dat het nog gaat om een studie.

Nissan, voor 44 procent eigendom van Renault, heeft eind vorig jaar al een contract getekend om samen met The Mobility House een energieopslag te realiseren voor de Amsterdam Arena. Daarin worden opgefriste accu’s van de Nissan Leaf gebruikt. 

Vanuit de producent gezien is het een mooie kans om oude accupakketten uit ev’s opnieuw te gebruiken. Die accu’s zijn na verloop van jaren (volgens Renault 8-10 jaar) circa 25% van hun vermogen kwijt. Dan zijn ze niet meer geschikt voor auto’s, maar kunnen ze nog wel jarenlang dienen als energieopslag. Door de praktische levensduur te verlengen, worden de accupakketten in auto’s goedkoper.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jasper Baltus

    Leuke bezigheid! EcarACCU is in Nederland ook bezig met dit soort praktijken, in samenwerking met ARN. Check eens http://www.ecaraccu.nl voor meer informatie, gave projecten en contact.
    Groetjes,
    Jasper
    EcarACCU