ACM: Onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen
De Autoriteit Consument en Markt wil meer transparantie in de tarieven bij openbare laadpalen. Dat meldt een woordvoerder aan Automotive op basis van een artikel in NRC. Deze krant concludeerde dat de prijzen bij laadpalen langs de openbare weg lang niet altijd vooraf duidelijk zijn. Het gaat dan onder andere om de prijs per kilowattuur – die in sommige gevallen ook variabel is – en om de vaste kosten. Het tarief verschilt per aanbieder, maar ook per regio.
ACM zegt gesprekken te hebben gevoerd met diverse branchepartijen over hoe de prijzen transparanter kunnen worden gemaakt. “Als een consument een product of dienst afneemt moet hij vooraf weten wat de kosten zijn. Wij staan voor dat consumentenrecht. Als wij signalen krijgen dat de benodigde transparantie ontbreekt is het dus onze taak om daar onder zoek naar te doen”, aldus Jeroen Nugteren, woordvoerder bij ACM. Deze transparantie wordt belangrijker naarmate ook meer particulieren een elektrische auto zullen aanschaffen.
Miljoenenboete
Over lopende zaken doet de autoriteit verder geen mededelingen. “We kunnen wel zeggen dat de transparantie in ieder geval te wensen over laat en dat daar iets aan moet gebeuren.” In het uiterste geval kan ACM boetes opleggen. Onlangs kreeg een aantal telecomproviders nog een miljoenenboete opgelegd omdat de informatie op hun website onvolledig en onduidelijk was.
In de autobranche boog de autoriteit zich onder andere over de transparantie van occasionportals.