Aluminiumgehalte in personenauto’s stijgt met 20 procent

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Behalve voor auto's, wordt aluminium ook veel gebruikt voor laadstations. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde aluminiumgehalte van personenauto’s die in Europa zijn geproduceerd is de afgelopen vijf jaar met 20 procent gestegen. Zo blijkt uit een studie van European Aluminium, de overkoepelende organisatie waarin aluminiumproducenten zijn verenigd. 

De organisatie is optimistisch en verwacht dat het gemiddelde gebruik van aluminium in auto’s de komende jaren alleen maar verder zal stijgen, juist door het lichte gewicht van het materiaal. De aluminiumindustrie werkt ook nauw samen met autofabrikanten om een nog lichter gewicht en grotere sterkte te ontwikkelen. Volgens het onderzoek zijn aluminium auto-onderdelen gemiddeld tot 50 procent lichter dan staal. Lichtere auto’s zijn energiezuiniger, of het nu gaat om een benzine-, diesel- of elektrische aandrijving en dragen bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot, aldus de organisatie. Zo krijgt de schadeherstelbranche door de toepassing van aluminium, maar ook carbon steeds vaker te maken met andere verbindingstechnieken en andere reparatiemethodes.

Prestaties

Volgens het onderzoek is vooral de robuustheid en goede vervormbaarheid van aluminium één van de redenen dat het materiaal veel wordt gebruikt, vooral voor elektrische en plug-in hybride voertuigen. De sector voorziet daar dan ook goede afzetmogelijkheden, onder andere voor (bescherming van) accubakken, behuizing van elektromotoren of in de carrosserie. En ook hier is het lichte gewicht belangrijk om de prestaties en actieradius te kunnen vergroten. 

De onderzoekers voorspellen dat het aluminiumgehalte van Europese auto’s in 2025 bijna 200 kilo per voertuig zal zijn, terwijl dat nu op gemiddeld 179 kilo ligt. Dat is een stijging van 20 procent sinds 2016. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ducker Frontier Consultants. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Aluminiumgehalte in personenauto’s stijgt met 20 procent | Automotive Online

Aluminiumgehalte in personenauto’s stijgt met 20 procent

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Behalve voor auto's, wordt aluminium ook veel gebruikt voor laadstations. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde aluminiumgehalte van personenauto’s die in Europa zijn geproduceerd is de afgelopen vijf jaar met 20 procent gestegen. Zo blijkt uit een studie van European Aluminium, de overkoepelende organisatie waarin aluminiumproducenten zijn verenigd. 

De organisatie is optimistisch en verwacht dat het gemiddelde gebruik van aluminium in auto’s de komende jaren alleen maar verder zal stijgen, juist door het lichte gewicht van het materiaal. De aluminiumindustrie werkt ook nauw samen met autofabrikanten om een nog lichter gewicht en grotere sterkte te ontwikkelen. Volgens het onderzoek zijn aluminium auto-onderdelen gemiddeld tot 50 procent lichter dan staal. Lichtere auto’s zijn energiezuiniger, of het nu gaat om een benzine-, diesel- of elektrische aandrijving en dragen bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot, aldus de organisatie. Zo krijgt de schadeherstelbranche door de toepassing van aluminium, maar ook carbon steeds vaker te maken met andere verbindingstechnieken en andere reparatiemethodes.

Prestaties

Volgens het onderzoek is vooral de robuustheid en goede vervormbaarheid van aluminium één van de redenen dat het materiaal veel wordt gebruikt, vooral voor elektrische en plug-in hybride voertuigen. De sector voorziet daar dan ook goede afzetmogelijkheden, onder andere voor (bescherming van) accubakken, behuizing van elektromotoren of in de carrosserie. En ook hier is het lichte gewicht belangrijk om de prestaties en actieradius te kunnen vergroten. 

De onderzoekers voorspellen dat het aluminiumgehalte van Europese auto’s in 2025 bijna 200 kilo per voertuig zal zijn, terwijl dat nu op gemiddeld 179 kilo ligt. Dat is een stijging van 20 procent sinds 2016. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ducker Frontier Consultants. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.