Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De Koninklijke Schiphol Group is verantwoordelijk voor bijna 7 procent van de totale uitstoot van CO2 in Nederland. (Foto: Shutterstock)

De CO2-uitstoot van de Koninklijke Schiphol Group is met 13,6 miljoen ton CO2 per jaar bijna gelijk aan die van de totale personenautovloot in Nederland. Dit meldt het milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft, dat in opdracht van Greenpeace de CO2-footprint van de luchthaven onderzocht. Schiphol is goed voor 7 procent van de totale CO2 uitstoot in Nederland, de autobranche voor 8,5 procent. Bij de Schiphol Group horen de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Lelystad en Eindhoven.

Niet groeien

De Schiphol Group zelf claimt 33 duizend ton CO2 per jaar uit te stoten, meldt het in een reactie op het rapport aan de Volkskrant. Hierbij neemt het bedrijf verwarming, verlichting en transport rondom de luchthaven mee, maar niet de kerosine, omdat die brandstof niet door de exploitant wordt verkocht. Het Delftse onderzoeksbureau meent echter dat de groep “een ketenverantwoordelijkheid heeft door het leveren van diensten die het vliegen mogelijk maken”. Schiphol meldt aan de Volkskrant dat de “onderneming zich als ketenpartner in de luchtvaart medeverantwoordelijk voelt voor de uitstoot van CO2.” Schiphol wijst er ook op veel initiatieven te nemen om uitstoot door de luchtvaart terug te dringen, hierdoor kan de luchthaven dus niet groeien. Schiphol investeert ook in een Europese fabriek voor biokerosine.

Op kerosine wordt geen accijns of btw geheven, en de uitstoot van de CO2 blijft goeddeels buiten CO2-heffingen zoals het Europese emissiehandelssysteem (ETS). “Schiphol is het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Greenpeace daarom.

Meer over het onderzoek van CE Delft is hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Het is in dit kader interessant om te weten dat van alle passagiers die van Schiphol gebruikmaken 37% (cijfers 2017 Royal Schiphol Group) direct overstappen (z.g. transferpassagiers) ofwel een kleine 40%. De besteding van elke passagier op Schiphol is € 18,03 gemiddeld dus ik denk dat deze 40% meer geld kosten aan vervuiling dan dat ze opbrengen.

  • Wim Ruberg

    De brandstof die op Schiphol wordt getankt zorgt voor een wereldwijde uitstoot van CO2. De vliegtuigen blijven immers niet boven Nederland vliegen. Zo komen er ook vliegtuigen die elders hebben getankt boven ons land. Waarom laat Greenpeace niet de wereldwijde uitstoot van het luchtverkeer berekenen. Daar hebben we meer aan omdat CO2 zich niets van landsgrenzen aantrekt. CO2 is een wereldprobleem.
    Wim Ruberg

Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark | Automotive Online

Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De Koninklijke Schiphol Group is verantwoordelijk voor bijna 7 procent van de totale uitstoot van CO2 in Nederland. (Foto: Shutterstock)

De CO2-uitstoot van de Koninklijke Schiphol Group is met 13,6 miljoen ton CO2 per jaar bijna gelijk aan die van de totale personenautovloot in Nederland. Dit meldt het milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft, dat in opdracht van Greenpeace de CO2-footprint van de luchthaven onderzocht. Schiphol is goed voor 7 procent van de totale CO2 uitstoot in Nederland, de autobranche voor 8,5 procent. Bij de Schiphol Group horen de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Lelystad en Eindhoven.

Niet groeien

De Schiphol Group zelf claimt 33 duizend ton CO2 per jaar uit te stoten, meldt het in een reactie op het rapport aan de Volkskrant. Hierbij neemt het bedrijf verwarming, verlichting en transport rondom de luchthaven mee, maar niet de kerosine, omdat die brandstof niet door de exploitant wordt verkocht. Het Delftse onderzoeksbureau meent echter dat de groep “een ketenverantwoordelijkheid heeft door het leveren van diensten die het vliegen mogelijk maken”. Schiphol meldt aan de Volkskrant dat de “onderneming zich als ketenpartner in de luchtvaart medeverantwoordelijk voelt voor de uitstoot van CO2.” Schiphol wijst er ook op veel initiatieven te nemen om uitstoot door de luchtvaart terug te dringen, hierdoor kan de luchthaven dus niet groeien. Schiphol investeert ook in een Europese fabriek voor biokerosine.

Op kerosine wordt geen accijns of btw geheven, en de uitstoot van de CO2 blijft goeddeels buiten CO2-heffingen zoals het Europese emissiehandelssysteem (ETS). “Schiphol is het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Greenpeace daarom.

Meer over het onderzoek van CE Delft is hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Het is in dit kader interessant om te weten dat van alle passagiers die van Schiphol gebruikmaken 37% (cijfers 2017 Royal Schiphol Group) direct overstappen (z.g. transferpassagiers) ofwel een kleine 40%. De besteding van elke passagier op Schiphol is € 18,03 gemiddeld dus ik denk dat deze 40% meer geld kosten aan vervuiling dan dat ze opbrengen.

  • Wim Ruberg

    De brandstof die op Schiphol wordt getankt zorgt voor een wereldwijde uitstoot van CO2. De vliegtuigen blijven immers niet boven Nederland vliegen. Zo komen er ook vliegtuigen die elders hebben getankt boven ons land. Waarom laat Greenpeace niet de wereldwijde uitstoot van het luchtverkeer berekenen. Daar hebben we meer aan omdat CO2 zich niets van landsgrenzen aantrekt. CO2 is een wereldprobleem.
    Wim Ruberg