Oktobernummer Automotive: Autoreclame in rook op?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autoreclames komen snel in het verdomhoekje terecht.

In de nieuwe Automotive, die vanaf vandaag online is te lezen, staat het thema marketing & retail centraal. Marketingjournalist Erwin Wijman (auteur van meerdere boeken over auto’s en autoreclame) neemt de belangrijkste trends door. Hij constateert dat autoreclames snel in het verdomhoekje terecht aan het komen zijn.

In de schadebranche nemen de marketingactiviteiten toe voor een specifieke activiteit: het repareren van kleine schades (voor rekening van de autobezitter). Hiermee wordt een nieuwe markt aangeboord. Met vallen en opstaan leert de branche nu belangrijke lessen.

Het aantal mogelijkheden om met autobezitters te communiceren neemt toe door de opkomst van de connected car. Deze opkomst heeft echter ook grote gevolgen voor de showroom, die wordt helemaal anders, en voor medewerkers van autobedrijven. Daarbij blijft een zeer belangrijke rol weggelegd voor de dealer. Dat zegt de Nederlandse BWM-topman Pieter Nota in een interview met Automotive. Samenwerkingen met online retailgiganten gaan er niet komen, denkt hij. “De online pilots die er zijn geweest, hebben weinig indruk gemaakt.”

Wat staat er nog meer in de nieuwe Automotive? 

  • Een interview met Dianne Netten, directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen;
  • Columns van Arjen de Jong, Paul de Vries en Hans Adriani;
  • In Onder Managers spreekt Han Terneldeli met Sander de Jong, dga van groothandel Bleeker & De Jong.
  • Het autopanel geeft zijn oordeel over de Renault Captur
  • In de Kennisbank aandacht voor de Europese CO2-norm die komend jaar van kracht wordt en ook het dealernetwerk zal raken;
  • Een verslag van Prinsjesdag 2019. Op autogebied was er weinig nieuws, toch zijn de brancheorganisaties geschrokken; 
  • In Familiezaken staat de familie Bekkers centraal. Vader Harry en dochter Inge vertellen over hun hypermoderne schadebedrijf;
  • In het Werkplaats-deel staat het thema Smeermiddelen centraal. Drie oliespecialisten vertellen over de belangrijkste trends en ontwikkelingen in smeermiddelenland;
  • En er wordt een kijkje genomen in de werkplaats van Olie&Zo Den Bosch (voorheen Bossche Banden Service);
  • Bas van Vliet vertelt over zijn overstap van Emil Frey naar leasemaatschappij Autolease Midden Nederland;
  • Bij Profile Nout zijn in de nieuwe werkplaats bandenservice en onderhoud strikt gescheiden;

De nieuwe automotive verscheen afgelopen vrijdag en is vanaf vandaag online te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Oktobernummer Automotive: Autoreclame in rook op? | Automotive Online

Oktobernummer Automotive: Autoreclame in rook op?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Autoreclames komen snel in het verdomhoekje terecht.

In de nieuwe Automotive, die vanaf vandaag online is te lezen, staat het thema marketing & retail centraal. Marketingjournalist Erwin Wijman (auteur van meerdere boeken over auto’s en autoreclame) neemt de belangrijkste trends door. Hij constateert dat autoreclames snel in het verdomhoekje terecht aan het komen zijn.

In de schadebranche nemen de marketingactiviteiten toe voor een specifieke activiteit: het repareren van kleine schades (voor rekening van de autobezitter). Hiermee wordt een nieuwe markt aangeboord. Met vallen en opstaan leert de branche nu belangrijke lessen.

Het aantal mogelijkheden om met autobezitters te communiceren neemt toe door de opkomst van de connected car. Deze opkomst heeft echter ook grote gevolgen voor de showroom, die wordt helemaal anders, en voor medewerkers van autobedrijven. Daarbij blijft een zeer belangrijke rol weggelegd voor de dealer. Dat zegt de Nederlandse BWM-topman Pieter Nota in een interview met Automotive. Samenwerkingen met online retailgiganten gaan er niet komen, denkt hij. “De online pilots die er zijn geweest, hebben weinig indruk gemaakt.”

Wat staat er nog meer in de nieuwe Automotive? 

  • Een interview met Dianne Netten, directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen;
  • Columns van Arjen de Jong, Paul de Vries en Hans Adriani;
  • In Onder Managers spreekt Han Terneldeli met Sander de Jong, dga van groothandel Bleeker & De Jong.
  • Het autopanel geeft zijn oordeel over de Renault Captur
  • In de Kennisbank aandacht voor de Europese CO2-norm die komend jaar van kracht wordt en ook het dealernetwerk zal raken;
  • Een verslag van Prinsjesdag 2019. Op autogebied was er weinig nieuws, toch zijn de brancheorganisaties geschrokken; 
  • In Familiezaken staat de familie Bekkers centraal. Vader Harry en dochter Inge vertellen over hun hypermoderne schadebedrijf;
  • In het Werkplaats-deel staat het thema Smeermiddelen centraal. Drie oliespecialisten vertellen over de belangrijkste trends en ontwikkelingen in smeermiddelenland;
  • En er wordt een kijkje genomen in de werkplaats van Olie&Zo Den Bosch (voorheen Bossche Banden Service);
  • Bas van Vliet vertelt over zijn overstap van Emil Frey naar leasemaatschappij Autolease Midden Nederland;
  • Bij Profile Nout zijn in de nieuwe werkplaats bandenservice en onderhoud strikt gescheiden;

De nieuwe automotive verscheen afgelopen vrijdag en is vanaf vandaag online te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.