Martin Koolhoven (Oorlogswinter/Brimstone): ‘Ik dwing de kijker om mee te denken en voelen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Koolhoven slaat Netflix nog even over. (Foto: Koolhoven & Terstall)

Martin Koolhoven maakte in de afgelopen jaren naam met de films Oorlogswinter en Brimstone en gaf in het programma De Kijk van Koolhoven een inkijkje in de werkwijze van beroemde regisseurs. Op Automotive Inspiration Day, dat op 11 april plaatsvindt in Amsterdam,  zal hij aan de hand van voorbeelden uitleggen hoe een regisseur emoties bespeelt en de kijker manipuleert. “Ik heb vrij duidelijke ideeën over hoe ik de kijker bij mijn films wil betrekken.” Koolhoven werkt bij Oorlogswinter bijna volledig vanuit een ‘single perspective’. “Dat is een heel  betrekkende manier van vertellen. Door het perspectief van het hoofdpersonage, in dit geval Michiel van Beusekom te kiezen, identificeert de kijker zich met hem. Je kruipt als het ware in zijn hoofd.”

Dwingen om mee te denken

Alfred Hitchkock was een belangrijke inspirator voor Koolhoven. “Door de manier waarop hij dingen in beeld bracht, ontstond er een enorme spanning. Hij koost constructies waardoor de kijker een film echt meebeleeft.” De werkwijze van Koolhoven is vrij specifiek. Eén van de kenmerken is dat de kijker zich kan invoelen met de karakters. “Ook met de slechteriken. Ik dwing de kijker als het ware om mee te denken en voelen. Het perspectief, maar ook de keuze voor bepaalde shots, maakt dat de kijker dingen gaat denken.”

Champions League

Ondanks dat Koolhoven ook nu nog geïnspireerd wordt, bijvoorbeeld door animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Verse, terwijl superheldenfilms normaal gesproken niet zijn favoriete genre zijn. We leven, volgens hem, niet in het meest creatieve tijdperk. “Veel is natuurlijk al gedaan. Maar ook de industrie is de afgelopen deccennia veranderd. Dat begon al bij Jaws. Er ligt enorme druk op het openingsweekend. En eigenlijk weten we al voor het openingsweekend, door de reserveringen, al of een film een succes wordt of niet. Daardoor is er een keiharde competitie ontstaan waarbij een film niet geleidelijk een publiek kan opbouwen; de miljoeneninvestering moet direct terugverdiend worden. Dat zorgt ervoor dat de filmwereld heel conservatief is geworden, vandaar ook het grote aantal remakes en sequels. Zekerheid gaat boven experiment.”

Toch richt Koolhoven zich met zijn nieuwe project, dat zich in de schrijffase bevindt, weer op de bioscoop. Dat blijft volgens Koolhoven de beste manier om een film te zien. “Natuurlijk, ik kijk ook graag films thuis; zeker met de huidige thuisprojectoren . Maar het kan nog steeds niet tippen aan het grote witte doek in de bioscoop, waar een film bovendien een collectieve ervaring is. Dat is toch nog steeds de Champions League van het filmmaken.”

Be Brilliant

Automotive Inspiration Day, het tweejaarlijkse inspiratie-evenement voor ondernemers en managers in de autobranche, neemt een kijkje over de schutting om inspiratie op te doen. En die inspiratie kun je gebruiken om je eigen ideeën te slijpen tot een mooie diamant, vandaar het thema. Op het programma staat onder meer Jaap Korteweg, bekend van de Vegetarische Slager, onderhandel-expert Fleur Ravensbergenfilosoof Karim Benammar, wetenschapsjournalist Diederik Jekel en Youtube-ster Thomas Brok. Ook vanuit de branche is er naar inspiratie gezocht. Zo delen Lightyear co-founder Martijn Lammers en Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland, dat recent Sternlease kocht, hun inspiratiebronnen. Dagvoorzitter is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Het event vindt op 11 april plaats in B. Amsterdam. Kijk hier voor informatie

 

sponsorbalk v10

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Martin Koolhoven (Oorlogswinter/Brimstone): ‘Ik dwing de kijker om mee te denken en voelen’ | Automotive Online

