Corona-liveblog #7: RDW hoopt import snel weer mogelijk te maken | Meer consumenten bieden auto te koop aan

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen over de coronacrisis. Onderdelendistributeur Doyen laat de keuze om te sluiten over aan zijn grossiers. Fource en AAGG sloten wel hun grossiersvestigingen, maar blijven onderdelen leveren. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De liveblog van dinsdag 24 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:00 | RDW: Er is weer ruimte om te kijken naar oplossingen voor import

De RDW werkt ‘met man en macht’ aan een oplossing om importeren weer mogelijk te maken. Dat meldt woordvoerder Thérèse de Vroomen aan Automotive. “Inmiddels is de situatie op de 9 keuringsstations (van de 16) die open zijn stabiel en lijkt de cruciale dienstverlening veilig gesteld. Daardoor is er ruimte gekomen om verder te kijken”, zegt De Vroomen. “Hoe reëel die mogelijkheden zijn, hangt ook af van de ontwikkelingen in het land. Zodra we een oplossing voor de importeurs kunnen bieden, doen we dat.”  

Er was de afgelopen dagen veel ongenoegen bij importeurs, die vinden dat de RDW met noodoplossingen had kunnen komen. Volgens De Vroomen speelt vooral ziekte een grote rol. “Wij vragen medewerkers om niet naar het werk te komen als er sprake is van lichte verkoudheidsklachten. Dit preventieve beleid heeft er toe geleid dat veel medewerkers niet naar de keuringsstations konden komen. Dit had natuurlijk een direct effect op de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom heeft de RDW besloten om 9 van de 16 keuringsstations open te houden voor de cruciale dienstverlening. De transportsector is bestempeld tot cruciaal, het gaat dus bijvoorbeeld om keuring van vrachtwagens.”

13:05 | Importeurs hopen op snelle beleidswijziging RDW

Een groot aantal bedrijven dat auto’s importeert hoopt dat de RDW weer snel importkeuringen mogelijk maakt, of in ieder geval probeert de bedrijven te helpen om hun business voor te zetten. Zo zijn er al meerdere bedrijven die een auto hebben staan die al verkocht is, maar waar nog gewacht wordt op een importkeuring- en identificatie. Frank Bolsenbroek van dienstverlener Bolsenbroek&Partners deed vanmiddag een nieuwe oproep aan de RDW. “Waarom maken jullie het niet mogelijk om voertuigen uit andere lidstaten administratief over te schrijven zónder fysieke controle. Waar we zien hoe andere, ook overheids-, organisaties problemen oplossen momenteel kan ik mij niet voorstellen dat dit niet mogelijk zou zijn.” Bolsenbroek meldt dat hij hoop heeft dat er snel een oplossing volgt. Bovag meldt in continu overleg te zijn met RDW, maar stelt dat de dienst momenteel met capaciteitsproblemen kampt. Het RDW is om een reactie gevraagd.

11:50 | Meer consumenten bieden auto te koop aan

De gevolgen van de eerste week waarin Nederland deels in een lockdown zat, zijn ook bij het Enschedese bedrijf Dealerdirect niet onopgemerkt voorbij gegaan. “Het aanbod stijgt, maar de vraag daalt”, zegt dga Niels Oude Luttikhuis. Bij Ikwilvanmijnautoaf.nl worden volgens hem nu een kwart meer auto’s aangeboden dan normaal. Er zijn alleen onvoldoende kopers, daarom is het platform nu ook opengesteld voor bedrijven waar het al eerder ooit zaken mee deed. Net als andere partijen heeft ook Dealerdirect zijn prijsstelling aangepast, zo rekent het nu geen abonnements- en servicekosten voor zijn diensten.” Oude Luttikhuis heeft hoop dat er snel weer auto’s gekocht gaan worden door particulieren. “Normaal gesproken geven we met zijn allen veel geld uit aan vakanties, concerten en events. Dit jaar niet, dus er is meer geld voor mobiliteit, zeker als de wereld weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.” Lees het hele interview hier.

11.15 | Fleet Mobility Live uitgesteld

Het event Fleet Mobility Live dat op 12 mei stond gepland, is door de coronacrisis doorgeschoven naar 16 november. De locatie blijft het NBC Congrescentrum in Nieuwegein.

