RDW: Kwart voertuigeigenaren negeert recall

Floor Vink Floor Vink
De RDW en RAI Vereniging twijfelen of de brief in een envelop niet een kaart moet worden bijvoorbeeld. (Foto: Shutterstock)

Op een terugroepactie van de RDW geeft 75 tot 80 procent van de voertuigeigenaren gehoor, stelt Thérèse de Vroomen, persvoorlichter bij de RDW. Dat betekent dat 20 tot 25 procent van de eigenaren doorrijdt met een mogelijk mankement dat niet kan wachten tot de volgende onderhoudsbeurt.

Aantal recalls neemt toe

Het aantal recalls is toegenomen, blijkt uit het jaarverslag 2017 van de RDW. In 2015 zijn er 261 terugroepacties gepubliceerd in het register, in 2016 waren dit er 321 en in 2017 alweer 341.

“Het aantal terugroepacties wordt onder andere bepaald door de openheid van de fabrikanten om een mogelijk gevaar aan een voertuig of voertuigonderdeel te melden. De terugroepacties als gevolg van de softwarefraude (sjoemeldiesels, red) hebben veel aandacht getrokken en zorgen voor meer openheid”, aldus De Vroomen.Vanaf 2020 is er de mogelijkheid om Europese terugroepacties te organiseren, als fabrikanten dit zelf nalaten.

Sjoemel-recall

Inmiddels heeft in Nederland 73 procent van de sjoemeldieseleigenaren gehoor gegeven aan de recall. Dat betekent dat 27 procent van die eigenaren nog niet is langs geweest bij de dealer. Via de website van RDW kunnen mensen hun kenteken invoeren en zien of er een terugroepactie voor hun voertuig is.

Waarom mensen een recall negeren, is De Vroomen niet bekend. “We werken er samen met de RAI Vereniging aan om het contact met de burgers te verbeteren. Importeurs sturen nu een brief naar de eigenaren met een oproep om naar de dealer te gaan. Misschien moet het wel geen brief in een envelop zijn, maar een kaart, zodat de boodschap direct te lezen is. Ook willen we op allerlei contactmomenten, zoals bij import of het op naam zetten van een auto, mensen wijzen op een eventuele openstaande recall op die auto.”Lees ook het artikel over recalls’ Van probleem naar kans’

RDW: Kwart voertuigeigenaren negeert recall | Automotive Online

RDW: Kwart voertuigeigenaren negeert recall

Floor Vink Floor Vink
De RDW en RAI Vereniging twijfelen of de brief in een envelop niet een kaart moet worden bijvoorbeeld. (Foto: Shutterstock)

Op een terugroepactie van de RDW geeft 75 tot 80 procent van de voertuigeigenaren gehoor, stelt Thérèse de Vroomen, persvoorlichter bij de RDW. Dat betekent dat 20 tot 25 procent van de eigenaren doorrijdt met een mogelijk mankement dat niet kan wachten tot de volgende onderhoudsbeurt.

Aantal recalls neemt toe

Het aantal recalls is toegenomen, blijkt uit het jaarverslag 2017 van de RDW. In 2015 zijn er 261 terugroepacties gepubliceerd in het register, in 2016 waren dit er 321 en in 2017 alweer 341.

“Het aantal terugroepacties wordt onder andere bepaald door de openheid van de fabrikanten om een mogelijk gevaar aan een voertuig of voertuigonderdeel te melden. De terugroepacties als gevolg van de softwarefraude (sjoemeldiesels, red) hebben veel aandacht getrokken en zorgen voor meer openheid”, aldus De Vroomen.Vanaf 2020 is er de mogelijkheid om Europese terugroepacties te organiseren, als fabrikanten dit zelf nalaten.

Sjoemel-recall

Inmiddels heeft in Nederland 73 procent van de sjoemeldieseleigenaren gehoor gegeven aan de recall. Dat betekent dat 27 procent van die eigenaren nog niet is langs geweest bij de dealer. Via de website van RDW kunnen mensen hun kenteken invoeren en zien of er een terugroepactie voor hun voertuig is.

Waarom mensen een recall negeren, is De Vroomen niet bekend. “We werken er samen met de RAI Vereniging aan om het contact met de burgers te verbeteren. Importeurs sturen nu een brief naar de eigenaren met een oproep om naar de dealer te gaan. Misschien moet het wel geen brief in een envelop zijn, maar een kaart, zodat de boodschap direct te lezen is. Ook willen we op allerlei contactmomenten, zoals bij import of het op naam zetten van een auto, mensen wijzen op een eventuele openstaande recall op die auto.”Lees ook het artikel over recalls’ Van probleem naar kans’