Op Bezoek | Mobiliteit en het geluk van een eigen wc

Op bezoek • Het Mobiliteitsfestival in Apeldoorn draaide om geluk, mobiliteit en medewerkers.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Renée Krijgsman.

De tweede editie van het Mobiliteitsfestival vond wederom plaats op het Zwitsalterrein in Apeldoorn, met buiten drank- en eetstandjes en binnen in een gekoelde ruimte een inhoudelijk programma. Zonder centraal thema, maar met de intentie om de bezoekers – zo’n 140 mensen uit de mobiliteitsbranche – te laten nadenken over hoe ze zelf op tal van ontwikkelingen kunnen inspelen, van autonome auto’s tot en met digital retailing en hoe je het beste uit jezelf en uit je bedrijf kunt halen.

Extention of the cave

Een van de ontwikkelingen die natuurlijk moeten worden besproken op een festival over mobiliteit: de autonome auto. Spreker Carlo van de Weijer, hoofd van de afdeling Smart Mobility bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), was realistisch. “De ambitie om een auto volledig zelfstandig te laten rijden, leidt in eerste instantie niet tot die autonome auto maar wel tot een hogere verkeersveiligheid. De auto wordt een schaduwchauffeur, die ongevallen voorkomt als de bestuurder even niet op let. Dat er nu met auto’s met een autopilot meer ongelukken gebeuren, komt omdat we te veel leunen op een technologie die nog niet is doorontwikkeld.”

Weinig verandering

De auto mag dan veranderen, de berijder verandert veel minder snel, vertelde Van de Weijer. “Wij als mensen willen per dag 1 uur en 6 minuten bewegen. Dat maakt ons gelukkig. Dat is in de evolutie niet veranderd, alleen komen we in die tijd nu steeds verder. Je kunt je afvragen of dit ook geldt voor de auto: de auto is toch een extention of the cave. Hij staat weliswaar 95 procent van de tijd stil, maar mijn toilet wordt nog minder gebruikt. En mijn voorstel om met de buurt toiletten te delen kon toch op weinig bijval rekenen.”

Ook de stelling dat mensen minder aan mobiliteit zouden willen besteden, wordt door hem betwijfeld. “Jongeren geven nog evenveel geld uit aan muziek: alleen niet meer aan cd’s, maar aan een Spotify-abonnement en vooral aan concerten. Het gaat niet om de hardware, maar om de beleving. Als autobedrijf moet je daar dus naar op zoek.”

Mijn voorstel om met de buurt toiletten te delen kon toch op weinig bijval rekenen

Carlo van de Weijer

Dat het met die beleving niet al te best is gesteld, bracht een andere spreker, Bas van der Veldt van ict-bedrijf Afas, ten berde: “Een fucking kleed over de auto. Dat doen jullie nog steeds hè. Natuurlijk, tien jaar terug was dat leuk, spannend. Maar de tijd gaat verder, mensen”, zo sprak hij de 140 bezoekers enigszins bestraffend toe. Van der Veldt ging verder vooral in op leiderschap anno nu met zijn belangrijkste tip: zorg dat je medewerker gelukkig is. “Dan heeft hij de energie en ambitie om het beste te doen voor je klant, en rollen de centen vanzelf binnen.” Hij vertelde dit al toen hij negentien was, grapte hij, maar nu hij een goedlopend bedrijf heeft met 450 medewerkers, een jaaromzet van 140 miljoen euro en een winst van 65 miljoen, wordt hij toch wat serieuzer genomen.

Analoog

Bij het bedrijf in Leusden is daarom elke dag vers fruit en een pooltafel en vertelt Van der Veldt elke maand in het eigen theater een verhaal. “Over wat er goed gaat en wat slecht. Geen bullets en mission statements, die blijven niet hangen.” Declaraties onder de honderd euro worden ongezien akkoord bevonden, over het aantal verlofdagen bij bijvoorbeeld overlijden wordt gesproken in plaats van dat er een ‘wetboek’ op tafel komt. “Regels maken mensen harteloos. Ze stoppen met nadenken. Ik behandel ook niet iedereen gelijk, sterker: iedereen verdient een ongelijke behandeling. Als er mensen zijn die het gebrek aan regels gebruiken om er een potje van te maken, moet je geen regels instellen maar afscheid nemen.”

Hoewel eigenaar van een ict-bedrijf, werkt Van der Veldt vooral analoog. Hij kwam het podium op na Wilbert Phillipo van online marketingbureau Infotrade en Google-discipel, die uitleg gaf over hoe je de zoekmachine optimaal kunt gebruiken. Zoals dat je bij een beter gebruik van video’s en de businesspagina beter zichtbaar bent en dus betere resultaten kunt behalen. En over Google Store Visits, waarbij een link wordt gelegd tussen online zoekgedrag en offline aankoopgedrag/winkelbezoek. Op basis van de beschikbare locatiedata van miljoenen telefoons. “Vrijwel niemand loopt alle zeventig pagina’s voorwaarden door, dus Google kan deze gegevens gewoon gebruiken”, zei Philippo terloops. Hij liet ronkende conversiecijfers zien en wellicht verblindt door de kansen, stelde niemand de vraag of we dit allemaal wel moeten willen, dat Google via je telefoon in de gaten houdt in welke winkels je bent geweest – voor zover niemand kan controleren geanonimiseerd. “Ik vond het vooral beangstigend”, zei Van der Veldt.