Martin Koolhoven (Oorlogswinter/Brimstone): ‘Ik dwing de kijker om mee te denken en voelen’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Koolhoven slaat Netflix nog even over. (Foto: Koolhoven & Terstall)

Martin Koolhoven maakte in de afgelopen jaren naam met de films Oorlogswinter en Brimstone en gaf in het programma De Kijk van Koolhoven een inkijkje in de werkwijze van beroemde regisseurs. Op Automotive Inspiration Day, dat op 11 april plaatsvindt in Amsterdam,  zal hij aan de hand van voorbeelden uitleggen hoe een regisseur emoties bespeelt en de kijker manipuleert. “Ik heb vrij duidelijke ideeën over hoe ik de kijker bij mijn films wil betrekken.” Koolhoven werkt bij Oorlogswinter bijna volledig vanuit een ‘single perspective’. “Dat is een heel  betrekkende manier van vertellen. Door het perspectief van het hoofdpersonage, in dit geval Michiel van Beusekom te kiezen, identificeert de kijker zich met hem. Je kruipt als het ware in zijn hoofd.”

Dwingen om mee te denken

Alfred Hitchkock was een belangrijke inspirator voor Koolhoven. “Door de manier waarop hij dingen in beeld bracht, ontstond er een enorme spanning. Hij koost constructies waardoor de kijker een film echt meebeleeft.” De werkwijze van Koolhoven is vrij specifiek. Eén van de kenmerken is dat de kijker zich kan invoelen met de karakters. “Ook met de slechteriken. Ik dwing de kijker als het ware om mee te denken en voelen. Het perspectief, maar ook de keuze voor bepaalde shots, maakt dat de kijker dingen gaat denken.”

Champions League

Ondanks dat Koolhoven ook nu nog geïnspireerd wordt, bijvoorbeeld door animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Verse, terwijl superheldenfilms normaal gesproken niet zijn favoriete genre zijn. We leven, volgens hem, niet in het meest creatieve tijdperk. “Veel is natuurlijk al gedaan. Maar ook de industrie is de afgelopen deccennia veranderd. Dat begon al bij Jaws. Er ligt enorme druk op het openingsweekend. En eigenlijk weten we al voor het openingsweekend, door de reserveringen, al of een film een succes wordt of niet. Daardoor is er een keiharde competitie ontstaan waarbij een film niet geleidelijk een publiek kan opbouwen; de miljoeneninvestering moet direct terugverdiend worden. Dat zorgt ervoor dat de filmwereld heel conservatief is geworden, vandaar ook het grote aantal remakes en sequels. Zekerheid gaat boven experiment.”

Toch richt Koolhoven zich met zijn nieuwe project, dat zich in de schrijffase bevindt, weer op de bioscoop. Dat blijft volgens Koolhoven de beste manier om een film te zien. “Natuurlijk, ik kijk ook graag films thuis; zeker met de huidige thuisprojectoren . Maar het kan nog steeds niet tippen aan het grote witte doek in de bioscoop, waar een film bovendien een collectieve ervaring is. Dat is toch nog steeds de Champions League van het filmmaken.”

Be Brilliant

Automotive Inspiration Day, het tweejaarlijkse inspiratie-evenement voor ondernemers en managers in de autobranche, neemt een kijkje over de schutting om inspiratie op te doen. En die inspiratie kun je gebruiken om je eigen ideeën te slijpen tot een mooie diamant, vandaar het thema. Op het programma staat onder meer Jaap Korteweg, bekend van de Vegetarische Slager, onderhandel-expert Fleur Ravensbergenfilosoof Karim Benammar, wetenschapsjournalist Diederik Jekel en Youtube-ster Thomas Brok. Ook vanuit de branche is er naar inspiratie gezocht. Zo delen Lightyear co-founder Martijn Lammers en Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland, dat recent Sternlease kocht, hun inspiratiebronnen. Dagvoorzitter is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Het event vindt op 11 april plaats in B. Amsterdam. Kijk hier voor informatie

 

sponsorbalk v10

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.