Automotive Congres: ‘Maak iets, test het, leer ervan en ga verder’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mensen willen een droom, geen plan denkt managementgoeroe Ben Tiggelaar.

Update 17.33 Volgens Bram Poeth, ceo Eneco eMobility, mag energie dan een low interest product zijn, de energietransitie zal van grote invloed zijn op diverse sectoren. “Nu hebben mensen vaak nog allerlei bezwaren tegen EV, maar wij zorgen dat de klantbeleving goed wordt.” Volgens Poeth zal de omslag naar EV zeker z’n doorgang vinden en wellicht eerder komen dan de autobranche verwacht. “Als EV eenmaal goedkoper wordt dan gaat de acceptatie snel.” De auto zal daarbij een centrale rol gaan spelen in de opslag en distributie van elektriciteit. Bijvoorbeeld bij een zelfvoorzienend huishouden, waarbij in de accu van de auto de energie van bijvoorbeeld zonnepanelen wordt opgeslagen. “Maar ook kan piekbelasting op het stroomnet beter opgevangen worden. Dat had problemen zoals onlangs op Schiphol gemakkelijk kunnen voorkomen.” 

Diesel

Journalist Peter Teffer (auteur van het boek Dieselgate vertelde hoe de industrie sjoemelde en Europa faalde. Hij ging in zijn column in op dieselgate. Volgens hem is de lobby in Brussel zo machtig dat er lang is vastgehouden aan een verouderde testmethode waardoor de werkelijke uitstoot makkelijk te manipuleren was. Als de nieuwe methode eerder was ingevoerd dan zou dieselgate in Europa aan het licht zijn gekomen, in plaats van in de VS, zoals nu is gebeurd.

‘Waar doe je het voor’

Reset yourself was niet voor niets de titel van de presentatie van managementgoeroe Ben Tiggelaar. In een ‘MBA in 45 minuten’ zette hij in een dynamisch betoog nog even wat belangrijke aspecten van succesvol leiderschap op een rijtje. Motiverend leiderschap is volgens hem onontbeerlijk (“hoe creeer je enthousiasme”), maar ook de betekenis van je werk/bedrijf (“waar doe je het allemaal voor”) is volgens Tiggelaar cruciaal. En: “Let op de start-up aanpak: maak iets, test het uit, leer ervan en ga verder.”

update 15.59 Meer dan 500 professionals uit de branche waren vandaag aanwezig op het Nationaal Automotive Congres in de Flint in Amersfoort en luisterden onder andere naar het vraaggesprek tussen dagvoorzitter Peter van Zadelhoff (anchorman RTL Nieuws) en Eric Berkhof, ceo Van Mossel Automotive, die laat weten om de drie weken hoogstpersoonlijk een bezoekje te brengen aan één van de 73 vestigingen.

Behalve het ‘in de gaten van innovaties’ is het volgens Berkhof vooral belangrijk om de core business goed in de gaten te houden. “Het gaat erom dingen in de juiste verhouding te doen”, zegt hij. “Ik hoop dat de opkomst van de elektrificatie van auto’s de branche weer de kans geeft om het goed te maken met de marges, want daarmee zijn we de afgelopen jaren uit de bocht gevlogen. Als we in staat zijn om twee procentpunt meer marge te behouden, dan zou dat iedereen enorm helpen.”

Binnen 5 minuten

Olivier van Duijn, ceo van Marktplaats, hield de zaal een aantal belangrijke trends voor en betoogde dat de branche vooral alert moet zijn op veranderingen in het beslissingsmoment voor een aankoop. “De opkomst van zogenaamde digitale assistent gaat echt het verschil maken. Mede op grond van je aankoop- en bestelgeschiedenis en algoritmes stelt je digitale assistent producten voor die voor jou interessant zijn. De nadruk in het aankoopproces verschuift dan meer naar de ratio”, aldus Van Duijn. “Bedrijven die echt met hun doelgroepen en het beslisproces bezig zijn, doen het ’t beste en maken het verschil. Wij willen onze gebruikers, mede op basis van data, alleen maar beter helpen bij het maken van een deal. Binnen vijf minuten een deal sluiten: dat is onze doelstelling, Alles moet namelijk snel, snel, snel.”

