CBS: Ondernemersvertrouwen autobranche daalt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De autobranche voelt de gevolgen van de WLTP, stelt het CBS. (Foto: CBS)

Ondanks een kleine stijging van de omzet is het vertrouwen bij ondernemers in de auto- en motorbranche verder gedaald. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het CBS. 

De stijging van 1,2 procent komt voor een groot deel op naam van de motorbedrijven, zij kenden een omzetstijging van 14,5 procent. Ook bij auto-importeurs steeg de omzet, met 5,7%. Het aantal registratie lag in het eerste kwartaal14 procent lager. Het CBS schrijft de omzeteffecten deels toe aan de invoering van de WLTP, waardoor er leveringsproblemen ontstonden en de bpm omhoog ging. 

Bij autobedrijven (verkoop + onderhoud) daalde de omzet met 0,6 procent, mede een gevolg van de lagere nieuwverkoop in Q1. De omzet van bedrijven die alleen onderhoud doen, steeg met bijna vier procent. De handel in auto-onderdelen nam met 1,8 procent af. 

Personeelstekort

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche is in de loop van het eerste kwartaal van 2019 gedaald naar -5,3 procent. Vorig jaar was de stemming met 6,7 procent nog positief.  De auto- en motorbranche is de enige bedrijfstak in Nederland waar de stemming negatief is. Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het laatste kwartaal zelfs gestegen naar 12 procent. Het CBS meldt dat de bedrijven voor de komende drie maanden wel een omzetgroei verwachten.

Het personeelstekort is een belangrijke reden dat het vertrouwen daalt. In het eerste kwartaal van 2019 stonden in de auto- en motorbranche 4.800 vacatures open. Dit is bijna 12 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Twintig procent van de ondernemers geeft aan dat dit tekort de bedrijfsvoering belemmerd. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

CBS: Ondernemersvertrouwen autobranche daalt | Automotive Online

CBS: Ondernemersvertrouwen autobranche daalt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De autobranche voelt de gevolgen van de WLTP, stelt het CBS. (Foto: CBS)

Ondanks een kleine stijging van de omzet is het vertrouwen bij ondernemers in de auto- en motorbranche verder gedaald. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het CBS. 

De stijging van 1,2 procent komt voor een groot deel op naam van de motorbedrijven, zij kenden een omzetstijging van 14,5 procent. Ook bij auto-importeurs steeg de omzet, met 5,7%. Het aantal registratie lag in het eerste kwartaal14 procent lager. Het CBS schrijft de omzeteffecten deels toe aan de invoering van de WLTP, waardoor er leveringsproblemen ontstonden en de bpm omhoog ging. 

Bij autobedrijven (verkoop + onderhoud) daalde de omzet met 0,6 procent, mede een gevolg van de lagere nieuwverkoop in Q1. De omzet van bedrijven die alleen onderhoud doen, steeg met bijna vier procent. De handel in auto-onderdelen nam met 1,8 procent af. 

Personeelstekort

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche is in de loop van het eerste kwartaal van 2019 gedaald naar -5,3 procent. Vorig jaar was de stemming met 6,7 procent nog positief.  De auto- en motorbranche is de enige bedrijfstak in Nederland waar de stemming negatief is. Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het laatste kwartaal zelfs gestegen naar 12 procent. Het CBS meldt dat de bedrijven voor de komende drie maanden wel een omzetgroei verwachten.

Het personeelstekort is een belangrijke reden dat het vertrouwen daalt. In het eerste kwartaal van 2019 stonden in de auto- en motorbranche 4.800 vacatures open. Dit is bijna 12 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Twintig procent van de ondernemers geeft aan dat dit tekort de bedrijfsvoering belemmerd. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.