#NAC2020 | Hoe Smalbraak Pon toekomstbestendig maakt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Smalbraak in actie tijdens de eerste editie van het Nationaal Automotive Congres.

Het onlangs geopende centrum Move staat symbool voor de weg die Pon aflegde van autoretailer naar mobiliteitsleverancier. Het bedrijf zag zich genoodzaakt om de pr-strategie te wijzigen en meer naar buiten te treden over de plannen en de visie. Het aantal publieke optredens en interviews van Janus Smalbraak in zijn eerste tien jaar als ceo van Pon zijn dan ook op één hand te tellen, maar sinds vorig jaar duikt hij vaker op in onder meer kranten en tijdschriften.

Openheid

De autodivisie transformeert momenteel in een enorm tempo naar een mobiliteitsdivisie, die veel verder kijkt dan de verkoop van auto’s en busjes. En dat vereist meer openheid, zegt Smalbraak tegen het FD. “Als je je nooit laat horen, wordt het voor anderen ook lastig te begrijpen wat je doet. Waarom zouden klanten of potentiële medewerkers dan naar je toe komen? We zijn trots op wat we doen. Maar het staat nooit ergens.”

2020 Reloaded

Op 21 april vindt voor de derde maal het Nationaal Automotive Congres plaats, in Pathé Ede. Het thema van het event is 2020 Reloaded. Diverse sprekers laten onder leiding van dagvoorzitter Peter van Zadelhoff hun licht schijnen over de belangrijkste ontwikkelingen. Onder andere Bram Schot (ceo Audi), Remco Claassen (managementtrainer en topspreker), Mark Wegh (dga Porsche Centrum Gelderland), Jacques Hoendervangers (managing director Pathé Nederland) en Eric-Mark Huitema (secretary general bij fabrikantenorganisatie Acea) hebben inmiddels hun medewerking toegezegd. Filmliefhebbers herkennen in het thema ongetwijfeld een in de cinemawereld graag gebruikt fenomeen, die van de sequel. En om de lijn door te trekken, wordt de dag afgesloten met een bezoek aan de nieuwste James Bond film: No time to die.

Gazelle

Smalbraak staat inmiddels ruim tien jaar aan het roer bij Pon, waar hij al sinds 2000 werkt. Zijn eerste grote transactie was de overname van Gazelle in 2011. Een overname die toen prima paste binnen de bedrijvenportefeuille van het concern (dat toen al driekwart van zijn omzet buiten de automotive haalde). Maar de overname vond wel plaats vanuit de gedachte dat het moest aansluiten bij de autodivisie, zo stelde Smalbraak destijds. Binnen een paar jaar werden nog enkele grote spelers op de fietsenmarkt opgeslokt.

De topman probeert zoveel mogelijk midden tussen zijn medewerkers te staan. Hij kan goed luisteren en is niet het type dat zijn stem snel verheft – maar als het moet doet hij dat wel, weten ze inmiddels binnen de overlegorganen waarin Smalbraak namens Pon zetelt.

Uiteindelijk is hij er wel verantwoordelijk voor dat de gekozen strategie wordt uitgevoerd. Met zachte, doch dwingende hand wordt Pon de toekomst in geleid. Of het bedrijf zich ooit helemaal blootgeeft, valt te betwijfelen. Maar het zet stapjes. Daar hoort ook de verhuizing naar Amsterdam bij. Juist daar – in de drukste, meest vervuilde maar ook meest open stad van Nederland – ligt de toekomst.

Hely

Vier jaar geleden, op het eerste Nationaal Automotive Congres, maakte Smalbraak al duidelijk dat het speelveld volledig gaat veranderen. De fietsendivisie (Pon nam ook nog het snelgroeiende Swapfiets over) is inmiddels een integraal onderdeel van de mobiliteitsdivisie. Zonder fietsen geen toekomst. En dat geldt evenzeer voor het OV. Een belangrijke zet was de oprichting van een mobiliteits-joint venture met de NS (waar de ACM nog wel toestemming voor moet geven).

Smalbraak schetste in het FD het concern als een schaakbord. Alle stukken moeten Pons positie versterken op het gebied van mobiliteit. Liefst met partners, zoals NS en natuurlijk VW, dat na dieselgate vol inzet op elektrificatie en verduurzaming. “Het zijn allemaal openingszetten op dat bord.” En in Amsterdam staan inmiddels alle stukken op het bord.

Alle initiatieven vormen een nieuwe start voor de onderneming. Het veranderingsproces waaraan Smalbraak de afgelopen negen jaar leiding heeft gegeven, wordt nu zichtbaar. Tegen het FD zegt hij dat het allemaal wel iets sneller zou kunnen. “Mijn karakter zegt dat het altijd sneller kan. Maar zolang er maar dynamiek is, zolang je maar vooruitstrevend bent en vooroploopt, is het goed. We moeten ons bewust zijn van de omgeving en goed kijken welke snelheid we kunnen behappen. Maar als we niet vernieuwen, zijn we weg. In Nederland is de markt erg disruptief. Maar vernieuwen zit in de cultuur van dit bedrijf, zit in de cultuur van de familie.”