Kracht van dealer

Geraldine Brouwers, algemeen directeur Mazda Motor NL, Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag en Rick Hermanns, managing director Peugeot NL vormden het panel in het retaildebat, geleid door Van Zadelhoff. Brouwers was duidelijk over de (toekomstige) rol van de dealer: “Die heeft in onze optiek een belangrijk toegevoegde waarde, vooral wat betreft de lokale marktbewerking.” Ook volgens Eckhardt is en blijft de dealer een cruciale rol spelen. “Vooral in de uiteindelijke transactie.”

“We voeren de verkeerde discussie”, reageerde Brouwers op de vraag hoe het zit met de beschikbaarheid van data (telematica) in de branche. “De data is voor ons en de autofabrikant vrij toegankelijk en niet voor het universele kanaal, zolang daar niets voor geregeld is. Maar de vraag is niet van wie de data is, want dat is duidelijk: ze zijn van de consument.”

Change a winning strategy

update 12.02 “Innoveren is ondernemen. Het is hard werken én hard denken”, aldus Paul Zekhuis, ceo van Autobinck, de eerste spreker op het congres. Zekhuis was twee jaar geleden ook als spreker te gast op het Nationaal Automotive Congres en nam de zaal kort mee op een reis door de tijd. “Je begint met een leeg vel als je aan een innovatiereis gaat beginnen”, aldus Zekhuis, die zijn betoog het motto meegaf ‘Always change a winning strategy’. Maar naar eigen zeggen was “het nog te vroeg om over winnen te praten. Winning zijn we wel in ons leervermogen. Je kunt als bedrijf niet in een keer door de bocht. We hebben de afgelopen jaren veel gekocht én veel geleerd.”

Overigens drukte Zekhuis de zaal vooral op het hart de traditionele business niet te vergeten tijdens de reis naar innovatie. “Het is belangrijk om ook dat te koesteren en daar net zoveel tijd en energie in te steken als in innovaties”, denkt hij. Volgens hem is het vooral ook belangrijk dat het management ervoor zorgt dat er een cultuur ontstaat van ‘vertrouwen, durf en loslaten’, zodat nieuwe innovaties kunnen ontstaan en veranderingen beter worden geadopteerd.

“En je moet oppassen dat er geen lappendeken van verschillende initiatieven ontstaat. Er moet een sterke onderlinge link blijven. Transformeren en innoveren kost geld en dus is het vooral ook belangrijk dat je van te voren de exit-momenten benoemd”, aldus Zekhuis. Hij noemde als voorbeeld New Motion, waar Autobinck drie jaar lang mee bezig is geweest, maar dat het bedrijf uiteindelijk doorverkocht aan Shell. “Het ging voor ons te traag en Shell heeft diepere zakken.”

Bittere pil

Volgens Bart Beckers, coo Arval,  is dieselgate één van de gamechangers van deze tijd. “We kunnen er niet omheen: we zitten in een energietransitie, maar diesel is zeker niet dood”, aldus Beckers. “Al is dieselgate een bittere pil voor ons, omdat we de restwaarde zien dalen. Maar het is zeker niet ons failliet. Wij zijn optimistisch over de toekomst. De groei is stabiel en wordt misschien nog wel versneld door private lease.”

Behalve serieuze branchezaken, stonden ook lichtere onderwerpen op het programma, zoals het optreden van illusionist Victor (Mindf*ck) Mids en cabaretier Martijn Koning. Ook was er een parallelprogramma waar onder andere Paul de Vries (oa Marktplaats), Wout Benning (beleidsadviseur duurzaamheid en techniek RAI Vereniging) en Alexander Haid (managing director Caruso) op het programma stonden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Automotive Congres: ‘Maak iets, test het, leer ervan en ga verder’ | Automotive Online

Automotive Congres: ‘Maak iets, test het, leer ervan en ga verder’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mensen willen een droom, geen plan denkt managementgoeroe Ben Tiggelaar.

