Pitpoint plaatst 20 duizend laadpunten in de metropoolregio Amsterdam

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Meer laadpalen nodig om aan verwachte groei van EV's te voldoen. (Foto: Shutterstock)

De Metropool Regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) kondigt vandaag in het bijzijn van minister Stientje van Veldhoven (milieu en wonen) aan dat er 20 duizend extra laadpunten komen in drie provincies. Hiermee willen de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht anticiperen op de verwachte sterke groei van het aantal elektrische auto’s.

MRA-E verzorgt sinds 2012 de gezamenlijke aanbestedingen voor publieke laadpunten voor gemeenten in drie provincies. Pitpoint, onderdeel van Total, heeft de aanbesteding gewonnen voor de realisatie, exploitatie en beheer van de laadpunten. Om alles vlotter te laten verlopen, is de doorlooptijd tussen aanvraag en plaatsing gehalveerd van acht naar vier maanden.

Nederland is één van de koplopers op het gebied van laadpalen. Autofabrikantenorganisatie Acea betoogde al meerdere malen dat overheden meer moeten investeren in openbare laadpunten.

Nieuwe normaal

“Dit is een mooie stap en een goed voorbeeld. Ik vind het heel belangrijk dat er genoeg goede laadpunten zijn en dat de tarieven duidelijk zijn”, aldus Van Veldhoven. “Ik ben ook met andere regio’s aan de slag voor meer laadpunten. Elektrische rijden wordt het nieuwe normaal, en dat betekent dat je je auto net zo makkelijk moet kunnen opladen als je mobiele telefoon.”

In het klimaatakkoord, dat afgelopen zomer werd gesloten, staan verschillende maatregelen om te zorgen voor een goede laadinfrastructuur. De verwachting is dat er in 2030 zo’n twee miljoen laadpunten nodig zijn, waarvan ongeveer een kwart voor publiek gebruik. Noord-Holland, Flevoland en Utrecht tellen nu 5.000 openbare laadpalen.

De 20 duizend laadpalen worden geplaatst waar ze nodig zijn. Mensen die een elektrische auto gaan rijden, kunnen er eentje aanvragen bij hun gemeente. 

Begin deze maand liet de Autoriteit Consument en Markt nog weten dat er meer transparantie moet komen over de tarieven bij openbare laadpalen. Laadpaalleverancier Ionity maakte vrijdag bekend zijn prijzen fors te verhogen tot 79 cent per kWh. Bij deze prijs is rijden op elektriciteit duurder dan rijden op diesel. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Pitpoint plaatst 20 duizend laadpunten in de metropoolregio Amsterdam | Automotive Online

Pitpoint plaatst 20 duizend laadpunten in de metropoolregio Amsterdam

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Meer laadpalen nodig om aan verwachte groei van EV's te voldoen. (Foto: Shutterstock)

De Metropool Regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) kondigt vandaag in het bijzijn van minister Stientje van Veldhoven (milieu en wonen) aan dat er 20 duizend extra laadpunten komen in drie provincies. Hiermee willen de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht anticiperen op de verwachte sterke groei van het aantal elektrische auto’s.

MRA-E verzorgt sinds 2012 de gezamenlijke aanbestedingen voor publieke laadpunten voor gemeenten in drie provincies. Pitpoint, onderdeel van Total, heeft de aanbesteding gewonnen voor de realisatie, exploitatie en beheer van de laadpunten. Om alles vlotter te laten verlopen, is de doorlooptijd tussen aanvraag en plaatsing gehalveerd van acht naar vier maanden.

Nederland is één van de koplopers op het gebied van laadpalen. Autofabrikantenorganisatie Acea betoogde al meerdere malen dat overheden meer moeten investeren in openbare laadpunten.

Nieuwe normaal

“Dit is een mooie stap en een goed voorbeeld. Ik vind het heel belangrijk dat er genoeg goede laadpunten zijn en dat de tarieven duidelijk zijn”, aldus Van Veldhoven. “Ik ben ook met andere regio’s aan de slag voor meer laadpunten. Elektrische rijden wordt het nieuwe normaal, en dat betekent dat je je auto net zo makkelijk moet kunnen opladen als je mobiele telefoon.”

In het klimaatakkoord, dat afgelopen zomer werd gesloten, staan verschillende maatregelen om te zorgen voor een goede laadinfrastructuur. De verwachting is dat er in 2030 zo’n twee miljoen laadpunten nodig zijn, waarvan ongeveer een kwart voor publiek gebruik. Noord-Holland, Flevoland en Utrecht tellen nu 5.000 openbare laadpalen.

De 20 duizend laadpalen worden geplaatst waar ze nodig zijn. Mensen die een elektrische auto gaan rijden, kunnen er eentje aanvragen bij hun gemeente. 

Begin deze maand liet de Autoriteit Consument en Markt nog weten dat er meer transparantie moet komen over de tarieven bij openbare laadpalen. Laadpaalleverancier Ionity maakte vrijdag bekend zijn prijzen fors te verhogen tot 79 cent per kWh. Bij deze prijs is rijden op elektriciteit duurder dan rijden op diesel. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.