KPMG: ‘Nederland goede proeftuin voor zelfrijdende auto’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Nederland ideaal voor zelfrijdende auto. (Foto: Shutterstock)

Nederland staat op de eerste plaats als meest ideale land voor zelfrijdende auto’s. Dat concludeert adviesbureau KPMG in het rapport Autonome Voertuigen Index 2019 dat vandaag wordt gepresenteerd. Ons land staat daarmee nog vóór landen, zoals Singapore, de VS, Zweden en Groot-Brittannië. Landen als India, Mexico, Rusland en Brazilië staan helemaal onderaan deze ranglijst. In het onderzoek is gekeken naar vier belangrijke voorwaarden voor de introductie van autonome voertuigen: de infrastructuur, het overheidsbeleid, de techniek/innovatie en acceptatie door consumenten. Vooral door de goede kwaliteit van ons wegennet, de digitale infrastructuur en acceptatie door de consument scoort ons land hoog. De overheid investeert bijvoorbeeld in stoplichten die kunnen communiceren met voertuigen. Daarnaast is volgens de consultants vooral het samenbrengen van ontwikkelingen uit de private en publieke sector van belang voor het welslagen van autonome voertuigen.

Rijbewijs

“Nederland is echt helemaal klaar voor de zelfrijdende auto. Het wegennet wordt intensief gebruikt, maar is goed onderhouden. Daarnaast is de telecom infrastructuur heel sterk in ons land en stimuleert de overheid tests met zelfrijdende personenauto’s en vrachtwagens op de openbare weg”, aldus Stijn de Groen, manager Automotive KPMG in het rapport. Van de genoemde 20 landen in het rapport scoort Nederland, volgens KPMG, ook hoog met de acceptatie en voorzieningen voor EV’s.

Volgens Sander Klous, Data en Analytics leads bij KPMG, neemt de Nederlandse overheid ook het voortouw in het verbeteren van de veiligheid van de zelfrijdende auto en het ontwikkelen van een wettelijk raamwerk. “Qua veiligheid is de overheid op dit moment ook bezig met de ontwikkeling van een rijbewijs voor het voertuig”, aldus Klous.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van fabrikant Bosch overigens dat automobilisten in ons land juist niet zo enthousiast zijn over volledig zelfrijdende auto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Fred van Putten

    Heerlijk toch deze rapporten van o.a.experts van KPMG,overigens een club die nodig wat aan hun image moeten doen!
    Geheel andere uitkomst dan dat recente rapport van Bosch.
    Geachte Stijn de Groen ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit weer zo‘n lekkere opportunistisch rapport is waarmee men klanten hoopt te trekken voor verdere analyse.Infrastructuur? Aha,waren het niet vooral de steden met hun relatief gecompliceerde verkeerssituatie en de duizenden fietsers en voetgangers die de problemen veroorzaken bij autonoom?
    En ja ook vooral op gebied van snelheid is de nederlandse politiek een geweldig voorbeeld! Waarom duurt het nu al meer dan 2 jaar om de EU regels in Nederland om te zetten t.b.v.de aanpassing van rijbewijs B om elektrische bestelwagens tot 4,2 ton te mogen besturen? o.a. AH en andere distributie bedrijven wachten met smart op deze EV rijbewijsregeling.BEV‘s zijn er al maar chauffeurs voor deze lichte bedrijswagens ho maar!

KPMG: ‘Nederland goede proeftuin voor zelfrijdende auto’s’ | Automotive Online

KPMG: ‘Nederland goede proeftuin voor zelfrijdende auto’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Nederland ideaal voor zelfrijdende auto. (Foto: Shutterstock)

Nederland staat op de eerste plaats als meest ideale land voor zelfrijdende auto’s. Dat concludeert adviesbureau KPMG in het rapport Autonome Voertuigen Index 2019 dat vandaag wordt gepresenteerd. Ons land staat daarmee nog vóór landen, zoals Singapore, de VS, Zweden en Groot-Brittannië. Landen als India, Mexico, Rusland en Brazilië staan helemaal onderaan deze ranglijst. In het onderzoek is gekeken naar vier belangrijke voorwaarden voor de introductie van autonome voertuigen: de infrastructuur, het overheidsbeleid, de techniek/innovatie en acceptatie door consumenten. Vooral door de goede kwaliteit van ons wegennet, de digitale infrastructuur en acceptatie door de consument scoort ons land hoog. De overheid investeert bijvoorbeeld in stoplichten die kunnen communiceren met voertuigen. Daarnaast is volgens de consultants vooral het samenbrengen van ontwikkelingen uit de private en publieke sector van belang voor het welslagen van autonome voertuigen.

Rijbewijs

“Nederland is echt helemaal klaar voor de zelfrijdende auto. Het wegennet wordt intensief gebruikt, maar is goed onderhouden. Daarnaast is de telecom infrastructuur heel sterk in ons land en stimuleert de overheid tests met zelfrijdende personenauto’s en vrachtwagens op de openbare weg”, aldus Stijn de Groen, manager Automotive KPMG in het rapport. Van de genoemde 20 landen in het rapport scoort Nederland, volgens KPMG, ook hoog met de acceptatie en voorzieningen voor EV’s.

Volgens Sander Klous, Data en Analytics leads bij KPMG, neemt de Nederlandse overheid ook het voortouw in het verbeteren van de veiligheid van de zelfrijdende auto en het ontwikkelen van een wettelijk raamwerk. “Qua veiligheid is de overheid op dit moment ook bezig met de ontwikkeling van een rijbewijs voor het voertuig”, aldus Klous.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van fabrikant Bosch overigens dat automobilisten in ons land juist niet zo enthousiast zijn over volledig zelfrijdende auto’s. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Fred van Putten

    Heerlijk toch deze rapporten van o.a.experts van KPMG,overigens een club die nodig wat aan hun image moeten doen!
    Geheel andere uitkomst dan dat recente rapport van Bosch.
    Geachte Stijn de Groen ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit weer zo‘n lekkere opportunistisch rapport is waarmee men klanten hoopt te trekken voor verdere analyse.Infrastructuur? Aha,waren het niet vooral de steden met hun relatief gecompliceerde verkeerssituatie en de duizenden fietsers en voetgangers die de problemen veroorzaken bij autonoom?
    En ja ook vooral op gebied van snelheid is de nederlandse politiek een geweldig voorbeeld! Waarom duurt het nu al meer dan 2 jaar om de EU regels in Nederland om te zetten t.b.v.de aanpassing van rijbewijs B om elektrische bestelwagens tot 4,2 ton te mogen besturen? o.a. AH en andere distributie bedrijven wachten met smart op deze EV rijbewijsregeling.BEV‘s zijn er al maar chauffeurs voor deze lichte bedrijswagens ho maar!