Janus Smalbraak is één van de keynote sprekers op het Nationaal Automotive Congres op 21 april in Pathé Ede.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

#NAC2020 | Hoe Smalbraak Pon toekomstbestendig maakt | Automotive Online

#NAC2020 | Hoe Smalbraak Pon toekomstbestendig maakt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Smalbraak in actie tijdens de eerste editie van het Nationaal Automotive Congres.

Het onlangs geopende centrum Move staat symbool voor de weg die Pon aflegde van autoretailer naar mobiliteitsleverancier. Het bedrijf zag zich genoodzaakt om de pr-strategie te wijzigen en meer naar buiten te treden over de plannen en de visie. Het aantal publieke optredens en interviews van Janus Smalbraak in zijn eerste tien jaar als ceo van Pon zijn dan ook op één hand te tellen, maar sinds vorig jaar duikt hij vaker op in onder meer kranten en tijdschriften.

Openheid

De autodivisie transformeert momenteel in een enorm tempo naar een mobiliteitsdivisie, die veel verder kijkt dan de verkoop van auto’s en busjes. En dat vereist meer openheid, zegt Smalbraak tegen het FD. “Als je je nooit laat horen, wordt het voor anderen ook lastig te begrijpen wat je doet. Waarom zouden klanten of potentiële medewerkers dan naar je toe komen? We zijn trots op wat we doen. Maar het staat nooit ergens.”

2020 Reloaded

Op 21 april vindt voor de derde maal het Nationaal Automotive Congres plaats, in Pathé Ede. Het thema van het event is 2020 Reloaded. Diverse sprekers laten onder leiding van dagvoorzitter Peter van Zadelhoff hun licht schijnen over de belangrijkste ontwikkelingen. Onder andere Bram Schot (ceo Audi), Remco Claassen (managementtrainer en topspreker), Mark Wegh (dga Porsche Centrum Gelderland), Jacques Hoendervangers (managing director Pathé Nederland) en Eric-Mark Huitema (secretary general bij fabrikantenorganisatie Acea) hebben inmiddels hun medewerking toegezegd. Filmliefhebbers herkennen in het thema ongetwijfeld een in de cinemawereld graag gebruikt fenomeen, die van de sequel. En om de lijn door te trekken, wordt de dag afgesloten met een bezoek aan de nieuwste James Bond film: No time to die.

Gazelle

Smalbraak staat inmiddels ruim tien jaar aan het roer bij Pon, waar hij al sinds 2000 werkt. Zijn eerste grote transactie was de overname van Gazelle in 2011. Een overname die toen prima paste binnen de bedrijvenportefeuille van het concern (dat toen al driekwart van zijn omzet buiten de automotive haalde). Maar de overname vond wel plaats vanuit de gedachte dat het moest aansluiten bij de autodivisie, zo stelde Smalbraak destijds. Binnen een paar jaar werden nog enkele grote spelers op de fietsenmarkt opgeslokt.

De topman probeert zoveel mogelijk midden tussen zijn medewerkers te staan. Hij kan goed luisteren en is niet het type dat zijn stem snel verheft – maar als het moet doet hij dat wel, weten ze inmiddels binnen de overlegorganen waarin Smalbraak namens Pon zetelt.

Uiteindelijk is hij er wel verantwoordelijk voor dat de gekozen strategie wordt uitgevoerd. Met zachte, doch dwingende hand wordt Pon de toekomst in geleid. Of het bedrijf zich ooit helemaal blootgeeft, valt te betwijfelen. Maar het zet stapjes. Daar hoort ook de verhuizing naar Amsterdam bij. Juist daar – in de drukste, meest vervuilde maar ook meest open stad van Nederland – ligt de toekomst.

Hely

Vier jaar geleden, op het eerste Nationaal Automotive Congres, maakte Smalbraak al duidelijk dat het speelveld volledig gaat veranderen. De fietsendivisie (Pon nam ook nog het snelgroeiende Swapfiets over) is inmiddels een integraal onderdeel van de mobiliteitsdivisie. Zonder fietsen geen toekomst. En dat geldt evenzeer voor het OV. Een belangrijke zet was de oprichting van een mobiliteits-joint venture met de NS (waar de ACM nog wel toestemming voor moet geven).

Smalbraak schetste in het FD het concern als een schaakbord. Alle stukken moeten Pons positie versterken op het gebied van mobiliteit. Liefst met partners, zoals NS en natuurlijk VW, dat na dieselgate vol inzet op elektrificatie en verduurzaming. “Het zijn allemaal openingszetten op dat bord.” En in Amsterdam staan inmiddels alle stukken op het bord.

Alle initiatieven vormen een nieuwe start voor de onderneming. Het veranderingsproces waaraan Smalbraak de afgelopen negen jaar leiding heeft gegeven, wordt nu zichtbaar. Tegen het FD zegt hij dat het allemaal wel iets sneller zou kunnen. “Mijn karakter zegt dat het altijd sneller kan. Maar zolang er maar dynamiek is, zolang je maar vooruitstrevend bent en vooroploopt, is het goed. We moeten ons bewust zijn van de omgeving en goed kijken welke snelheid we kunnen behappen. Maar als we niet vernieuwen, zijn we weg. In Nederland is de markt erg disruptief. Maar vernieuwen zit in de cultuur van dit bedrijf, zit in de cultuur van de familie.”

Janus Smalbraak is één van de keynote sprekers op het Nationaal Automotive Congres op 21 april in Pathé Ede.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.