09:20 | ‘Te vroeg om een goede inschatting te kunnen maken’

Bovemij heeft in 2019 een uitzonderlijk goed jaar gedraaid. De nettowinst verzevenvoudigde naar 32 miljoen euro. Maar over dit jaar durft het bedrijf geen uitspraken te doen, al zal de impact van de corona-uitbraak fors zijn. “Zonder de financiële gevolgen en de risico’s nu al goed in te kunnen schatten, weten we al wel dat de crisis heeft geleid tot een zeer forse teruggang van de financiële markten. Ook de al zeer lage rente is hierdoor nog verder gedaald. De gevolgen van de crisis zullen in alle sectoren door dreunen. Het is echter nu nog te vroeg om hiervan redelijkerwijs een goede inschatting te kunnen maken. Bovemij is goed gekapitaliseerd en stelt alles in het werk om alle risico’s zo goed als mogelijk te pareren”, schrijft Bovemij.

08:20 | Doyen laat keuze aan grossiers

Onderdelendistributeur Doyen Auto Nederland laat de keuze om te sluiten aan zijn API-grossiers. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Gisteren maakten Alliance Automotive Group Benelux en Fource bekend dat grossiers alleen nog online en telefonisch orders aannemen. Doyen laat aan Automotive weten dat de grossiers, die allemaal onafhankelijk zijn, die keuze zelf mogen maken. “Ze bepalen zelf wat ze zullen doen”, zegt sales & marketing manager Doyen Auto Nederland Kees Willemsen. API-grossier Rema in Scherpenzeel sloot wel zijn deuren, maar blijft bezorgen. “Er zullen er meer zijn die dat voorbeeld volgen, maar vrijwel iedereen is nog volledig open.”

08:00 Apollo Vredestein legt fabrieken stil

De productie van autobanden bij Apollo Vredestein in Enschede en Hongarije liggen de komende twee weken stil. Volgens woordvoerder Tamara Oostveen heeft de productiestop geen gevolgen voor de geplande reorganisatie van het bedrijf. “Wij zijn daarover nog in gesprek met de ondernemingsraad. Daar heeft het coronavirus vooralsnog geen invloed op.”

Corona-liveblog

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #7: RDW hoopt import snel weer mogelijk te maken | Meer consumenten bieden auto te koop aan | Automotive Online

Corona-liveblog #7: RDW hoopt import snel weer mogelijk te maken | Meer consumenten bieden auto te koop aan

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen over de coronacrisis. Onderdelendistributeur Doyen laat de keuze om te sluiten over aan zijn grossiers. Fource en AAGG sloten wel hun grossiersvestigingen, maar blijven onderdelen leveren. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De liveblog van dinsdag 24 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

15:00 | RDW: Er is weer ruimte om te kijken naar oplossingen voor import

De RDW werkt ‘met man en macht’ aan een oplossing om importeren weer mogelijk te maken. Dat meldt woordvoerder Thérèse de Vroomen aan Automotive. “Inmiddels is de situatie op de 9 keuringsstations (van de 16) die open zijn stabiel en lijkt de cruciale dienstverlening veilig gesteld. Daardoor is er ruimte gekomen om verder te kijken”, zegt De Vroomen. “Hoe reëel die mogelijkheden zijn, hangt ook af van de ontwikkelingen in het land. Zodra we een oplossing voor de importeurs kunnen bieden, doen we dat.”  

Er was de afgelopen dagen veel ongenoegen bij importeurs, die vinden dat de RDW met noodoplossingen had kunnen komen. Volgens De Vroomen speelt vooral ziekte een grote rol. “Wij vragen medewerkers om niet naar het werk te komen als er sprake is van lichte verkoudheidsklachten. Dit preventieve beleid heeft er toe geleid dat veel medewerkers niet naar de keuringsstations konden komen. Dit had natuurlijk een direct effect op de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom heeft de RDW besloten om 9 van de 16 keuringsstations open te houden voor de cruciale dienstverlening. De transportsector is bestempeld tot cruciaal, het gaat dus bijvoorbeeld om keuring van vrachtwagens.”

