‘Marktaandeel EV, waterstof en verbrandingsmotor in 2040 even groot’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten.

De verschillende typen aandrijvingen blijven naast elkaar bestaan, mede vanwege de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto en problemen met laden, zoals een beperkte laadpaalinfrastructuur. Nu zijn conventionele auto’s nog goed voor negentig procent marktaandeel, maar dat holt achteruit. Een van de gevolgen van deze elektrificering is dat in 2030 minder dan 5 procent van alle auto’s in West-Europa worden gebouwd (nu 16%).

Gedeelde auto’s zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent.

Een deel van de productie is verplaatst naar China, waar fabrikanten nu al veel meer investeren in batterijtechnologie. Logisch, want de Chinese overheid eist dat in 2020 al 12,5 procent van de verkochte auto’s elektrisch is, terwijl de Europese Commissie vooralsnog geen strenge eisen wil opleggen. “Europa en Europese autofabrikanten hebben een grote achterstand. Nu exporteren Chinese fabrikanten nog nauwelijks, maar dat moment gaat wel komen”, concludeert Loek Kramer, partner bij KPMG. Overigens denkt KPMG dat de totale verkoop tussen 2020 en 2040 stijgt van 101 miljoen naar 140 miljoen voertuigen. Daarbij blijft er plaats voor diesels, zeker in grotere modellen blijft de diesel rendabel.

Kleiner

Autofabrikanten hebben een grote achterstand opgelopen op technologische spelers en die achterstand kan verkleind worden door samenwerking of consolidatie. De vijftig grootste autofabrikanten zijn nu goed voor 20 procent van de totale beurswaarde van de vijftien grootste technologiebedrijven. In 2010 was dit nog 40 procent. “Digitale bedrijven zijn steeds belangrijker geworden”, concludeert Kramer. Hij voorziet consolidatie bij fabrikanten en samenwerking met digitale spelers. “Beide werelden kunnen niet zonder elkaar succesvol zijn. Deze samenwerking zou tot uiting kunnen komen in Mobility as a Servive (MaaS) oplossingen.” Lees ook het jaaroverzicht van de leasebranche: Toekomst vaart op MaaS

Uit het onderzoek blijkt verder dat in 2040 privébezit nog steeds de meest voorkomende vorm van eigenaarschap is. Maar gedeelde auto’s, via MaaS-achtige constructies, zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. Daarbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit. Kramer: “Er ontstaat een nieuwe trend: mobi-listics. Nu zie je dat bij Uber, dat ook eten is gaan bezorgen. Maar dankzij autonome gedeelde voertuigen verdwijnt het verschil tussen beide. Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.”

Verdienmodel

Het verdienmodel van fabrikanten verschuift snel van de auto zelf naar dataproducten die gekoppeld zijn aan de auto. Dat denkt tachtig procent van de ondervraagden. Daarbij denkt een derde van de topmanagers dat autofabrikanten controle hebben over de datastromen. Een kwart denkt dat de eigenaar van de auto ook de baas is over de data die zijn auto genereert.

In het veranderende landschap is minder plaats voor dealers. In 2025 zijn er volgens KMPG al dertig tot vijftig procent minder dealers. Bijna tachtig procent van de ondervraagden denkt dat dealers alleen kunnen overleven door zich om te vormen tot een servicebedrijf met veel aandacht voor occasionverkoop. “De fabrikanten verkopen in toenemende mate zelf auto’s en doen dat aan steeds minder, maar grotere partijen. Maar service gaan ze niet verlenen, dus die taak blijft bij de dealer”, stelt Kramer.

Het onderzoek is hier te bekijken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Hierbij een aanvulling op het artikel ter verbreding van het aandachtsgebied: Ik hoop dat de lezer zich bewust is van het feit dat “op waterstof rijden” gewoon met elektromotoren gebeurt; de stroom komt dan niet uit zware accu’s, maar van een “fuelcel”die waterstof gebruikt uit een grote tank (ook zwaar). Het gebruik van accu’s kent bezwaren, maar dat geldt ook voor waterstof.
    Al veel eerder dan 2040 zal zowel de waterstof- als accutechniek er geheel anders uitzien dan we nu kennen.
    KPMG meldt een giga stijging van autoverkopen, maar gebruik van (zelfrijdende) deelauto’s zal het verkoopaantal onder druk zetten.
    Autofabrikanten zouden grote technologische achterstand hebben, ja maar alleen op onderdelen; voertuigen bouwen kunnen de z.g. techno-voorlopers voorlopig niet zonder steun vanuit de automotive hoek. Tot slot: bezit betekent “terbeschikking hebben”, eigendom is de meest ultieme zeggenschap over een zaak, da’s echt iets anders.