Update 17.33 Volgens Bram Poeth, ceo Eneco eMobility, mag energie dan een low interest product zijn, de energietransitie zal van grote invloed zijn op diverse sectoren. “Nu hebben mensen vaak nog allerlei bezwaren tegen EV, maar wij zorgen dat de klantbeleving goed wordt.” Volgens Poeth zal de omslag naar EV zeker z’n doorgang vinden en wellicht eerder komen dan de autobranche verwacht. “Als EV eenmaal goedkoper wordt dan gaat de acceptatie snel.” De auto zal daarbij een centrale rol gaan spelen in de opslag en distributie van elektriciteit. Bijvoorbeeld bij een zelfvoorzienend huishouden, waarbij in de accu van de auto de energie van bijvoorbeeld zonnepanelen wordt opgeslagen. “Maar ook kan piekbelasting op het stroomnet beter opgevangen worden. Dat had problemen zoals onlangs op Schiphol gemakkelijk kunnen voorkomen.” 

Diesel

Journalist Peter Teffer (auteur van het boek Dieselgate vertelde hoe de industrie sjoemelde en Europa faalde. Hij ging in zijn column in op dieselgate. Volgens hem is de lobby in Brussel zo machtig dat er lang is vastgehouden aan een verouderde testmethode waardoor de werkelijke uitstoot makkelijk te manipuleren was. Als de nieuwe methode eerder was ingevoerd dan zou dieselgate in Europa aan het licht zijn gekomen, in plaats van in de VS, zoals nu is gebeurd.

‘Waar doe je het voor’

Reset yourself was niet voor niets de titel van de presentatie van managementgoeroe Ben Tiggelaar. In een ‘MBA in 45 minuten’ zette hij in een dynamisch betoog nog even wat belangrijke aspecten van succesvol leiderschap op een rijtje. Motiverend leiderschap is volgens hem onontbeerlijk (“hoe creeer je enthousiasme”), maar ook de betekenis van je werk/bedrijf (“waar doe je het allemaal voor”) is volgens Tiggelaar cruciaal. En: “Let op de start-up aanpak: maak iets, test het uit, leer ervan en ga verder.”

update 15.59 Meer dan 500 professionals uit de branche waren vandaag aanwezig op het Nationaal Automotive Congres in de Flint in Amersfoort en luisterden onder andere naar het vraaggesprek tussen dagvoorzitter Peter van Zadelhoff (anchorman RTL Nieuws) en Eric Berkhof, ceo Van Mossel Automotive, die laat weten om de drie weken hoogstpersoonlijk een bezoekje te brengen aan één van de 73 vestigingen.

Behalve het ‘in de gaten van innovaties’ is het volgens Berkhof vooral belangrijk om de core business goed in de gaten te houden. “Het gaat erom dingen in de juiste verhouding te doen”, zegt hij. “Ik hoop dat de opkomst van de elektrificatie van auto’s de branche weer de kans geeft om het goed te maken met de marges, want daarmee zijn we de afgelopen jaren uit de bocht gevlogen. Als we in staat zijn om twee procentpunt meer marge te behouden, dan zou dat iedereen enorm helpen.”

Binnen 5 minuten

Olivier van Duijn, ceo van Marktplaats, hield de zaal een aantal belangrijke trends voor en betoogde dat de branche vooral alert moet zijn op veranderingen in het beslissingsmoment voor een aankoop. “De opkomst van zogenaamde digitale assistent gaat echt het verschil maken. Mede op grond van je aankoop- en bestelgeschiedenis en algoritmes stelt je digitale assistent producten voor die voor jou interessant zijn. De nadruk in het aankoopproces verschuift dan meer naar de ratio”, aldus Van Duijn. “Bedrijven die echt met hun doelgroepen en het beslisproces bezig zijn, doen het ’t beste en maken het verschil. Wij willen onze gebruikers, mede op basis van data, alleen maar beter helpen bij het maken van een deal. Binnen vijf minuten een deal sluiten: dat is onze doelstelling, Alles moet namelijk snel, snel, snel.”