13:05 | Importeurs hopen op snelle beleidswijziging RDW

Een groot aantal bedrijven dat auto’s importeert hoopt dat de RDW weer snel importkeuringen mogelijk maakt, of in ieder geval probeert de bedrijven te helpen om hun business voor te zetten. Zo zijn er al meerdere bedrijven die een auto hebben staan die al verkocht is, maar waar nog gewacht wordt op een importkeuring- en identificatie. Frank Bolsenbroek van dienstverlener Bolsenbroek&Partners deed vanmiddag een nieuwe oproep aan de RDW. “Waarom maken jullie het niet mogelijk om voertuigen uit andere lidstaten administratief over te schrijven zónder fysieke controle. Waar we zien hoe andere, ook overheids-, organisaties problemen oplossen momenteel kan ik mij niet voorstellen dat dit niet mogelijk zou zijn.” Bolsenbroek meldt dat hij hoop heeft dat er snel een oplossing volgt. Bovag meldt in continu overleg te zijn met RDW, maar stelt dat de dienst momenteel met capaciteitsproblemen kampt. Het RDW is om een reactie gevraagd.

11:50 | Meer consumenten bieden auto te koop aan

De gevolgen van de eerste week waarin Nederland deels in een lockdown zat, zijn ook bij het Enschedese bedrijf Dealerdirect niet onopgemerkt voorbij gegaan. “Het aanbod stijgt, maar de vraag daalt”, zegt dga Niels Oude Luttikhuis. Bij Ikwilvanmijnautoaf.nl worden volgens hem nu een kwart meer auto’s aangeboden dan normaal. Er zijn alleen onvoldoende kopers, daarom is het platform nu ook opengesteld voor bedrijven waar het al eerder ooit zaken mee deed. Net als andere partijen heeft ook Dealerdirect zijn prijsstelling aangepast, zo rekent het nu geen abonnements- en servicekosten voor zijn diensten.” Oude Luttikhuis heeft hoop dat er snel weer auto’s gekocht gaan worden door particulieren. “Normaal gesproken geven we met zijn allen veel geld uit aan vakanties, concerten en events. Dit jaar niet, dus er is meer geld voor mobiliteit, zeker als de wereld weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.” Lees het hele interview hier.

11.15 | Fleet Mobility Live uitgesteld

Het event Fleet Mobility Live dat op 12 mei stond gepland, is door de coronacrisis doorgeschoven naar 16 november. De locatie blijft het NBC Congrescentrum in Nieuwegein.

09:20 | ‘Te vroeg om een goede inschatting te kunnen maken’

Bovemij heeft in 2019 een uitzonderlijk goed jaar gedraaid. De nettowinst verzevenvoudigde naar 32 miljoen euro. Maar over dit jaar durft het bedrijf geen uitspraken te doen, al zal de impact van de corona-uitbraak fors zijn. “Zonder de financiële gevolgen en de risico’s nu al goed in te kunnen schatten, weten we al wel dat de crisis heeft geleid tot een zeer forse teruggang van de financiële markten. Ook de al zeer lage rente is hierdoor nog verder gedaald. De gevolgen van de crisis zullen in alle sectoren door dreunen. Het is echter nu nog te vroeg om hiervan redelijkerwijs een goede inschatting te kunnen maken. Bovemij is goed gekapitaliseerd en stelt alles in het werk om alle risico’s zo goed als mogelijk te pareren”, schrijft Bovemij.

08:20 | Doyen laat keuze aan grossiers

Onderdelendistributeur Doyen Auto Nederland laat de keuze om te sluiten aan zijn API-grossiers. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Gisteren maakten Alliance Automotive Group Benelux en Fource bekend dat grossiers alleen nog online en telefonisch orders aannemen. Doyen laat aan Automotive weten dat de grossiers, die allemaal onafhankelijk zijn, die keuze zelf mogen maken. “Ze bepalen zelf wat ze zullen doen”, zegt sales & marketing manager Doyen Auto Nederland Kees Willemsen. API-grossier Rema in Scherpenzeel sloot wel zijn deuren, maar blijft bezorgen. “Er zullen er meer zijn die dat voorbeeld volgen, maar vrijwel iedereen is nog volledig open.”

08:00 Apollo Vredestein legt fabrieken stil

De productie van autobanden bij Apollo Vredestein in Enschede en Hongarije liggen de komende twee weken stil. Volgens woordvoerder Tamara Oostveen heeft de productiestop geen gevolgen voor de geplande reorganisatie van het bedrijf. “Wij zijn daarover nog in gesprek met de ondernemingsraad. Daar heeft het coronavirus vooralsnog geen invloed op.”

Corona-liveblog

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.