Fastned en Mistergreen spannen kort geding aan tegen de Staat

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Fastned heeft voor de markt uit geïnvesteerd in laadinfrastructuur en vindt het niet eerlijk dat oliemaatschappijen nu ook 'zomaar' mogen vestigen bij hun locaties. (Foto: Fastned)

Morgen vindt een kort geding plaats bij de rechtbank in Den Haag. Dat meldt Fastned aan Automotive. Net voor de jaarwisseling verloor Fastned een zaak tegen Shell over hetzelfde onderwerp, maar met het kort geding tegen de Staat hoopt het bedrijf wel verder te komen. Fastned en Mistergreen, dat ook laadpalen langs snelwegen heeft en daarom aansluit bij de standpunten van Fastned, dringen aan op een inhoudelijke behandeling van de zaak. Eerdere zaken werden niet-ontvankelijk verklaard.

‘Oneerlijke concurrentie’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu had Shell, dat laadpaalleverancier The New Motion heeft gekocht, een vergunning verleend om laadpalen te plaatsen bij het eigen tankstation in Gouda. Fastned ging hiertegen in beroep omdat Shell bevoordeeld zou worden. Zo mag Fastned geen shop plaatsen, omdat het een zogenoemde basisvoorziening is. Shell mag dat wel, terwijl het benzinestation ook wordt gekenmerkt als basisvoorziening. Dat zorgt volgens Fastned voor oneerlijke concurrentie.

In het vonnis van de rechtbank van eind december is te lezen dat een (koffie)shop weer extra schaarse ruimte op de verzorgingsplaats in beslag neemt, terwijl dit niet het geval is bij de oplaadpalen die Shell wil plaatsen bij reeds bestaande parkeerplaatsen. Een extra shop op een verzorgingsplaats is dus niet vergelijkbaar met extra laadpalen bij een benzinestation, zo staat in het vonnis.

‘Via de achterdeur’

Zes jaar geleden heeft de Staat concessies (vergunningen van de overheid die anderen uitsluit) aan Fastned gegeven om als laadpaalleverancier te vestigen langs de snelweg. Daar had geen enkele oliemaatschappij zich voor beschikbaar gesteld. Wat Fastned en Mistergreen (sinds 2013 langs snelwegen gevestigd) betreft kan het niet zo zijn dat de Staat concessies uitgeeft via een officiële openbare procedure met daarbij de verplichting om voor de markt uit te investeren in infrastructuur voor EV’s, om vervolgens na een paar jaar via de achterdeur de oliemaatschappijen vergunningen te verlenen voor dezelfde diensten.

Omwille van de verkeersveiligheid en doelmatig gebruik van de ruimte heeft iedere verzorgingsplaats één benzinestation (Fastned en Mistergreen mogen ook geen benzine verkopen). De laadpaalleveranciers vinden het daarom logisch dat er ook maar één laadstation mag staan. Of zij gelijk krijgen van de rechter, moet nog blijken.

Fastned en Mistergreen spannen kort geding aan tegen de Staat | Automotive Online

Fastned en Mistergreen spannen kort geding aan tegen de Staat

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Fastned heeft voor de markt uit geïnvesteerd in laadinfrastructuur en vindt het niet eerlijk dat oliemaatschappijen nu ook 'zomaar' mogen vestigen bij hun locaties. (Foto: Fastned)

Morgen vindt een kort geding plaats bij de rechtbank in Den Haag. Dat meldt Fastned aan Automotive. Net voor de jaarwisseling verloor Fastned een zaak tegen Shell over hetzelfde onderwerp, maar met het kort geding tegen de Staat hoopt het bedrijf wel verder te komen. Fastned en Mistergreen, dat ook laadpalen langs snelwegen heeft en daarom aansluit bij de standpunten van Fastned, dringen aan op een inhoudelijke behandeling van de zaak. Eerdere zaken werden niet-ontvankelijk verklaard.

‘Oneerlijke concurrentie’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu had Shell, dat laadpaalleverancier The New Motion heeft gekocht, een vergunning verleend om laadpalen te plaatsen bij het eigen tankstation in Gouda. Fastned ging hiertegen in beroep omdat Shell bevoordeeld zou worden. Zo mag Fastned geen shop plaatsen, omdat het een zogenoemde basisvoorziening is. Shell mag dat wel, terwijl het benzinestation ook wordt gekenmerkt als basisvoorziening. Dat zorgt volgens Fastned voor oneerlijke concurrentie.

In het vonnis van de rechtbank van eind december is te lezen dat een (koffie)shop weer extra schaarse ruimte op de verzorgingsplaats in beslag neemt, terwijl dit niet het geval is bij de oplaadpalen die Shell wil plaatsen bij reeds bestaande parkeerplaatsen. Een extra shop op een verzorgingsplaats is dus niet vergelijkbaar met extra laadpalen bij een benzinestation, zo staat in het vonnis.

‘Via de achterdeur’

Zes jaar geleden heeft de Staat concessies (vergunningen van de overheid die anderen uitsluit) aan Fastned gegeven om als laadpaalleverancier te vestigen langs de snelweg. Daar had geen enkele oliemaatschappij zich voor beschikbaar gesteld. Wat Fastned en Mistergreen (sinds 2013 langs snelwegen gevestigd) betreft kan het niet zo zijn dat de Staat concessies uitgeeft via een officiële openbare procedure met daarbij de verplichting om voor de markt uit te investeren in infrastructuur voor EV’s, om vervolgens na een paar jaar via de achterdeur de oliemaatschappijen vergunningen te verlenen voor dezelfde diensten.

Omwille van de verkeersveiligheid en doelmatig gebruik van de ruimte heeft iedere verzorgingsplaats één benzinestation (Fastned en Mistergreen mogen ook geen benzine verkopen). De laadpaalleveranciers vinden het daarom logisch dat er ook maar één laadstation mag staan. Of zij gelijk krijgen van de rechter, moet nog blijken.