Kracht van dealer

Geraldine Brouwers, algemeen directeur Mazda Motor NL, Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag en Rick Hermanns, managing director Peugeot NL vormden het panel in het retaildebat, geleid door Van Zadelhoff. Brouwers was duidelijk over de (toekomstige) rol van de dealer: “Die heeft in onze optiek een belangrijk toegevoegde waarde, vooral wat betreft de lokale marktbewerking.” Ook volgens Eckhardt is en blijft de dealer een cruciale rol spelen. “Vooral in de uiteindelijke transactie.”

“We voeren de verkeerde discussie”, reageerde Brouwers op de vraag hoe het zit met de beschikbaarheid van data (telematica) in de branche. “De data is voor ons en de autofabrikant vrij toegankelijk en niet voor het universele kanaal, zolang daar niets voor geregeld is. Maar de vraag is niet van wie de data is, want dat is duidelijk: ze zijn van de consument.”

Change a winning strategy

update 12.02 “Innoveren is ondernemen. Het is hard werken én hard denken”, aldus Paul Zekhuis, ceo van Autobinck, de eerste spreker op het congres. Zekhuis was twee jaar geleden ook als spreker te gast op het Nationaal Automotive Congres en nam de zaal kort mee op een reis door de tijd. “Je begint met een leeg vel als je aan een innovatiereis gaat beginnen”, aldus Zekhuis, die zijn betoog het motto meegaf ‘Always change a winning strategy’. Maar naar eigen zeggen was “het nog te vroeg om over winnen te praten. Winning zijn we wel in ons leervermogen. Je kunt als bedrijf niet in een keer door de bocht. We hebben de afgelopen jaren veel gekocht én veel geleerd.”

Overigens drukte Zekhuis de zaal vooral op het hart de traditionele business niet te vergeten tijdens de reis naar innovatie. “Het is belangrijk om ook dat te koesteren en daar net zoveel tijd en energie in te steken als in innovaties”, denkt hij. Volgens hem is het vooral ook belangrijk dat het management ervoor zorgt dat er een cultuur ontstaat van ‘vertrouwen, durf en loslaten’, zodat nieuwe innovaties kunnen ontstaan en veranderingen beter worden geadopteerd.

“En je moet oppassen dat er geen lappendeken van verschillende initiatieven ontstaat. Er moet een sterke onderlinge link blijven. Transformeren en innoveren kost geld en dus is het vooral ook belangrijk dat je van te voren de exit-momenten benoemd”, aldus Zekhuis. Hij noemde als voorbeeld New Motion, waar Autobinck drie jaar lang mee bezig is geweest, maar dat het bedrijf uiteindelijk doorverkocht aan Shell. “Het ging voor ons te traag en Shell heeft diepere zakken.”

Bittere pil

Volgens Bart Beckers, coo Arval,  is dieselgate één van de gamechangers van deze tijd. “We kunnen er niet omheen: we zitten in een energietransitie, maar diesel is zeker niet dood”, aldus Beckers. “Al is dieselgate een bittere pil voor ons, omdat we de restwaarde zien dalen. Maar het is zeker niet ons failliet. Wij zijn optimistisch over de toekomst. De groei is stabiel en wordt misschien nog wel versneld door private lease.”

Behalve serieuze branchezaken, stonden ook lichtere onderwerpen op het programma, zoals het optreden van illusionist Victor (Mindf*ck) Mids en cabaretier Martijn Koning. Ook was er een parallelprogramma waar onder andere Paul de Vries (oa Marktplaats), Wout Benning (beleidsadviseur duurzaamheid en techniek RAI Vereniging) en Alexander Haid (managing director Caruso) op het programma stonden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.