Taxichauffeurs naar de rechter om Tesla’s vol mankementen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Enkele Tesla taxi's bij Schiphol (foto: Shutterstock)

Vier taxichauffeurs, die in 2014 als eis van Schipholtaxi een Tesla Model S aanschaften, stappen naar de rechter om de aanschafprijs van hun auto terug te eisen. Dit wordt aan Automotive bevestigd door het kantoor van Khalid Kasem, advocaat van de vier chauffeurs. 

Mankementen

De chauffeurs hielden overzichten bij van het onderhoud. Daaruit blijkt dat de auto’s al na een paar maanden problemen kregen met loslatende knipperlichten, afbrekende sensoren en klikkende geluiden bij het sturen en remmen. Binnen een jaar ontstonden gebreken als niet-werkende remmen, uitvallende motoren, oplaadproblemen en openvliegende deuren. Eén chauffeur moest in drie jaar 33 keer terug, meldt het NRC. Eerder dit jaar kondigde Tesla-topman Elon Musk aan dat er een ‘vloedgolf’ van autonome Tesla-taxi’s op komst is.

Een ander twistpunt is de accu, die na een service update volgens de chauffeurs opeens een veel kleinere actieradius bood. Ook speelt een zaak over gratis laden. Eerder werd een soortgelijk conflict door de rechter in het voordeel van de chauffeurs beslist.  

De eis: aanschafprijs terug

Tesla bood tijdens reparaties wel vervangend vervoer, maar die auto’s waren niet voorzien van een taximeter. Dus konden de chauffeurs tijdens zo’n reparatie, die soms meerdere dagen duurde, niet werken. De onderhoudsrapporten maken deel uit van een rechtszaak die de vier chauffeurs hebben aangespannen tegen Tesla. Zij willen de aanschafprijs van ruim 86.000 euro terug.

Onvolledig beeld volgens Tesla

Volgens de NRC stelt Tesla in een reactie dat auto’s die zeer intensief gebruikt worden, logischerwijs ook sneller slijten. Ook bood Tesla ver na de garantietermijn gratis onderhoud. Aan Automotive laat Tesla echter weten het niet eens te zijn met het NRC-artikel. “We hebben NRC uitgebreid van informatie voorzien. Zij hebben er voor gekozen (nogal wat) feiten uit het stuk weg te laten waardoor er een suggestief en onvolledig beeld ontstaat. Momenteel overwegen wij juridische stappen tegen NRC, waaronder het in rechte vragen van rectificatie.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Taxichauffeurs naar de rechter om Tesla’s vol mankementen | Automotive Online

Taxichauffeurs naar de rechter om Tesla’s vol mankementen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Enkele Tesla taxi's bij Schiphol (foto: Shutterstock)

Vier taxichauffeurs, die in 2014 als eis van Schipholtaxi een Tesla Model S aanschaften, stappen naar de rechter om de aanschafprijs van hun auto terug te eisen. Dit wordt aan Automotive bevestigd door het kantoor van Khalid Kasem, advocaat van de vier chauffeurs. 

Mankementen

De chauffeurs hielden overzichten bij van het onderhoud. Daaruit blijkt dat de auto’s al na een paar maanden problemen kregen met loslatende knipperlichten, afbrekende sensoren en klikkende geluiden bij het sturen en remmen. Binnen een jaar ontstonden gebreken als niet-werkende remmen, uitvallende motoren, oplaadproblemen en openvliegende deuren. Eén chauffeur moest in drie jaar 33 keer terug, meldt het NRC. Eerder dit jaar kondigde Tesla-topman Elon Musk aan dat er een ‘vloedgolf’ van autonome Tesla-taxi’s op komst is.

Een ander twistpunt is de accu, die na een service update volgens de chauffeurs opeens een veel kleinere actieradius bood. Ook speelt een zaak over gratis laden. Eerder werd een soortgelijk conflict door de rechter in het voordeel van de chauffeurs beslist.  

De eis: aanschafprijs terug

Tesla bood tijdens reparaties wel vervangend vervoer, maar die auto’s waren niet voorzien van een taximeter. Dus konden de chauffeurs tijdens zo’n reparatie, die soms meerdere dagen duurde, niet werken. De onderhoudsrapporten maken deel uit van een rechtszaak die de vier chauffeurs hebben aangespannen tegen Tesla. Zij willen de aanschafprijs van ruim 86.000 euro terug.

Onvolledig beeld volgens Tesla

Volgens de NRC stelt Tesla in een reactie dat auto’s die zeer intensief gebruikt worden, logischerwijs ook sneller slijten. Ook bood Tesla ver na de garantietermijn gratis onderhoud. Aan Automotive laat Tesla echter weten het niet eens te zijn met het NRC-artikel. “We hebben NRC uitgebreid van informatie voorzien. Zij hebben er voor gekozen (nogal wat) feiten uit het stuk weg te laten waardoor er een suggestief en onvolledig beeld ontstaat. Momenteel overwegen wij juridische stappen tegen NRC, waaronder het in rechte vragen van rectificatie.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.