‘Autofabrikanten vertragen opmars elektrische auto’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het in Brussel gevestigde milieu-instituut Transport & Environment meldt op basis van eigen onderzoek dat fabrikanten de komst van EV’s uitstellen.

Onderzoekers van het instituut hebben gekeken hoeveel modellen van de top 50 bestverkopende auto’s er gemiddeld per jaar een grote update krijgen. Zo’n update gaat vaak gepaard met de introductie van een plug-in hybride of elektrisch model. T&E constateert dat in het verleden gemiddeld zeven modellen per jaar een update kregen. In 2017 ging het om zes modellen, dit jaar slechts om vier modellen. Kijkend naar de aankondigingen van autofabrikanten komen er in 2019 veertien nieuwe modellen op de markt, gevolgd door zeven modellen in 2020.

t e 2 beeld transport and environment

T&E trekt daaruit de conclusie dat de autofabrikanten, die vanaf 2021 aan strengere normen voor de CO2-uitstoot moeten voldoen, hun oude vervuilende modellen zo lang mogelijk blijven verkopen, omdat daar meer winst op te behalen is. Greg Archer, directeur schone voertuigen bij T&E, stelt dat fabrikanten puur voor korte termijn winst gaan. “Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze roepen moord en brand en beweren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen wegens de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte suv’s pushen om hun winst te maximaliseren. Als gevolg daarvan stijgt de CO2-uitstoot en de consument geeft meer uit aan brandstof. Maar de realiteit is, dat bijna alle autofabrikanten die Europese normen gaan halen, om boetes te voorkomen.”

Doelstellingen

Die laatste uitspraak baseert Archer op het rapport, waarin voorgerekend wordt dat enkel Fiat-Chrysler, Honda en Hyundai-Kia serieus risico lopen om de normen van 2021 niet te halen. Onderzoeksbureau Jato kwam eind vorig jaar tot heel andere conclusies.

Vrijwel alle fabrikanten trekken miljarden uit voor de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarbij niet zelden geheel nieuwe autofabrieken en accufabrieken gebouwd moeten worden. Ook de laadinfrastructuur in de meeste landen is nog niet geschikt voor een massale overstap naar elektrisch rijden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Autofabrikanten vertragen opmars elektrische auto’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten vertragen opmars elektrische auto’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het in Brussel gevestigde milieu-instituut Transport & Environment meldt op basis van eigen onderzoek dat fabrikanten de komst van EV’s uitstellen.

Onderzoekers van het instituut hebben gekeken hoeveel modellen van de top 50 bestverkopende auto’s er gemiddeld per jaar een grote update krijgen. Zo’n update gaat vaak gepaard met de introductie van een plug-in hybride of elektrisch model. T&E constateert dat in het verleden gemiddeld zeven modellen per jaar een update kregen. In 2017 ging het om zes modellen, dit jaar slechts om vier modellen. Kijkend naar de aankondigingen van autofabrikanten komen er in 2019 veertien nieuwe modellen op de markt, gevolgd door zeven modellen in 2020.

t e 2 beeld transport and environment

T&E trekt daaruit de conclusie dat de autofabrikanten, die vanaf 2021 aan strengere normen voor de CO2-uitstoot moeten voldoen, hun oude vervuilende modellen zo lang mogelijk blijven verkopen, omdat daar meer winst op te behalen is. Greg Archer, directeur schone voertuigen bij T&E, stelt dat fabrikanten puur voor korte termijn winst gaan. “Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze roepen moord en brand en beweren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen wegens de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte suv’s pushen om hun winst te maximaliseren. Als gevolg daarvan stijgt de CO2-uitstoot en de consument geeft meer uit aan brandstof. Maar de realiteit is, dat bijna alle autofabrikanten die Europese normen gaan halen, om boetes te voorkomen.”

Doelstellingen

Die laatste uitspraak baseert Archer op het rapport, waarin voorgerekend wordt dat enkel Fiat-Chrysler, Honda en Hyundai-Kia serieus risico lopen om de normen van 2021 niet te halen. Onderzoeksbureau Jato kwam eind vorig jaar tot heel andere conclusies.

Vrijwel alle fabrikanten trekken miljarden uit voor de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarbij niet zelden geheel nieuwe autofabrieken en accufabrieken gebouwd moeten worden. Ook de laadinfrastructuur in de meeste landen is nog niet geschikt voor een massale overstap naar elektrisch rijden. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.