Brancheverenigingen en ministerie ondertekenen ADAS-convenant op ITS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
ADAS kunnen onder meer vermoeidheid bij de chauffeur herkennen (foto: Shutterstock)

Tijdens smart mobility congres ITS Europe in Helmond en Eindhoven, op 3 juni, ondertekenen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI Vereniging, ANWB, Bovag, Focwa en diverse marktpartijen een convenant om het veilig gebruik van advanced driver assistance systems, kortweg ADAS, te stimuleren. Dit meldt RAI Vereniging vandaag.

Het convenant is erop gericht het veilig gebruik van ADAS binnen drie jaar met minimaal 20 procent te verhogen. Dit gaat samen met een Europese lobby ten behoeve van producenten, in samenwerking met Euro NCAP, om Europese richtlijnen op te stellen waaraan verkeersveilige ADAS moeten voldoen. Steeds meer van dit soort systemen worden verplicht en dat betekent, aldus deze partijen, dat consumenten er ook goed mee om moeten leren gaan. Daarbij hoort bijvoorbeeld een uniforme naamgeving, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn. De EU besloot in maart om in 2022 dertig rijhulpsystemen verplicht te stellen voor nieuwe automodellen.

Ook wil de alliantie aansturen op het verplichten van ADAS die bewezen bijdragen leveren aan verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming.

Onvoldoende kennis

Volgens de ondertekenaars hebben consumenten nog onvoldoende kennis van rijhulpsystemen. Ze weten niet goed welke systemen hun auto biedt en gebruiken ze soms verkeerd. Daarom wordt tijdens het ITS van 2 tot en met 6 juni in Eindhoven en Helmond een doorlopende ADAS-demo gehouden. Deze is bedoeld om de deelnemers aan het congres kennis te laten maken met de nieuwste ADAS-technieken. Voor de demonstratie wordt samengewerkt met een tiental importeurs.Lees ook: ADAS hangt als een donkere wolk boven de schadebranche, maar biedt ook kansen.

Het doel is om bestuurders zelf te laten ervaren wat ADAS wel en niet kunnen en ze te informeren over hoe ze ADAS-systemen op de juiste manier kunnen gebruiken. Systemen die gedeonstreerd worden zijn onder meer lane assist, forward collision warning, adaptive cruise control, automatisch inparkeren, vermoeidheidsherkenning, dodehoekdetectie en autonomous emergency braking.  De invloed van ADAS op de schadebranche komt aan de orde tijdens de Automotive Collision Experience op 21 mei.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Brancheverenigingen en ministerie ondertekenen ADAS-convenant op ITS | Automotive Online

Brancheverenigingen en ministerie ondertekenen ADAS-convenant op ITS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
ADAS kunnen onder meer vermoeidheid bij de chauffeur herkennen (foto: Shutterstock)

Tijdens smart mobility congres ITS Europe in Helmond en Eindhoven, op 3 juni, ondertekenen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RAI Vereniging, ANWB, Bovag, Focwa en diverse marktpartijen een convenant om het veilig gebruik van advanced driver assistance systems, kortweg ADAS, te stimuleren. Dit meldt RAI Vereniging vandaag.

Het convenant is erop gericht het veilig gebruik van ADAS binnen drie jaar met minimaal 20 procent te verhogen. Dit gaat samen met een Europese lobby ten behoeve van producenten, in samenwerking met Euro NCAP, om Europese richtlijnen op te stellen waaraan verkeersveilige ADAS moeten voldoen. Steeds meer van dit soort systemen worden verplicht en dat betekent, aldus deze partijen, dat consumenten er ook goed mee om moeten leren gaan. Daarbij hoort bijvoorbeeld een uniforme naamgeving, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn. De EU besloot in maart om in 2022 dertig rijhulpsystemen verplicht te stellen voor nieuwe automodellen.

Ook wil de alliantie aansturen op het verplichten van ADAS die bewezen bijdragen leveren aan verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming.

Onvoldoende kennis

Volgens de ondertekenaars hebben consumenten nog onvoldoende kennis van rijhulpsystemen. Ze weten niet goed welke systemen hun auto biedt en gebruiken ze soms verkeerd. Daarom wordt tijdens het ITS van 2 tot en met 6 juni in Eindhoven en Helmond een doorlopende ADAS-demo gehouden. Deze is bedoeld om de deelnemers aan het congres kennis te laten maken met de nieuwste ADAS-technieken. Voor de demonstratie wordt samengewerkt met een tiental importeurs.Lees ook: ADAS hangt als een donkere wolk boven de schadebranche, maar biedt ook kansen.

Het doel is om bestuurders zelf te laten ervaren wat ADAS wel en niet kunnen en ze te informeren over hoe ze ADAS-systemen op de juiste manier kunnen gebruiken. Systemen die gedeonstreerd worden zijn onder meer lane assist, forward collision warning, adaptive cruise control, automatisch inparkeren, vermoeidheidsherkenning, dodehoekdetectie en autonomous emergency braking.  De invloed van ADAS op de schadebranche komt aan de orde tijdens de Automotive Collision Experience op 21 mei.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.