VDL Groep: 10 procent meer winst bij 5 procent lagere omzet [update]

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
VDL verwacht over heel 2019 een omzetdaling. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse autoproducent en toeleverancier VDL Groep realiseerde in het eerste halfjaar een lichte winstgroei van 7 miljoen euro tot 76 miljoen euro. De omzet daalde met 5 procent tot 2,9 miljard euro (H1 2018: 3,1 miljard). Dit meldt het familiebedrijf uit Eindhoven in zijn halfjaarrapport.

Oorzaken voor de omzetdaling zijn dat VDL dit jaar minder auto’s bouwt en de vraag in de halfgeleiderindustrie ook af is genomen. De omzet van dochter Nedcar staat na twee kwartalen op 1.620 miljoen euro, tegen 1.882 miljoen euro een jaar geleden. De producent verwacht dat de economie in het tweede halfjaar verder zal afvlakken. Ondanks dat het bedrijf vertrouwen heeft in de rest van het jaar, verwacht over heel 2019 een omzetdaling van iets meer dan 3 procent. De omzet zou uitkomen op ongeveer 5,7 miljard euro.

De totale orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is in een jaar tijd met ruim 22 procent gegroeid, van 957 miljoen euro naar 1,17 miljard euro.

“We zijn tevreden over het afgelopen halfjaar”, meldt VDL-directeur Willem van der Leegte. “De omzet en het resultaat ontwikkelen zich conform verwachting. We hebben een sterk fundament, maar we zijn waakzaam op veranderingen op de korte termijn als gevolg van economische en politieke ontwikkelingen.”

Update 26 augustus:

Door het dalende productievolume gaat dochteronderneming Nedcar saneren in het personeelsbestand. Dat meldt dagblad De Limburger op basis van anonieme bronnen. Het zou gaan om minimaal 600 banen. Miel Timmers, woordvoerder bij moederbedrijf VDL Groep, bevestigt aan Automotive dat er banen op de tocht staan maar geeft nog geen uitsluitsel over het aantal. Volgens Timmers hangt het aantal af van de krimp in de automarkt en de hoeveelheid auto’s die BMW bij VDL Nedcar bestelt. “Wij zijn een onafhankelijke autoproducent die meebeweegt met de markt en de mondiale automarkt zit in een turbulente fase. Vorige week vrijdag zijn de medewerkers wel ingelicht over saneringsplannen”, aldus de woordvoerder. Begin dit jaar voorkwam de rechter nog een staking bij Nedcar omdat het bedrijf te afhankelijk is van BMW om de productie stil te leggen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.