TNO-onderzoeker: moderne diesels zijn schoon genoeg

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Moderne diesels halen de norm voor NOx-uitstoot (illustratie: Shutterstock)

Sinds ongeveer een jaar zijn er écht schone dieselauto’s op de markt, vertelt TNO-onderzoeker Norbert Ligterink aan BNR Nieuwsradio. Ligterink zegt dat hij tien jaar geleden bij alle diesels op de markt in gebruiksomstandigheden waarden vond van rond de 500 milligram NOx per kilometer. “Niet enkel bij Volkswagen, maar bij alle merken. Alleen BMW was iets schoner”, benadrukt hij. Voor de nieuwste generatie dieselauto’s, die sinds een jaar op de markt zijn, meet het instituut echter keurig de door de EU voorgeschreven 80 milligram per kilometer. “Als deze auto’s straks gangbaar zijn in het verkeer is het probleem met stikstofoxiden in de binnensteden opgelost”, zegt Ligterink.  De TNO-onderzoeker bevestigt de claim van fabrikantenkoepel Acea: nieuwe diesels voldoen aan de normen.

De onderzoeker vindt zelfs dat auto’s daarna niet nóg schoner hoeven te worden. Wél vindt hij dat de controle op de autofabrikanten, die flink werd aangescherpt na de dieselfraude in 2015, op peil moet blijven. “We moeten de fabrikanten wel bij de les houden.” Ook vertelde Ligterink in de BNR Autoshow dat het onmogelijk moet zijn om later de systemen die de uitlaatgassen schoon houden uit te zetten of te verwijderen. Twee jaar geleden concludeerden onderzoekers van het internationale ICCT nog dat veel Euro-6 diesels de Europese norm voor de uitstoot van NOx juist niet haalden.

Diesels veroorzaken verschillende vormen van vervuiling. Twee jaar geleden werd in onderzoek al geconstateerd dat de fijnstofuitstoot van moderne dieselauto’s soms minder was dan die van een benzinemotor. Daarnaast speelt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Belangrijk in het milieubeleid is ook de uitstoot van CO2, maar in dat opzicht scoren de zuinige diesels juist iets beter dan auto’s met benzinemotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

TNO-onderzoeker: moderne diesels zijn schoon genoeg | Automotive Online

TNO-onderzoeker: moderne diesels zijn schoon genoeg

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Moderne diesels halen de norm voor NOx-uitstoot (illustratie: Shutterstock)

Sinds ongeveer een jaar zijn er écht schone dieselauto’s op de markt, vertelt TNO-onderzoeker Norbert Ligterink aan BNR Nieuwsradio. Ligterink zegt dat hij tien jaar geleden bij alle diesels op de markt in gebruiksomstandigheden waarden vond van rond de 500 milligram NOx per kilometer. “Niet enkel bij Volkswagen, maar bij alle merken. Alleen BMW was iets schoner”, benadrukt hij. Voor de nieuwste generatie dieselauto’s, die sinds een jaar op de markt zijn, meet het instituut echter keurig de door de EU voorgeschreven 80 milligram per kilometer. “Als deze auto’s straks gangbaar zijn in het verkeer is het probleem met stikstofoxiden in de binnensteden opgelost”, zegt Ligterink.  De TNO-onderzoeker bevestigt de claim van fabrikantenkoepel Acea: nieuwe diesels voldoen aan de normen.

De onderzoeker vindt zelfs dat auto’s daarna niet nóg schoner hoeven te worden. Wél vindt hij dat de controle op de autofabrikanten, die flink werd aangescherpt na de dieselfraude in 2015, op peil moet blijven. “We moeten de fabrikanten wel bij de les houden.” Ook vertelde Ligterink in de BNR Autoshow dat het onmogelijk moet zijn om later de systemen die de uitlaatgassen schoon houden uit te zetten of te verwijderen. Twee jaar geleden concludeerden onderzoekers van het internationale ICCT nog dat veel Euro-6 diesels de Europese norm voor de uitstoot van NOx juist niet haalden.

Diesels veroorzaken verschillende vormen van vervuiling. Twee jaar geleden werd in onderzoek al geconstateerd dat de fijnstofuitstoot van moderne dieselauto’s soms minder was dan die van een benzinemotor. Daarnaast speelt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Belangrijk in het milieubeleid is ook de uitstoot van CO2, maar in dat opzicht scoren de zuinige diesels juist iets beter dan auto’s met benzinemotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.