‘Marktaandeel EV, waterstof en verbrandingsmotor in 2040 even groot’ | Automotive Online

‘Marktaandeel EV, waterstof en verbrandingsmotor in 2040 even groot’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten.

De verschillende typen aandrijvingen blijven naast elkaar bestaan, mede vanwege de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto en problemen met laden, zoals een beperkte laadpaalinfrastructuur. Nu zijn conventionele auto’s nog goed voor negentig procent marktaandeel, maar dat holt achteruit. Een van de gevolgen van deze elektrificering is dat in 2030 minder dan 5 procent van alle auto’s in West-Europa worden gebouwd (nu 16%).

Gedeelde auto’s zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent.

Een deel van de productie is verplaatst naar China, waar fabrikanten nu al veel meer investeren in batterijtechnologie. Logisch, want de Chinese overheid eist dat in 2020 al 12,5 procent van de verkochte auto’s elektrisch is, terwijl de Europese Commissie vooralsnog geen strenge eisen wil opleggen. “Europa en Europese autofabrikanten hebben een grote achterstand. Nu exporteren Chinese fabrikanten nog nauwelijks, maar dat moment gaat wel komen”, concludeert Loek Kramer, partner bij KPMG. Overigens denkt KPMG dat de totale verkoop tussen 2020 en 2040 stijgt van 101 miljoen naar 140 miljoen voertuigen. Daarbij blijft er plaats voor diesels, zeker in grotere modellen blijft de diesel rendabel.

Kleiner

Autofabrikanten hebben een grote achterstand opgelopen op technologische spelers en die achterstand kan verkleind worden door samenwerking of consolidatie. De vijftig grootste autofabrikanten zijn nu goed voor 20 procent van de totale beurswaarde van de vijftien grootste technologiebedrijven. In 2010 was dit nog 40 procent. “Digitale bedrijven zijn steeds belangrijker geworden”, concludeert Kramer. Hij voorziet consolidatie bij fabrikanten en samenwerking met digitale spelers. “Beide werelden kunnen niet zonder elkaar succesvol zijn. Deze samenwerking zou tot uiting kunnen komen in Mobility as a Servive (MaaS) oplossingen.” Lees ook het jaaroverzicht van de leasebranche: Toekomst vaart op MaaS

Uit het onderzoek blijkt verder dat in 2040 privébezit nog steeds de meest voorkomende vorm van eigenaarschap is. Maar gedeelde auto’s, via MaaS-achtige constructies, zijn in 2040 goed voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. Daarbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit. Kramer: “Er ontstaat een nieuwe trend: mobi-listics. Nu zie je dat bij Uber, dat ook eten is gaan bezorgen. Maar dankzij autonome gedeelde voertuigen verdwijnt het verschil tussen beide. Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.”

Verdienmodel

Het verdienmodel van fabrikanten verschuift snel van de auto zelf naar dataproducten die gekoppeld zijn aan de auto. Dat denkt tachtig procent van de ondervraagden. Daarbij denkt een derde van de topmanagers dat autofabrikanten controle hebben over de datastromen. Een kwart denkt dat de eigenaar van de auto ook de baas is over de data die zijn auto genereert.

In het veranderende landschap is minder plaats voor dealers. In 2025 zijn er volgens KMPG al dertig tot vijftig procent minder dealers. Bijna tachtig procent van de ondervraagden denkt dat dealers alleen kunnen overleven door zich om te vormen tot een servicebedrijf met veel aandacht voor occasionverkoop. “De fabrikanten verkopen in toenemende mate zelf auto’s en doen dat aan steeds minder, maar grotere partijen. Maar service gaan ze niet verlenen, dus die taak blijft bij de dealer”, stelt Kramer.

Het onderzoek is hier te bekijken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Hierbij een aanvulling op het artikel ter verbreding van het aandachtsgebied: Ik hoop dat de lezer zich bewust is van het feit dat “op waterstof rijden” gewoon met elektromotoren gebeurt; de stroom komt dan niet uit zware accu’s, maar van een “fuelcel”die waterstof gebruikt uit een grote tank (ook zwaar). Het gebruik van accu’s kent bezwaren, maar dat geldt ook voor waterstof.
    Al veel eerder dan 2040 zal zowel de waterstof- als accutechniek er geheel anders uitzien dan we nu kennen.
    KPMG meldt een giga stijging van autoverkopen, maar gebruik van (zelfrijdende) deelauto’s zal het verkoopaantal onder druk zetten.
    Autofabrikanten zouden grote technologische achterstand hebben, ja maar alleen op onderdelen; voertuigen bouwen kunnen de z.g. techno-voorlopers voorlopig niet zonder steun vanuit de automotive hoek. Tot slot: bezit betekent “terbeschikking hebben”, eigendom is de meest ultieme zeggenschap over een zaak, da’s echt iets anders.