Politie start pilot met emissieloze voertuigen

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De politie test de Kia e-Niro. (Foto: politie)

De Nederlandse politie start vandaag bij de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam met een pilot emissieloze voertuigen. Een jaar lang rouleren EV’s tussen de eenheden om te kijken wat emissieloos rijden betekent voor de operatie en bedrijfsvoering. De pilot zelf is geen aanbestedingstraject. Dit meldt de organisatie.

Het gaat om drie Hyundai Kona’s Electric en drie Kia e-Niro’s als noodhulpvoertuigen. De extra motorfietsen voor surveillance zijn drie Zero’s DS-R 14.4 Black Forest. De recherche krijgt een Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf en een Hyundai Nexo, een waterstofauto. Gezien de (nu nog) beperkte tankmogelijkheden voor de auto, wordt deze ingezet in Arnhem, dichtbij een waterstofstation. Zo meldt politie Oost-Nederland aan Automotive.

Noodaggregaten

Elke eenheid heeft vier maanden de tijd om de voertuigen uit te proberen. De politie gaat bijvoorbeeld kijken wat voor invloed de bepantsering van de deuren heeft op het verbruik en de actieradius.

“Het regelen van de infrastructuur die nodig is voor de test, kostte het meest voorbereidingswerk. Elk voertuig moet immers worden opgeladen en daarvoor zijn voldoende laadpalen nodig op de parkeerplaats. Dan moet er ook rekening worden gehouden met de stroomcapaciteit van het bureau. Daarvoor hebben we ook noodaggregaten. Mocht blijken dat het opladen te lang duurt, dan hebben we een groter wagenpark nodig om goed inzetbaar te blijven”, zo zegt Pim Miltenburg, hoofd operaties Oost-Nederland en voorzitter van de stuurgroep nul-emissie.

Als de emissieloze voertuigen worden aanbesteed, zal ook bekend worden welke specifieke eisen er aan de nieuwe voertuigen worden gesteld. “Zo is bijvoorbeeld de middenconsole bij de emissieloze voertuigen verlaagd om een betere zitpositie te verkrijgen. Dit was ook een punt van kritiek bij de Mercedes B-klasse. Die leerpunten hebben we meegenomen. Nu uitgebreid testen helpt ons voor de volgende grote aanbesteding”, aldus Miltenburg.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Politie start pilot met emissieloze voertuigen | Automotive Online

Politie start pilot met emissieloze voertuigen

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De politie test de Kia e-Niro. (Foto: politie)

De Nederlandse politie start vandaag bij de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam met een pilot emissieloze voertuigen. Een jaar lang rouleren EV’s tussen de eenheden om te kijken wat emissieloos rijden betekent voor de operatie en bedrijfsvoering. De pilot zelf is geen aanbestedingstraject. Dit meldt de organisatie.

Het gaat om drie Hyundai Kona’s Electric en drie Kia e-Niro’s als noodhulpvoertuigen. De extra motorfietsen voor surveillance zijn drie Zero’s DS-R 14.4 Black Forest. De recherche krijgt een Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf en een Hyundai Nexo, een waterstofauto. Gezien de (nu nog) beperkte tankmogelijkheden voor de auto, wordt deze ingezet in Arnhem, dichtbij een waterstofstation. Zo meldt politie Oost-Nederland aan Automotive.

Noodaggregaten

Elke eenheid heeft vier maanden de tijd om de voertuigen uit te proberen. De politie gaat bijvoorbeeld kijken wat voor invloed de bepantsering van de deuren heeft op het verbruik en de actieradius.

“Het regelen van de infrastructuur die nodig is voor de test, kostte het meest voorbereidingswerk. Elk voertuig moet immers worden opgeladen en daarvoor zijn voldoende laadpalen nodig op de parkeerplaats. Dan moet er ook rekening worden gehouden met de stroomcapaciteit van het bureau. Daarvoor hebben we ook noodaggregaten. Mocht blijken dat het opladen te lang duurt, dan hebben we een groter wagenpark nodig om goed inzetbaar te blijven”, zo zegt Pim Miltenburg, hoofd operaties Oost-Nederland en voorzitter van de stuurgroep nul-emissie.

Als de emissieloze voertuigen worden aanbesteed, zal ook bekend worden welke specifieke eisen er aan de nieuwe voertuigen worden gesteld. “Zo is bijvoorbeeld de middenconsole bij de emissieloze voertuigen verlaagd om een betere zitpositie te verkrijgen. Dit was ook een punt van kritiek bij de Mercedes B-klasse. Die leerpunten hebben we meegenomen. Nu uitgebreid testen helpt ons voor de volgende grote aanbesteding”, aldus Miltenburg.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.