Ik vind Google Store Visit vooral beangstigend

Bas van der Veldt, Afas

Maar dat deze stap in digital retailing bedrijven kansen biedt, daar was iedereen het wel over eens. Ook organisator Johan Lammers en Paul de Vries van #DCDW kwamen er mee terug van hun bezoek aan de NADA in Las Vegas. Er zijn door autobedrijven in de online wereld al flinke stappen te maken, met minisites op portals als Google en sociale media. “Maar maak het mensen wel makkelijk om contact op te nemen. Vraag je eens af waarom je zoveel websitebezoekers hebt met het telefoonnummer 06-12345678. Omdat mensen niet zoveel gegevens willen invullen.”

Reddingsvest

In de slotpresentatie draait het om geluk. Cabaretier Guido Weijers legde uit dat geluk drie stadia kent: het kortetermijn genot, het goede leven en een zinvol leven. Dat eerste is niet meer dan een kort moment van vermaak, dat snel went. Het tweede draait vooral om een leven zonder zorgen waarbij de invulling voor iedereen verschillend is. “Geluk is misschien wel dat je tijd hebt om na te denken of je gelukkig bent. Een vluchteling die op de Middellandse Zee dobbert op een bootje, vindt het hebben van een reddingsvest al geluk.” Het derde stadium, een zinvol leven, bestaat vooral uit goed doen voor anderen. “Biedt eens een kop koffie aan aan de persoon achter je in de rij bij Starbucks. Je komt uit je comfort zone en je maakt er iemand anders blij mee. En daar word je zelf dus gelukkiger van.”

Niet snel daarna haastte menigeen zich naar buiten om daar aan de bar een biertje voor zijn collega – en zichzelf – mee te nemen.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Mobiliteitsfestival / Wanneer: 2 juli 2019 / Waar: Zwitsalfabriek, Apeldoorn / Aantal bezoekers: circa 140 / Doelgroep: retailers en stakeholders in de mobiliteitsbranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | Mobiliteit en het geluk van een eigen wc | Automotive Online

Op Bezoek | Mobiliteit en het geluk van een eigen wc

Op bezoek • Het Mobiliteitsfestival in Apeldoorn draaide om geluk, mobiliteit en medewerkers.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Renée Krijgsman.

De tweede editie van het Mobiliteitsfestival vond wederom plaats op het Zwitsalterrein in Apeldoorn, met buiten drank- en eetstandjes en binnen in een gekoelde ruimte een inhoudelijk programma. Zonder centraal thema, maar met de intentie om de bezoekers – zo’n 140 mensen uit de mobiliteitsbranche – te laten nadenken over hoe ze zelf op tal van ontwikkelingen kunnen inspelen, van autonome auto’s tot en met digital retailing en hoe je het beste uit jezelf en uit je bedrijf kunt halen.

Extention of the cave

Een van de ontwikkelingen die natuurlijk moeten worden besproken op een festival over mobiliteit: de autonome auto. Spreker Carlo van de Weijer, hoofd van de afdeling Smart Mobility bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), was realistisch. “De ambitie om een auto volledig zelfstandig te laten rijden, leidt in eerste instantie niet tot die autonome auto maar wel tot een hogere verkeersveiligheid. De auto wordt een schaduwchauffeur, die ongevallen voorkomt als de bestuurder even niet op let. Dat er nu met auto’s met een autopilot meer ongelukken gebeuren, komt omdat we te veel leunen op een technologie die nog niet is doorontwikkeld.”

Weinig verandering

De auto mag dan veranderen, de berijder verandert veel minder snel, vertelde Van de Weijer. “Wij als mensen willen per dag 1 uur en 6 minuten bewegen. Dat maakt ons gelukkig. Dat is in de evolutie niet veranderd, alleen komen we in die tijd nu steeds verder. Je kunt je afvragen of dit ook geldt voor de auto: de auto is toch een extention of the cave. Hij staat weliswaar 95 procent van de tijd stil, maar mijn toilet wordt nog minder gebruikt. En mijn voorstel om met de buurt toiletten te delen kon toch op weinig bijval rekenen.”

Ook de stelling dat mensen minder aan mobiliteit zouden willen besteden, wordt door hem betwijfeld. “Jongeren geven nog evenveel geld uit aan muziek: alleen niet meer aan cd’s, maar aan een Spotify-abonnement en vooral aan concerten. Het gaat niet om de hardware, maar om de beleving. Als autobedrijf moet je daar dus naar op zoek.”

