DNB scherpt regels aan: aanvullende garantie is verzekering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Als je aanvullende garantie op een auto aanbiedt, verkoop je eigenlijk een verzekering.

Voortaan wordt een garantie waar de consument voor moet betalen, beschouwd als een verzekeringsproduct. Dat kan zowel als de garantie los moet worden gekocht, maar ook als de betaling voor garantie in de prijs is opgenomen. Dat meldt de Nederlandse Bank (DNB) op zijn site. In de praktijk betekent dit dat autobedrijven niet meer hun eigen garantieproduct kunnen maken, maar dit moeten afnemen bij een verzekeraar. Onder andere de occasiongaranties zouden hierdoor op de tocht kunnen komen te staan. In plaats van zelf geld te reserveren voor eventuele garantieclaims, moeten autobedrijven hun aanvullende garantie dus zelf inkopen bij een verzekeraar – en dat betekent waarschijnlijk een lagere marge.

Vijfhonderd euro

Garantieverzekeraar Autotrust vroeg DNB enige tijd geleden om zich uit te spreken over de status van een aanvullende garantie op een occasion. Branchevereniging Bovag meldt via zijn nieuwsbrief samen met verzekeringsdochter Bovemij en een aantal experts te bestuderen welke gevolgen deze aanpassing heeft voor de huidige garantieverzekeringen van zijn leden. “Als garantie inderdaad een verzekering is, dan betekent het onder meer dat een bedrijf aan een aantal eisen moet voldoen om een garantieverzekering te mogen ‘aanbieden’ als die de waarde van vijfhonderd euro overstijgt”, aldus Bovag. “In die gevallen moet een autobedrijf zich verbinden aan een verzekeraar als zogenoemde verbonden bemiddelaar. Het ligt in de lijn der verwachting dat Bovag naast de Autoverzekering (van dochterbedrijf Bovemij) ook een garantieverzekering gaat aanbieden.”

De uitkomsten van deze studie worden begin oktober besproken in het verenigingsbestuur, dan wordt duidelijk welke kant het opgaat met de Bovag Garantie. De fabrieksgarantie is uitgezonderd van de aangescherpte regels.

In Automotive 9, die op 22 september verschijnt, gaan we uitgebreid in op de gevolgen van de aangescherpte regels voor de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

DNB scherpt regels aan: aanvullende garantie is verzekering | Automotive Online

DNB scherpt regels aan: aanvullende garantie is verzekering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Als je aanvullende garantie op een auto aanbiedt, verkoop je eigenlijk een verzekering.

Voortaan wordt een garantie waar de consument voor moet betalen, beschouwd als een verzekeringsproduct. Dat kan zowel als de garantie los moet worden gekocht, maar ook als de betaling voor garantie in de prijs is opgenomen. Dat meldt de Nederlandse Bank (DNB) op zijn site. In de praktijk betekent dit dat autobedrijven niet meer hun eigen garantieproduct kunnen maken, maar dit moeten afnemen bij een verzekeraar. Onder andere de occasiongaranties zouden hierdoor op de tocht kunnen komen te staan. In plaats van zelf geld te reserveren voor eventuele garantieclaims, moeten autobedrijven hun aanvullende garantie dus zelf inkopen bij een verzekeraar – en dat betekent waarschijnlijk een lagere marge.

Vijfhonderd euro

Garantieverzekeraar Autotrust vroeg DNB enige tijd geleden om zich uit te spreken over de status van een aanvullende garantie op een occasion. Branchevereniging Bovag meldt via zijn nieuwsbrief samen met verzekeringsdochter Bovemij en een aantal experts te bestuderen welke gevolgen deze aanpassing heeft voor de huidige garantieverzekeringen van zijn leden. “Als garantie inderdaad een verzekering is, dan betekent het onder meer dat een bedrijf aan een aantal eisen moet voldoen om een garantieverzekering te mogen ‘aanbieden’ als die de waarde van vijfhonderd euro overstijgt”, aldus Bovag. “In die gevallen moet een autobedrijf zich verbinden aan een verzekeraar als zogenoemde verbonden bemiddelaar. Het ligt in de lijn der verwachting dat Bovag naast de Autoverzekering (van dochterbedrijf Bovemij) ook een garantieverzekering gaat aanbieden.”

De uitkomsten van deze studie worden begin oktober besproken in het verenigingsbestuur, dan wordt duidelijk welke kant het opgaat met de Bovag Garantie. De fabrieksgarantie is uitgezonderd van de aangescherpte regels.

In Automotive 9, die op 22 september verschijnt, gaan we uitgebreid in op de gevolgen van de aangescherpte regels voor de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.