CBS: Groei aftermarket blijft achter

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Tekort aan personeel belemmert steeds meer ondernemers. (Foto: Shutterstock)

De omzet in de auto- en motorbranche is in 2018 voor het vierde opeenvolgende jaar gestegen, namelijk met 4,5 procent. De aftermarket boekte volgens het CBS, beduidend minder omzetgroei, namelijk 0,5 procent. Dat blijkt uit de cijfers van het nieuwe kwartaal- en jaarbeeld van het CBS. Een van de redenen dat de omzet in de werkplaats achterbleef is de griepgolf van begin vorig jaar, concludeerde Bovag al eerder. Het aantal openstaande vacatures in de branche bedroeg vorig jaar gemiddeld 4,3 duizend, dat is het grootste jaartotaal van deze eeuw. Het aantal openstaande vacatures in het vierde kwartaal bedroeg 4,6 duizend, alleen in het tweede kwartaal was dat hoger (4,9 duizend). Bijna 1 op de 4 ondernemers zegt dat het tekort aan arbeidskrachten hen belemmert. Bij gespecialiseerde reparaties ligt dat hoger en heeft 1 op 3 ondernemers hier last van.

Van alle sectoren in de auto- en motorbranche boekte de autohandel- en reparatie in 2018 de meeste omzetgroei, 6,6 procent. De omzet steeg hier vooral door de hogere verkoop van nieuwe personenauto’s (+7%). Importeurs van nieuwe personenauto’s boekten vorig jaar een omzetgroei van 2 procent, terwijl dat in 2017 nog 5,5 procent was. De aftermarket boekte volgens het CBS, beduidend minder omzetgroei, namelijk 0,5 procent.

WLTP

Het CBS ziet in de omzetcijfers het effect van de invoering van de WLTP terug. Het laatste kwartaal van vorig jaar verliep minder positief dan de eerste drie kwartalen. Door de invoering van de WLTP werden veel registraties naar voren gehaald. Volgens het CBS daalde het ondernemersvertrouwen in het laatste kwartaal van 2019, terwijl dit een kwartaal eerder nog licht toenam.

Ook in januari daalde de autoverkoop. Desondanks denkt 33,6 procent van de ondernemers dat de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar zal toenemen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.