Amsterdamse politie klaagt over Mercedes ME-bus [update]

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In 2016 presenteerde de politie een flexibelere variant van de blauwe ME-bus. (Foto: Politie)

De Amsterdamse politie weigert om met de nieuwe ME-bussen te rijden totdat de in totaal 11 klachten over het voertuig zijn opgelost. Dat meldt het AD vandaag. Er zou te weinig ruimte zijn om beschermende kleding aan te trekken. En als de wagen wordt geschud, gaan de zijramen automatisch open. Ook de remmen zijn ondeugdelijk en bij een weegtest door de Eenheid Amsterdam bleek de maximale druk op de vooras te worden overschreden. Dat zou bij een burger leiden tot “een verbod om verder te rijden met het voertuig”, aldus een politierapport.

Tot de klachten zijn opgelost, blijven de ME-bussen – die worden omgebouwd door VDL –  in Amsterdam binnen staan. Met de aanschaf van de ruim 300 ME-bussen, die in Limburg worden afgemonteerd, is ruim 40 miljoen euro gemoeid. Nu zou er echter worden getwijfeld aan de keuze voor de bussen, zo maakt AD op uit interne stukken van de politie.

“Het is de vraag of hier een slimme keuze is gemaakt met de besteding van belastinggeld”, zegt bestuurder Albert Springer van politiebond NPB tegen het AD. Volgens de korpsleiding voldoen de bussen echter aan alle eisen en worden ze overal, behalve in Amsterdam, ingezet. De klachten uit Amsterdam worden onderzocht.

De landelijke afdeling persvoorlichting van de Politie bevestigt aan Automotive dat er in meerdere regio’s klachten zijn ontvangen over de bussen, en vooral in Amsterdam.

Update 27-12-2018, 13:49 uur:

Robbert Salome, woordvoerder bij het Korps Landelijke Politie, bevestigt dat er een onderzoek heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de klachten van onder andere de Amsterdam politie. “Er zijn diverse aanpassingen geweest, voor een totale waarde van 90 duizend euro. Onder andere aan het interieur, nieuwe rasters voor de ramen en er een nieuwe kogelwerende voorruit geplaatst. Dat de vooras te zwaar belast wordt, blijkt niet uit het onderzoek. Het voertuig is geschikt voor 8 personen, gemiddeld 85 kilo per inzittende plus 30 kilo uitrusting. Bij die belading functioneert hij prima. Ook de remmen blijken uit het onderzoek veilig”, aldus Salome. “Er wordt door heel veel eenheden ook al mee gewerkt. Het klopt dat de Politie Amsterdam weigerde om met de voertuigen te rijden. Wat het korps nu gaat doen naar aanleiding van het onderzoek, weet ik niet.”

De Politie Amsterdamse meldt schriftelijk dat de onderzoeksresultaten worden bestudeerd en dat er nog geen beslissing is genomen over de “ingebruikneming van de ME Flexsbussen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Heeft die nieuwe kogelwerende voorruit toevallig iets te maken met de (over)belasting van de vooras?

Amsterdamse politie klaagt over Mercedes ME-bus [update] | Automotive Online

Amsterdamse politie klaagt over Mercedes ME-bus [update]

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In 2016 presenteerde de politie een flexibelere variant van de blauwe ME-bus. (Foto: Politie)

De Amsterdamse politie weigert om met de nieuwe ME-bussen te rijden totdat de in totaal 11 klachten over het voertuig zijn opgelost. Dat meldt het AD vandaag. Er zou te weinig ruimte zijn om beschermende kleding aan te trekken. En als de wagen wordt geschud, gaan de zijramen automatisch open. Ook de remmen zijn ondeugdelijk en bij een weegtest door de Eenheid Amsterdam bleek de maximale druk op de vooras te worden overschreden. Dat zou bij een burger leiden tot “een verbod om verder te rijden met het voertuig”, aldus een politierapport.

Tot de klachten zijn opgelost, blijven de ME-bussen – die worden omgebouwd door VDL –  in Amsterdam binnen staan. Met de aanschaf van de ruim 300 ME-bussen, die in Limburg worden afgemonteerd, is ruim 40 miljoen euro gemoeid. Nu zou er echter worden getwijfeld aan de keuze voor de bussen, zo maakt AD op uit interne stukken van de politie.

“Het is de vraag of hier een slimme keuze is gemaakt met de besteding van belastinggeld”, zegt bestuurder Albert Springer van politiebond NPB tegen het AD. Volgens de korpsleiding voldoen de bussen echter aan alle eisen en worden ze overal, behalve in Amsterdam, ingezet. De klachten uit Amsterdam worden onderzocht.

De landelijke afdeling persvoorlichting van de Politie bevestigt aan Automotive dat er in meerdere regio’s klachten zijn ontvangen over de bussen, en vooral in Amsterdam.

Update 27-12-2018, 13:49 uur:

Robbert Salome, woordvoerder bij het Korps Landelijke Politie, bevestigt dat er een onderzoek heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de klachten van onder andere de Amsterdam politie. “Er zijn diverse aanpassingen geweest, voor een totale waarde van 90 duizend euro. Onder andere aan het interieur, nieuwe rasters voor de ramen en er een nieuwe kogelwerende voorruit geplaatst. Dat de vooras te zwaar belast wordt, blijkt niet uit het onderzoek. Het voertuig is geschikt voor 8 personen, gemiddeld 85 kilo per inzittende plus 30 kilo uitrusting. Bij die belading functioneert hij prima. Ook de remmen blijken uit het onderzoek veilig”, aldus Salome. “Er wordt door heel veel eenheden ook al mee gewerkt. Het klopt dat de Politie Amsterdam weigerde om met de voertuigen te rijden. Wat het korps nu gaat doen naar aanleiding van het onderzoek, weet ik niet.”

De Politie Amsterdamse meldt schriftelijk dat de onderzoeksresultaten worden bestudeerd en dat er nog geen beslissing is genomen over de “ingebruikneming van de ME Flexsbussen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Heeft die nieuwe kogelwerende voorruit toevallig iets te maken met de (over)belasting van de vooras?