Mijn voorstel om met de buurt toiletten te delen kon toch op weinig bijval rekenen

Carlo van de Weijer

Dat het met die beleving niet al te best is gesteld, bracht een andere spreker, Bas van der Veldt van ict-bedrijf Afas, ten berde: “Een fucking kleed over de auto. Dat doen jullie nog steeds hè. Natuurlijk, tien jaar terug was dat leuk, spannend. Maar de tijd gaat verder, mensen”, zo sprak hij de 140 bezoekers enigszins bestraffend toe. Van der Veldt ging verder vooral in op leiderschap anno nu met zijn belangrijkste tip: zorg dat je medewerker gelukkig is. “Dan heeft hij de energie en ambitie om het beste te doen voor je klant, en rollen de centen vanzelf binnen.” Hij vertelde dit al toen hij negentien was, grapte hij, maar nu hij een goedlopend bedrijf heeft met 450 medewerkers, een jaaromzet van 140 miljoen euro en een winst van 65 miljoen, wordt hij toch wat serieuzer genomen.

Analoog

Bij het bedrijf in Leusden is daarom elke dag vers fruit en een pooltafel en vertelt Van der Veldt elke maand in het eigen theater een verhaal. “Over wat er goed gaat en wat slecht. Geen bullets en mission statements, die blijven niet hangen.” Declaraties onder de honderd euro worden ongezien akkoord bevonden, over het aantal verlofdagen bij bijvoorbeeld overlijden wordt gesproken in plaats van dat er een ‘wetboek’ op tafel komt. “Regels maken mensen harteloos. Ze stoppen met nadenken. Ik behandel ook niet iedereen gelijk, sterker: iedereen verdient een ongelijke behandeling. Als er mensen zijn die het gebrek aan regels gebruiken om er een potje van te maken, moet je geen regels instellen maar afscheid nemen.”

Hoewel eigenaar van een ict-bedrijf, werkt Van der Veldt vooral analoog. Hij kwam het podium op na Wilbert Phillipo van online marketingbureau Infotrade en Google-discipel, die uitleg gaf over hoe je de zoekmachine optimaal kunt gebruiken. Zoals dat je bij een beter gebruik van video’s en de businesspagina beter zichtbaar bent en dus betere resultaten kunt behalen. En over Google Store Visits, waarbij een link wordt gelegd tussen online zoekgedrag en offline aankoopgedrag/winkelbezoek. Op basis van de beschikbare locatiedata van miljoenen telefoons. “Vrijwel niemand loopt alle zeventig pagina’s voorwaarden door, dus Google kan deze gegevens gewoon gebruiken”, zei Philippo terloops. Hij liet ronkende conversiecijfers zien en wellicht verblindt door de kansen, stelde niemand de vraag of we dit allemaal wel moeten willen, dat Google via je telefoon in de gaten houdt in welke winkels je bent geweest – voor zover niemand kan controleren geanonimiseerd. “Ik vond het vooral beangstigend”, zei Van der Veldt.

Ik vind Google Store Visit vooral beangstigend

Bas van der Veldt, Afas

Maar dat deze stap in digital retailing bedrijven kansen biedt, daar was iedereen het wel over eens. Ook organisator Johan Lammers en Paul de Vries van #DCDW kwamen er mee terug van hun bezoek aan de NADA in Las Vegas. Er zijn door autobedrijven in de online wereld al flinke stappen te maken, met minisites op portals als Google en sociale media. “Maar maak het mensen wel makkelijk om contact op te nemen. Vraag je eens af waarom je zoveel websitebezoekers hebt met het telefoonnummer 06-12345678. Omdat mensen niet zoveel gegevens willen invullen.”

Reddingsvest

In de slotpresentatie draait het om geluk. Cabaretier Guido Weijers legde uit dat geluk drie stadia kent: het kortetermijn genot, het goede leven en een zinvol leven. Dat eerste is niet meer dan een kort moment van vermaak, dat snel went. Het tweede draait vooral om een leven zonder zorgen waarbij de invulling voor iedereen verschillend is. “Geluk is misschien wel dat je tijd hebt om na te denken of je gelukkig bent. Een vluchteling die op de Middellandse Zee dobbert op een bootje, vindt het hebben van een reddingsvest al geluk.” Het derde stadium, een zinvol leven, bestaat vooral uit goed doen voor anderen. “Biedt eens een kop koffie aan aan de persoon achter je in de rij bij Starbucks. Je komt uit je comfort zone en je maakt er iemand anders blij mee. En daar word je zelf dus gelukkiger van.”

Niet snel daarna haastte menigeen zich naar buiten om daar aan de bar een biertje voor zijn collega – en zichzelf – mee te nemen.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Mobiliteitsfestival / Wanneer: 2 juli 2019 / Waar: Zwitsalfabriek, Apeldoorn / Aantal bezoekers: circa 140 / Doelgroep: retailers en stakeholders in de mobiliteitsbranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.